Gå til innhold

Rask og god mat?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter en god stund i hybel, har jeg pønsket ut noen oppskrifter som jeg bruker regelmessig når jeg er lei av pizza, pølser og fjordland (uansett hvor mange varianter de har).

 

 

 

 

pasta_di_parma.gif med stekt falukorv1_669419a.jpg og stekt yellow-onion1-thumb.jpg

 

 

 

 

 

trondhjemsProdukter.jpg er godt en gang iblandt, sammen med f.eks

 

952267.jpg?return=asko.custompublish.com med smør.

 

 

 

 

 

1.4674706!img4674706.jpg sammen med 952267.jpg?return=asko.custompublish.com med smør.

 

 

 

 

 

toromexikansk.jpg igjen med952267.jpg?return=asko.custompublish.com med smør.

 

Andre gryter kan også benyttes.

 

 

 

Som du ser er jeg fan av rundtykker. De er av mange varianter, billige, alltid nybakte og gode. De er en god erstatter om du ikke gidder å koke poteter eller ris etc.

Og best av alt - ingen oppvask, bortsett fra en kniv om du har smør på :new_woot:

 

Jeg er ingen fan av grønt, men liker du salat etc. er dette selvfølgelig å foretrekke til nesten alle retter (om du gidder å lage :roll: )

 

Kommer ikke på flere retter for øyeblikket.

 

God middag :)

Endret av Tepose.
Lenke til kommentar

En av mine standarder som lunch eller "hybelmiddag" er:

 

Oppsnittet pølse (eller kjøttrester, eller karbonaderester, eller kjøttdeigrester.....)

Stekes raskt i pannene (med krydder om ønskelig)

En boks S&W smakssatte bønner* helles over.

Det hele kokes et par minutter

og er klart for servering,

gjerne med brød om ønskelig

 

 

* Chili Beans, Santa Fe Recipe, Barbecue Beans, San Antonio Recipe, etc., som selges i brukbart utstyrte dagligvareforretninger og absolutt ikke må forveksles med tomatbønner.

Lenke til kommentar

En av mine standarder som lunch eller "hybelmiddag" er:

 

Oppsnittet pølse (eller kjøttrester, eller karbonaderester, eller kjøttdeigrester.....)

Stekes raskt i pannene (med krydder om ønskelig)

En boks S&W smakssatte bønner* helles over.

Det hele kokes et par minutter

og er klart for servering,

gjerne med brød om ønskelig

 

 

* Chili Beans, Santa Fe Recipe, Barbecue Beans, San Antonio Recipe, etc., som selges i brukbart utstyrte dagligvareforretninger og absolutt ikke må forveksles med tomatbønner.

 

mmm høres godt ut. kom med flere forlsg :)

Lenke til kommentar

Er 15 minutter raskt nok for deg?

Da har du masse pastaretter, har en fin oppskrift her til én person.

 

Spaghetti eller tagliatelle - jeg bruker vel rundt 100 gram, men du velger selv hvor mye du ønsker.

1 kyllingfilet.

Fløte.

Kylingbuljong.

Parmesan.

Hvitvin om ønskelig.

Sitronsaft.

 

Og eventuelt en salat til. Jeg pleier å bruke et par sukkererter til.

 

Start med å kutte opp kyllingfileten i terninger. Start med koking av pasta, så steker du kyllingen til den er gjennomstekt. Dette tar cirka fem minutter, da slår du ned varmen til cirka 1/3, og heller oppi rundt en desiliter fløte. Tar gjerne det på øyemål, men en desiliter pleier å holde. Bland cirka én tredjedel av en terning med kyllingbuljong med bittelitt kokende vann, du skal ha nok til at du får løst den helt opp. Hell dette oppi sammen med fløtesausen, riv litt parmesan oppi, drypp oppi et par dråper med sitronsaft eller lime, og eventuelt en liten skvett hvitvin.

Rør litt rundt og la det putre i et minutt eller to før du slår av platen, og på denne tiden er pastaen ferdig. Hell av vannet (jeg pleier å legge sukkerertene i bunnen av dørslaget, helle over pasta, og så helle over en halvliter med vann fra vannkokeren for å få litt varme på de uten å ihjelkoke de), legg pasta på en tallerken og legg sausen over.

Det tar 15 minutter og blir relativt lite oppvask, 1 gryte, 1 panne, rivjern og dørslag.

Lenke til kommentar

Røkt kjøttpølse med tomatbønner, saus og poteter/potetmos. Og hvis økonomien er trang kan man alltids droppe kjøttpølse.

Nudler med tomatbønner funker også hvis økonomien er trang. Der har man middag til under 10 kroner.

 

Pommes Frites, (kylling, biff, nuggets, løvstek etc.) og bearnaisesaus, gjerne den med hvitløk.

Pitapizza. Pitapizza med speilegg er faktisk ganske godt.

Pannekaker, vafler, lapper.

Tandoorigryte.

Risgrøt eller rømmegrøt.

Spaghetti eller makaroni med smør, ketchup og krydder funker alltid!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...