Gå til innhold

Årets tre beste album 2010


Ziltoid

Anbefalte innlegg

Siden 2010 nærmer seg slutten er det på tide vi fyrer av en slik tråd igjen. Her skal du poste tre album som du merer er de beste dette året har hatt å by på og som du virkelig vil anbefale andre å høre gjennom.

 

Regler:

  • Albumene må ha kommet ut i 2010(Reissues regnes ikke)
  • Albumbilder skal ha maks 400x400 oppløsning
  • Rekkefølge på albumene er ikke viktig
  • Skriv litt om albumet. Bare tittel og bilde blir veldig kjedelig.
  • Post gjerne lenker til myspace, spotify og youtube (legg videoer i spoiler, for ryddighets skyld)
  • Kommenter og diskuter gjerne, men hold en høfflig tone

Her er en enkel mal:

[b]Artist - Album[/b]
[img=albumbilde]

*Beskrivelse, meninger osv.*

[url="http://www.myspace.com/..."]MySpace[/url]

Mine Valg:

 

Rosetta - A Determinism of Morality

9igtv7.png

Rosetta er favorittbandet mitt, så når de gir ut ny plate er de nesten sikret en plass på min liste. Ikke mye er forandret siden forrige album. Rosetta serverer som alltid en fin blanding mellom spacerock og hardere musikksjangre som virkelig passer den humoristisk gitte sjangerenbetegnelsen "Metal for Astronauts".

 

|MySpace|Hjemmeside|YouTube-Klipp:

 

 

Kvelertak - Kvelertak

124wmyw.png

Dette albumet kom som en overraskelse for min del. Jeg ignorerte de først fordi jeg trodde de var bare enda et dårlig metalcore-band, men da jeg så coverbildet laget av Baroness-gitarist John Baizley ble jeg nysjerrig. Her mikses rock, punk og black metal på en god og gjenomført måte og resultatet er et veldig solid album. Siden dette er debutplata kan vi bare håpe på flere godalbum i årene som kommer.

 

|MySpace|Spotify|YouTube-Klipp:

 

 

Motorpsycho - Heavy Metal Fruit

2emmuro.png

Motorpsycho har gitt ut mange gode album opp gjennom årene, men personlig syns jeg denne skiva er den beste de har laget til nå. God 70-tallsinspirert psykedelisk/progressiv rock med en moderne tvist. Det faktum at jeg har en forkjærlighet for sanger som strekker seg over timinuttersmerket hjelper nok også på min begeistring over dette albumet.

 

|MySpace|Spotify|YouTube-Klipp:

 

 

Endret av Ziltoid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første min er lett.

 

Dødsengel - Mirium Occultum

261593.jpg

 

Dødsengels andre fullengder. Alor Mal Ki, hands down. Rå, herlig og stemningsfull black metal fra Norges mest lovende band. Hell, de er langt forbi det allerede. Slapp to nye EPer (?) under Nidarosian Black Mass, men har ennå ikke fått hørt de.

 

MySpace

 

Nummer to er egentlig også ganske selvforklarende:

 

Deathspell Omega - Paracletus

DeathspellOmega_Paracletus1.jpg

 

Avslutningen til Deathspell Omegas trilogi (Si Monumentum, Fas og Paracletus) er såpass verdig som du får den. Har ikke fått nok gjennomhøringer, og ennå ikke på skikkelig anlegg, men allikevel et av årets album. Mangler ennå litt opp til Deathspells beste materiale, men er ikke langt unna. Uansett er det milevis over det meste annet som er sluppet i år. Atmosfærisk, nesten-religiøs black metal. Hoyh!

 

Myspace

 

Den siste trenger litt mer tid.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Mine favoritter fra 2010 (så langt), og noen korte omtaler.

 

Munly and the Lupercalians - Petr and the Wulf

0000997317_350.jpg

Liker hvordan mørk, stemningsfull folkemusikk kan være så fengende og energisk. Rett og slett bunnsolid.

Låten Bird:

 

 

 

 

Johnny Flynn - Been Listening

Johnny-Flynn-Been-Listening.jpg

Musikk for alle. Ikke veldig revolusjonerende og spennende, men rett og slett hærlig folk med flotte melodier som er umulige å misslike.

Lost And Found

 

 

Festner seg lett til hjernebarken.

 

MGMT - Congratulations

MGMT-congratulations-cover-300x300.jpg

Jeg hadde ikke allverden med forventninger til dette albumet, men det tok jeg feil. Ser ut som de har hentet mye inspirasjon fra psykedelisk pop og rock fra 60-tallet, så for deg som bare har hørt Kids og Electric Feel og dømmer dem etter det: Hør Congratulations. Du vil like det enten om du vil eller ikke.

 

Siberian Breaks:

 

 

Lenke til kommentar

Vanskelig å velge kun tre, 2010 har vært et ekstremt godt musikkår for min del. Here it goes:

 

Wovenhand - The Threshing floor

wovenhand_cover.jpg

 

Dette albumet var det første albumet jeg hørte av Wovenhand. Vokalisten, David Eugene Edward, har tidligere spilt i et annet, kanskje mer kjent band; 16 Horsepower. Det er sannsynligvis dette albumet jeg har hørt mest på i år, og jeg har ennå ikke gått lei. Fundamentet ligger i gotisk rock og americana, men har innslag av etniske toner, som øst-europeisk folk og arabisk musikk. Resultatet er et mørkt, skremmende og mektig album.

Høydepunkt: Terre Haute

WiMP.png

MySpace

 

Swans - My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky

Swans-MyFatherWillGuideMeUpARopeToTheSky.jpg

 

Til forskjell fra de tidligere Swans-albumene, er dette albumet så godt som akkustisk. Jarboe er heller ikke med lenger. Dette er veldig mørk musikk, men på en annen måte enn tidligere. Den industrielle og dronete lydveggen er vekk, og vi sitter igjen med Michael Gira's hypnotiserende, fandenivoldske stemme. Sangene er en blanding av folk, post-punk og andre finurligheter. Et veldig spennende album som er like morsomt å høre hver gang.

Høydepunkt:

,

spotify.png

MySpace

 

Negură Bunget - Vîrstele Pamîntului

nb.jpg

 

Dette albumet er grunnen til at jeg (fortsatt) digger black metal. Det stod mellom denne og DsO's Paracletus, men denne synes jeg faktisk er en hårsbredd bedre (skal ikke banne på at jeg skifter mening før året er omme). Her er det sauebjeller, panfløyte, harpe, og messing på romansk. Det blir bare ikke feil!

 

Høydepunkt: Ochiul Inimii

WiMP.pngspotify.png

MySpace

 

 

Runner-up's:

 

Deathspell Omega - Paracletus

Deerhunter - Halcyon Digest

Danger Mouse & Sparklehorse - Dark Night of the Soul

Abigor - Time Is the Sulphur in the Veins of the Saint

Solefald - Norrøn Livskunst

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...