Gå til innhold

[Løst] Sprenge høytalere på en bærbar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å kunne heve kjøpet! Jeg skal stille meg uvitende til årsaken og påberope meg en mangel.

 

Noen som har tips?

 

Har dette skjedd to ganger tidligere? Hvis ikke kan de rett og slett gjøre noe så enkelt som å skifte ut høyttalerne for deg, de har rett til å reparere om de kan, og sprengte høyttalere er ikke vanskelig å reparere, ikke særlig kostbart heller. Tredje avhjelpsforsøk kvalifiserer derimot for heving såvidt meg bekjent.

Lenke til kommentar

Vet om en som bare smadra laptopen sin hver gang han ville ha ny. Vet ikke hvor han opprinnelig hadde kjøpt.

 

Jeg aner ikke hvordan slikt fungerer nei. Skjer det noe galt med min laptop som ikke jeg, eller noen jeg kjenner kan fikse, blir det reprasjon. Jeg vil ikke ødelegge den, derfor vet jeg lite om saken. Liker laptopen min jeg.

 

Acer Aspire 5920G til de som lurte.

Lenke til kommentar

Vet om en som bare smadra laptopen sin hver gang han ville ha ny. Vet ikke hvor han opprinnelig hadde kjøpt.

 

Jeg aner ikke hvordan slikt fungerer nei. Skjer det noe galt med min laptop som ikke jeg, eller noen jeg kjenner kan fikse, blir det reprasjon. Jeg vil ikke ødelegge den, derfor vet jeg lite om saken. Liker laptopen min jeg.

 

Acer Aspire 5920G til de som lurte.

 

Må være en spesialforsikring eller så kan han muligens ha meldt den stjålet. Om butikken bare gav ham pengene igjen er de fullstendig på bærtur. Har forøvrig en liknende Acer som deg, er storfornøyd. Det største plusset med denne var at det faktisk gikk an å skifte ut skjermkortet med et bedre, dog var det endel arbeid. Har en tråd arkivert på forumet som forklarer fremgangsmåten. Skiftet like godt ut prosessoren også etter en stund, og har aldri hatt en greiere maskin. (EBay var min venn, kostet en slikk og ingenting for deler også) :)

Lenke til kommentar

Er det bare slike ELENDIGE svar å oppdriver her?

 

Jeg er en jusstudent som kjenner lovverket og relevante høyesterettsdommer ut og inn. Jeg vet med andre ord hva jeg driver med.

 

En kort innføring for de uvitende:

En sprengt høytaler er som en mangel å regne idet det er umulig å bevise at det ikke var en svakhet ved konstruksjonen som var årsaken til at den ble sprengt.

 

En selger har bare rett til å kreve retting dersom det ikke medfører vesentlig ulempe for forbrukeren. (Jeg har levert inn pc-en 3 ganger tidligere, noe som fører til at den 4 gangen blir ansett som en vesentlig ulempe for meg).

 

Når selgeren så ikke har rett til å rette mangelen, kan jeg kreve kjøpet hevet.

 

Reklamasjonsfristen er 5 år.

 

Jeg har hatt pc-en i ca 3 år nå og vil med dette prøve å få hevet kjøpet. (Og ja, jeg utnytter loven).

 

BACK TO TOPIC:

 

Er det ingen som vet hvordan jeg kan sprenge høytalerene? Det er en Acer 5720ZG.

 

Som nevnt over vil dette bare resultere i betalbar service for deg og du må slite med en maskin med sprengte høyttalere.

Hvis du er ekstremt heldig tar de dette som en garantisak, men du vil ikke få hevet kjøpet av den grunn, kun få reparert den, så ser ikke poenget ditt med dette forsøket...

 

Du burde bli avskiltet som moderator.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du får vræle inn i en mic og spille det via VLC over laptopen :p

 

Har prøvd å ta opp lyd via kabel fra et miksebord uten hell..

 

Kom deg ned fra din o-så-høye hest, så skal jeg kansje hjelpe deg.

