Gå til innhold

Erfaringer med Cokin Z filtersystem


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Tengte jeg skulle opprette et emne, der erfaringer med Cokin Z filtersystem kan bli delt, slik at handelsmenn (som meg) lettere kan bestemme seg.

 

Selv er jeg i en liten knipe, der jeg fort blir usikker før kjøp. Jeg har satt opp følgende liste:

 

- Cokin Z filterholder

- Cokin 77mm adapter ring

- LEE Filter 4x6" GND 0.45

- LEE Filter 4x6" GND 0.9

- LEE Filter 4x4" Circular Polarizer

- Schneider Optics 4x4" ND 0.9

- Schneider Optics 4x4" ND 1.2

 

Dette til den nette sum på kun kroner 800$ + frakt :roll:

 

Slik jeg har forstått det skal alle filtrene passe inn i Cokin Z system.

Men:kan man bruke et helt vanlig polafilter med dette filter systemet? For fra før av har jeg nemlig Hoya 77mm Super et eller annet... Selv betviler jeg sterkt dette, derfor slang jeg med et polafilter i handlekurven :p

 

Formålet med filtrene er å kunne leke med eksponeringstider ute i vakker natur... Ergo, det er ND og GND som jeg foretrekker, da landskap er favoritt sjangeren...

 

Alle råd tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg henger meg på her. Vurderer selv å anskaffe noen ND og NDG filtere til bruk ved landskapsfotografering. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge men har sett på Cokin P system. Så vidt jeg kan se så er forskjellen mellom P system og Z system kun størrelsen på filtrene (og dermed at "større" kameraer er støttet. Nå vil vel selv P system fungere på FF med vidvinkel og siden jeg selv bruker crop og ikke har planer om å gå over til FF (ser ingen vesentlige fordeler for min egen del og teknologien er dessuten på "min side", dvs "crop" blir stadig bedre). Dessuten så er vel filtre til Z system en del dyrere siden de er større.

 

Jeg ser at hvStar har veldig billige adaptere/holdere for Cokin P system. Ser ingen grunn til å bruke mye penger adaptere så det blir antagelig til at jeg bestiller disse (de har de størrelsene jeg trenger). Men når det gjelder filtere så er jeg mere usikker og kommer i hvert fall ikke til å kjøpe noe som ikke har høy kvalitet.

 

Fint om vi kan dele erfaringer i denne tråden, og om andre som har erfaring med det samme kan "henge seg på" :)

Lenke til kommentar
Men:kan man bruke et helt vanlig polafilter med dette filter systemet? For fra før av har jeg nemlig Hoya 77mm Super et eller annet...

Først: jeg vet ikke. Jeg sikla på et sånt filtersystem for ca 20 år siden, men kjøpte det aldri.

 

Men hvis pola-filteret du har er 77mm og ikke er av den tynne typen, men har filtergjenger videre, så setter du cokin-systemet utenpå. Men, da trenger du en roterbar filterholder for å både få rett polarisering, og samtidig rett orientering av GND-filteret. Ganske fiklete, men med stativ og en tålmodig modell som moder jord jo er, så går det.

Lenke til kommentar

Har veldig lyst på en sånn pakke jeg også.. :)

 

Men - ND-filtre på 0.9 og 1.2? Uhm - blir litt forvirret her. *søke, søke*

Ah - 0.9 er tre stops, og 1.2 er fire stops. Så gir valgene litt mer mening. :)

Tror her jeg ville ønsket tre og fem stops, for å få muligheter for 3, 5 og 8, i stedet for 3, 4 og 7, men det ser ut til at filtrene i webshoppen du linker til der bare har 1-4..

 

Antar at pol-filteret kan roteres uten å affektere de andre filtene, som beskrevet og vist på bildet om cokin circular polariser..

 

Dæven - en sånn pakke ser fristende ut! :dribble:

 

Edit - om polfilter.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Etter litt mer research så ser det ut til at Cokin P system allikevel kan passe sammen med min 10-22mm supervidvinkel. Det finnes nemlig to holdere for P system, den tradisjonelle som tar tre filtre samt en spesialutviklet variant for vidvinkel som kun tar ett filter. Sistnevnte skal ikke gi vignettering ved bruk sammen med 10-22mm på crop.

 

Jeg foretrekker P system fremfor Z system siden det finnes et større utvalg av filtre for P system, og ikke minst så er de en god del rimeligere.

Lenke til kommentar
Jeg foretrekker P system fremfor Z system siden det finnes et større utvalg av filtre for P system, og ikke minst så er de en god del rimeligere.

Er det noen god oversikt over gode alternativer, med fordeler/ulemper, og/eller reviews?

 

Hadde vært interessant å høre mer om både P-systemet og Z-systemet fra Cokin, samt andre konkurrerende systemer fra andre produsenter..

