Gå til innhold

4X4 filter, hvilke og hvor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4x4" - eller 10x10cm - er en standardstørrelse for filtre. Anbefaler å lese opp på forskjellige typer filtre.

 

Typisk ønsker du i alle fall å ha et par ND-filtre, et par graduerte ND-filtre, en holder og overganger til forskjellige objektiver.

 

For eksempel kan du gå for en Cokin Z-Pro holder - der kan du kjøpe et kit U960 med holder, tre graduerte ND-filtre og veske. Bilde av rigg her.

 

Finnes hos FotoVideo, men dyrt. Det finnes bøtter av engelske sjapper - for eksempel robertwhite.co.uk.

Lenke til kommentar

 ND filtere 4x4 er dyrt og vanskelig å finne om de er verdt prisen, og det gjelder selv de dyreste.

 

 

I filmverdenen er det merker som  Pancro,   Schneider,   Tiffen, Formatt, som er glass filtere, og til en viss grad Hitech som er plast/resin.

 

Stills fotografene har Lee som favoritt. Mest populære "lavbudsjett" er Cokin.

 

Et helt ukjent (for meg) merke er Kood, produsert i England men mest solgt til Japan (såvidt jeg har skjønt. Kan kjøpes i England gjennom dette utsalget, £17.49 for 4x4 som også passer Cokin Z systemet. Noe som ikke er verste pris for denne typen filter. (langt ned på siden).

 

Man skulle tro at det var masse tilbud på "no name" ND filtere på eBay, men det eneste jeg har funnet er et sett fra India;  Set 3X CINE 4x4 Neutral Density Filters for matte box sunshade $125.

 

Lavere priset i AU$ 117> US$115.

 

De eneste referansene til det settet jeg har funnet er at det gjør jobben sin. Problemet med ND/gråfiltere før var at de ikke var fargenøytrale. Det er ikke så viktig i digital verdenen så lenge man skyte et gråkort/farge skala innimellom. Så lenge filtrene er klare så de ikke gjør bildet uskarpt så kan godt disse billige filtrene være et godt kjøp for filmbruk, men kanskje ikke like gode for stills fotografering.

 

Fordelen med å investere i en Cokin eller liknende Z-holder er at man da kan bruke filtrene selv om man ikke drar på hele riggen med matteboks & følgefokus.En Z-holder og noen adapter ringer er en relativt liten investering i forhold til filterprisen. 

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Ikke for å være spydig eller noe, men om du ikke selv veit hvilken effekt du er ute etter så kan det være du ikke trenger noe filter enda.

 

Selv er jeg meget godt fornøyd med mine Lee filtre, og det jeg har lest skal Lee være noe av det beste. Jeg har ikke prøvd noe annet så ikke godt å si. Handlet alle mine filtre av http://robertwhite.co.uk/.

 

ND filtre og Graderte ND filtre er vel det som ofte det man ønsker.

Lenke til kommentar

Ikke for å være spydig eller noe, men om du ikke selv veit hvilken effekt du er ute etter så kan det være du ikke trenger noe filter enda.

 

Jeg er veldig klar over hva slags effekter jeg ønsker å oppnå, derav formuleringen must have.

Ønsker å skaffe meg kompetanse om hvilke filtre som hyppigst er brukt basert på andre brukeres erfaringer, og kvalitet på de forskjellige fabrikanters produkt.

 

Ellers, takk for råd om Lee filtre og link til nettsted.

Endret av a_strann
Lenke til kommentar

Jeg er veldig klar over hva slags effekter jeg ønsker å oppnå, derav formuleringen.

Hva med å opplyse om hvilken effekt du vil oppnå?

 

Personlig ville jeg gått for graderte filtre, både ND og Tobaco. Dette for å dempe himmel (farvesette solnedgang) i forhold til øvrige deler av motivet.

Lenke til kommentar

Viktigste filtere for filming i rekkefølge ;

 

1:Pola Filter;                                                                                                                                                                                   Fjerner reflekser og øker dynamisk område selv når det ikke er plagsomme reflekser i bildet, og for bedre farge og kontrastkontroll i post redigering . Gjør i  tillegg mye av jobben som  ND filter.  Når man bruker autofokus og auto lysmåling så må man bruke Circular Pola for at dette skal fungere riktig, MEN; ved DSLR Video hvor auto fokus ikke er i bruk og lysmåling gjøres på ("øyemål") på Monitor så kan man bruke Linear Pola som er mye mer effektiv enn Circular.

 

2: Natural Gray (ND); (kan brukes i sammen med Pola for kraftigere effekt, særlig effektivt på vinter motiv)                                                                                                                                                                                                               I forskjellig styrke for å dempe lyset for DOF kontroll og for å få Lukker Hastighet ned på ideelle Maks 1/50 sek. Lukkerhastigheten er kanskje ikke så viktig når det ikke er bevegelse i bildet, men ved de minste bevegelse kan man få uante effekter. Noe jeg erfarte her om dagen da jeg filmet noen rimfrostet strå som beveget seg sakte i litt vind (1/320 sek). Stråene var OK, men grener ute av fokus i bakgrunnen (bokn) som også beveget seg "flicket"/blinket på en unaturlig  måte. Med laver lukkerhastighet fikk bakgrunnen Motionblur og dermed en mykere bevegelse.