 

Jeg har vel strengt tatt aldri besteget noen hest. Du forstår vel frustrasjonen min når det kommer 10-20 usaklige tulleinnlegg?

 

Hjelp derimot blir tatt imot med stor takk! :)

Lenke til kommentar

En kort innføring for de uvitende:

En sprengt høytaler er som en mangel å regne idet det er umulig å bevise at det ikke var en svakhet ved konstruksjonen som var årsaken til at den ble sprengt.

 

Det er da ikke umulig, men kanskje derimot for tidkrevende og kostbart til at verkstedet ønsker å gjøre det. Det kommer selvfølgelig også helt an på hva slags fremgangsmåte du har brukt for å sprenge dem.

 

En selger har bare rett til å kreve retting dersom det ikke medfører vesentlig ulempe for forbrukeren. (Jeg har levert inn pc-en 3 ganger tidligere, noe som fører til at den 4 gangen blir ansett som en vesentlig ulempe for meg).

 

Jeg sakser fra justorget.no:

 

7. Omlevering/reparasjon (fkjl. § 29)

Dersom det er en mangel ved produktet, gir loven kjøper anledning til å kreve at selger leverer en ny vare. I den tidligere kjøpsloven hadde selger i de fleste tilfeller en rett til kreve å få reparere mangel. Selger har fortsatt mulighet til å tilby å reparere mangelen etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser. En kjøper kan imidlertid, dersom det ikke er urimelig kostbart for selger, i stedet velge å få levert en ny vare.

 

Dersom selger skal rette mangelen, kan han ikke foreta mer enn to reparasjons- (avhjelps) forsøk. Videre kan kjøper kreve å få en erstatningsgjenstand dersom han blir avskåret fra å bruke produktet i mer enn en uke.

 

8. Heving av kjøp (fkjl. § 32)

I den nye forbrukerkjøpsloven utvides også forbrukekjøpers adgang til å heve kjøpet. Heving innebærer at avtalen oppheves. I den grad det er mulig, leverer kjøper varen tilbake. Selger på sin side må returnere kjøpesum eller vederlag til kjøper.

 

Vilkåret for at en forbrukerkjøper skal ha rett til å heve et kjøp, er at det foreligger en mangel og at denne mangelen ikke er uvesentlig. Det er foreløpig noe usikkert akkurat hvordan dette vil bli tolket i praksis. Det er imidlertid antatt at terskelen for heving nå er lavere enn de krav som kjøpsloven stiller for at kjøper skal kunne heve.

 

Det er altså ingen automatikk i at du får hevet kjøpet, selger vil i det lengste insistere på å reparere, eller omlevere produktet. I tillegg er det presistert at det er mangelen som skal utbedres, to tidligere avhjelpsforsøk ved andre feil fører da ikke automatisk til heving av kjøp ved en ny feil. Dette har erfarne jurister her på forumet presistert ved flere anledninger.

 

Reklamasjonsfristen er 5 år.

 

Jeg har hatt pc-en i ca 3 år nå og vil med dette prøve å få hevet kjøpet. (Og ja, jeg utnytter loven).

 

Den er 5 år ja. Ikke bare utnytter du loven, du bryter den jo faktisk ved å ved overlegg ødelegge utstyr for å heve kjøpet på grunn av en mangel som du (for å ha rett til avhjelp eller eventuelt heving av kjøp) vil hevde er uforskyldt. Men for all del, du er jo på vei til å bli jurist, så hva vet vel jeg. :roll:

 

Er det ingen som vet hvordan jeg kan sprenge høytalerene? Det er en Acer 5720ZG.

 

Jo, jeg vet hvordan, jeg har liknende maskin selv og har skrudd denne fra hverandre og sammen igjen opptil flere ganger og kjenner den ut og inn, men jeg tenker ikke å dele det med deg. I motsetning til de blivende jurister medvirker jeg ikke til fremtidige lovbrudd. ;)

 

 

Du burde bli avskiltet som moderator.

 

Jeg synes han gjør en god jobb jeg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...