Lenke til kommentar

Da har jeg satt sammen ei pakke for eget bruk som jeg tror skal dekke behovet mitt (og mer til) - samtidig som det er grei kvalitet og en grei pris. Jeg tok utgangspunkt i "Cokin P" serien siden det finnes en vidvinkel variant av filterholderen som gjør at jeg kan bruke ett filter på min 10-22mm supervidvinkel. Disse filterene er også ganske mye rimeligere enn "Cokin Z" standarden og det er jo ingen uting. Standard filterholderen tar tre filtre og den går greit sammen med min 17-55mm samt alle andre objektiver jeg eier. Jeg har satt sammen følgende handleliste:

 

Cokin P Series - Filter Holder, 77mm Adapter Ring and 28 Page Pamphlet

Cokin Wide Angle Filter Holder for Cokin P

Cokin P Series 72mm Adapter Ring

Cokin P Series 67mm Adapter Ring

Cokin P Series 62mm Adapter Ring

Cokin P Series 58mm Adapter Ring

Cokin P Series 52mm Adapter Ring

Hitech 85mm Graduated Neutral Density (ND) 0.9 Resin Filter - Hard Edge - for Cokin P

Hitech 85mm Graduated Neutral Density (ND) 0.6 Resin Filter - Hard Edge - for Cokin P

Hitech 85mm Graduated Neutral Density (ND) 0.6 Resin Filter - Soft Edge - for Cokin P

Hitech 85mm Graduated Neutral Density (ND) 0.3 Resin Filter - Soft Edge - for Cokin P

Hitech 85mm Neutral Density (ND) 1.2 Resin Filter - for Cokin P

Hitech 85mm Neutral Density (ND) 0.6 Resin Filter - for Cokin P

Hitech 85mm Neutral Density (ND) 0.3 Resin Filter - for Cokin P

Cokin P164 Circular Polarizer Glass Filter

LEE Filters Multi Filter Pouch

 

Alt dette kommer på $469.39 + frakt og eventuelle avgifter.

 

Jeg har vektlagt og tatt hensyn til følgende:

 

- Skal kunne brukes på alle mine objektiver (selv om det i praksis kommer til å bli brukt stort sett på 2-3 av dem). Derav alle "konverteringsringene".

- Filtrene skal være fargenøytrale, derfor var ikke Cokin sine egne filtre aktuelle. Det stod egentlig mellom Hitech, Lee og Singh-Ray og siden Hitech var rimeligste alternativ og det så langt jeg forstår ikke er vesentlige forskjeller i kvalitet mellom disse så var egentlig valget greit.

- Skal ha ND filtere som gir best mulig fleksibilitet. Derfor valgte jeg filtere med 1, 2 og 3 "stops" slik at jeg kan kombinere disse og dekke området 1 - 7 "stops". Helt sikkert mer enn nok.

- Jeg valgte GND filtere med "hard edge" for 2 og 3 "stops" da disse egner seg best i tilfeller hvor man har sola lavt på himmelen (les soloppgang og solnedgang) samt en forholdsvis rett horisont. Da har man også ofte et relativt kraftig motlys.

- Videre så valgte jeg GND filtre med "soft edge" for 1 og 2 "stops" da disse egner seg bedre for tilfeller hvor sola står noe høyere på himmelen og/eller horisonten ikke er like rett (f.eks. ved fjell i bakgrunnen). Da har man ofte (men ikke alltid) et noe mindre kraftig motlys enn i tilfellet ovenfor.

- Slang med et CPL filter også, det er Cokin (men av glass) og jeg vet egentlig ikke så mye om kvaliteten på akkurat dette. Har forsåvidt nok av CPL filtre men tenkte det var greit å ha ett som passet inn i Cokin P systemet også.

- Ei god beskyttelsesveske var også grei å ha da filtrene (med unntak av CPL filtret) er laget av et plastmateriale. Det gjør jo at de er utsatt for riper så det gjelder å være litt forsiktig. Men det skal ikke bli noe problem, dette er tross alt ikke noe som vil bli brukt daglig. Jeg er ikke villig til å betale 3-4 ganger så mye for å få filtre i glass.

- Og til slutt - noen dyr solblender for Cokin P trenger jeg slett ikke. Dette utstyret skal kun brukes på stativ og med utløser og da tar jeg av meg hatten og skygger for sola om nødvendig :)

 

Jeg har ikke trykket på "Kjøp" knappen riktig enda så kom gjerne med innspill/råd/tips til hva jeg eventuelt bør velge annerledes og hvorfor. Alle innspill mottas altså med stor takk.

 

Jeg kan også nevne at jeg har noe erfaring med filtre fra "filmens dager" men da med andre typer filtre. Men i vår digitale hverdag så anser jeg alle andre filtre enn de som brukes til å påvirke lysnivå/kontrast for å være helt meningsløse.

 

Jeg vurderte å starte en egen tråd for dette men fant at dette passet like bra i denne tråden - det er slett ikke meningen å "kapre" den. :)

 

Edit: Jeg "skyter" forøvrig vekselvis med en 40D og en 1000D, uten at det vel egentlig spiller noen stor rolle.

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Pola-filter gir sterkere farger og fjerner refleksjoner f.eks. i vann (slik at man ser bunnen som i bildet over).

 

GND-filtre jevner ut det sterke lyset fra himmelen slik at himmelen og jorden blir likt eksponert.

 

ND filtre slipper igjennom mindre lys slik at man kan bruke lengre lukkertider (populært ved vann-bilder)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt noen av Hitech sine ND filtre en stund, både graderte og rene gråfiltre sammen med Cokin p holder. Stort sett fungerer disse greit, bortsett fra ND 1,2. Dette gir et merkbart stikk av fiolett og noen andre greier som jeg ikke på noen måte klarer å få bort i etterbehandlingen.

Det er selvsagt mulig at det bare er jeg som ikke skjønner hvordan tingene skal gjøres. Men jeg kontaktet en gang forhandleren i England angående dette, og der sa man (ikke helt i klartekst selvsagt) at dette var et fenomen man av og til kunne forvente hos så hardt fargede filtre. Men man ønsket selvsagt å selge noe myyye dyrere som helt garantert var nøytrale og flotte.....

Men som sagt, de andre mindre fargede filtrene fungerer helt fint for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...