 

3: Gradual ND; Soft edge.                                                                                                                                        For å dempe lyset i en halvdel av bildet. Skal man ha en hardere/skarpere overgang mellom dempet/udempet så kan man dytte et ND filter ned i filterholderen så det dekker bare ønsket del av motivet. Gradual Color Blu eller Orange kan også være interessant i visse situasjoner. Gradual filtere bruk er vanskelig å få til når kamera er i bevegelse.

 

Andre filtere som også er standard i en filmfotografs filterboks;

 

4: Infrarød Blokker filter (IR) (HotMirror); Gjerne som ND-IR kombinasjon.                                                                                   Blokkerer IR forurensning i tillegg til det IR filteret som finnes i kamera. Rensker ut "gråtoner" og uønskete "fargefeil" i skyggepartier.

 

1/4 CTB (colour temperature blue):                                                                                                                                                                 Svakt blåfilter for bruk under innendørs (tungsten) belysning for å dempe "overaktivitet" i den røde kanalen i sensoren og dermed øker "tenner" de blå pixlene (sensorene), særlig i skygge partiene. Resultat; mindre støy i skyggepartiene. (lås WB for alle scener under samme belysning)

 

5: Promist Filtere.     White/Black/Warm/Cold                                                                                                                                   Svake Fog/Softner filter for næropptak av ansikter.                                                                                             Nytt type filter i denne kategorien er Glimmerglass

 

6: Fluorescent Correction filter: For korrigering av grønnstikk under ubalansert lysrør belysning. 

 

7; Smoque Filter:                                                                                                                                                     For de gangene man ønsker Røyk effekt men ikke kan bruke en røyk maskin. (Se lenger ned på Glimmerglass linken for eksempel.)

 

8: Attenuator filter:  Et gradient filter som har helt jevn overgang fra -2 blender til nøytral. Beste gradient løsning når kamera er i bevegelse. (lite kjent/brukt filter men som øker i popularitet).

 

Dette dekker de mest brukte filtrene, i tillegg så så kommer et helt arsenal av effekt filter og i kamera FX, mest aktuelle er Split diopter og Maskering filtere.

 

Nyttige kilder for oversikt over alle filtere; Ved siden av LEE's sider så har  COKIN en ganske brukbar oversikt hvor med litt leting finner pdf. brosjyrer.

 

Cafe Cokin

 

http://www.photofilter.com/

 

Hot Mirror/IRND/Mirror ND Filter test; Reduser forum viser at selv veldig dyre filtere ikke alltid  har den kvalitet de burde i forhold til pris.

 

Alt i alt så kommer det an på personlig økonomi; Glass-filtere kan være en investering livet ut hvis de behandles forsiktig. Min er faring med disse typer filtere er med Cokin A-system fra -90 tallet da de kostet 70-90kr. pr.stk. For meg så var kvaliteten bra nok for analog film, og de tåler overraskende nye "juling". Siden de mye dyrere LEE filtrene og COKIN er laget av samme materiale så er jeg ikke sikker på om LEE er verdt investeringen i forhold.

 

 

 

NB; dette forumet har dessverre en ubrukelig word prosessor/editor løsning, derfor kan linjene komme litt "hulter til bulter."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To filtertyper jeg glemte som kan være nyttig å vite om, selv om de er for spesielle situasjoner.

 

1: Under-vanns filter;  

 

Hvis man ønsker å filme under vann så er det nødvendig å bruke et filter for å farge korrigere og for å få litt klarere bilde. Mest brukt er et rødfilter for å dempe blått. Det er muligens mest nødvendig i Karibien og Stillehavet, men her i Norge og av erfaring i Hellas er vannet veldig grønt så da er en litt annen tone nødvendig.

 

Bra informasjon på denne siden;Magic filters for underwater photography (meny nederst på siden) hvis man klarer seg gjennom den ubrukelige fonten. Her er en flott video med en sel i UK og en video fra Norge; GreenWater Magic filter .

 

2: Flare/Streak Filter;

 

Mange ønsker horisontal Flare effekt, bedre kjent som Anamorphic Flare som oppstår ved bruk av Anamorphic linse (front anamorphic), selv om man ikke bruker en anamorphic linse. Flare filter er laget etter samme prinsippet som Star Filter, som det finnes flust av. Horisontal Flare filter har det derimot ikke vært så lett å få tak i. Dette ser ut til å forandre seg etterhvert som etterspørselen øker (tross alt ikke vanskeligere å produsere enn et Star filter).The VANTAGE Blue-Vision® var det eneste som fantes, og jeg tror det bare kunne leies.

 

Nå har det kommet ett til på markedet fra Optefex  Streak  Filters $280 og +$100 i tillegg hvis man vil ha farge Flare.Optefex Effect Galleri.  Optefex Filter Test Video.

 

Men det er absolutt mulig å lage dem selv hvis man ikke er altfor kritisk til kvaliteten. Cinema 5D DIY Fake Flares Anamorphic Adapter. Muligens godt vindusglass og en glass skjærer er bedre?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...