Gå til innhold

Alternativer til Latitude E4200 og Thinkpad X201?


endrebjo

Anbefalte innlegg

Jeg snuser litt på 12"-markedet og snublet plutselig over lekre Dell Latitude E4200. 12" skjerm, liten og god innpakning, LED-baklys, baklyst tastatur og grei maskinvare frister veldig. Men jeg er lei lavoppløste skjermer og er fast bestemt på å ha (minst) 1440x900. I tillegg har den VGA i stedet for HDMI.

Et annet alternativ kan være Lenovo Thinkpad X201(s)/200(s), men jeg skjønner rett og slett ikke bæret av nettsidene til Lenovo. Er det noen som kan oppsummere hvilke modeller og muligheter som faktisk er tilgjengelig? Er disse like slanke som E4200?

 

Er det noe håp om at disse modellene blir oppdatert om ikke lang tid? Jeg ser at E4200 er to år gammel, så det bør vel være noe nytt på vei, eller?

 

Finnes det tilsvarende bærbare hos andre produsenter?

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... Er ikke Vaio Z 13"? Og er skjermen glossy (*grøss*) eller matt? Jeg er ikke spesielt begeistret for 16:9, men på Vaio Z har ikke formatet gått på bekostning av høyden (piksler). Det er jo positivt.

Med én gang jeg beveger meg opp på 13-14" finnes det temmelig mange muligheter for både maskinvare, tilkoblinger og gadgets, men det er noe spesielt med 12". Det er ett eller annet med E4200 som treffer meg helt perfekt.

 

Men jeg drøyer det muligens til Sandy Bridge kommer. Det sitter fremdeles Core 2 Duo (LV eller ULV) i mange av de små maskinene, så kanskje Core i5-2 kan få litt fart på utviklingen.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Hmm... Er ikke Vaio Z 13"? Og er skjermen glossy (*grøss*) eller matt? Jeg er ikke spesielt begeistret for 16:9, men på Vaio Z har ikke formatet gått på bekostning av høyden (piksler). Det er jo positivt.

Med én gang jeg beveger meg opp på 13-14" finnes det temmelig mange muligheter for både maskinvare, tilkoblinger og gadgets, men det er noe spesielt med 12". Det er ett eller annet med E4200 som treffer meg helt perfekt.

 

Men jeg drøyer det muligens til Sandy Bridge kommer. Det sitter fremdeles Core 2 Duo (LV eller ULV) i mange av de små maskinene, så kanskje Core i5-2 kan få litt fart på utviklingen.

Joda, Vaioen er 13", men fremdeles behagelig liten.

Er ikke glossy skjerm på min, men full HD 13" er jo heller ikke akkurat vanlig.

Ellers - Har du vurdert Toshiba?

De har jo noen søte små.

Hadde en R500 i lange tider - den var perfekt som turkamerat.

Lenke til kommentar

Toshiba er ikke noe dårlig tips. Men R700 når dessverre ikke helt opp. Jeg liker rett og slett ikke 16:9 1366x768.

 

Jeg har forsåvidt sittet og pønsket ut en lite drømmeliste som jeg helst skulle hatt, men jeg tror neppe det finnes en slik på markedet i dag:

- 12", 1400x900, 16:10, matt, LED

- HDMI ut

- 4 GB RAM

- ULV-prosessor

- Blåtann

- 802.11b/g/n 2.4/5.0 GHz

- 50-60 Wh

- "Stor" tafseplate

- Ikke CD/DVD

- SSD

Lenke til kommentar

Du må nok kombinere skjermen fra en thinkpad x201s med litt gener fra Asus UL30A eller en Lenovo Edge 13 og en bedre trackpad. Hadde skjermen fra x201s passet på dell maskinen, hadde du nesten vært der. samme med en X200s, da har du både skjermen og ULV (kanskje). Eller tar en X200s, da har du både skjermen ,ULV, men ikke stor trackpad. hmm... Jeg tror løsningen er å finne ut om dell maskinen kan modifiseres med skjermen fra X200s X201S, eller du må da kjøpe 2 maskiner, både en dell og en lenovo, men det gjør vel ingenting:) Kanskje dell sin kan skaffes med bedre skjerm i USA. Så var det HDMI.....

Jeg tror 12,1 er på vei ut. Det er nok greit og gå for et annet format.

Endret av festen
Lenke til kommentar

På Lenovo sine sider fikk jeg inntrykk av at X201s hadde gått ut, men når jeg søker rundt om kring i nettbutikker ser det ut som at den fremdeles er i salg. Det er absolutt en høyaktuell maskin som kommer rimelig tett på kravene. Om prosessoren er ULV eller LV spiller ikke sååå fryktelig stor rolle, så i7-640LM er helt greit. Men så var det dette med HDMI da, i tillegg til at jeg aldri har brukt trackpad styreknapp før. Det kan godt være at jeg kan være fornøyd med bare trackpad styreknapp, men da må det testes grundig først.

Thinkpad Edge virket litt mer useriøs med glossy skjerm og lav oppløsning.

 

Edit: Og X200s har i hvert fall gått ut, eller?

 

Edit2: Ikke trackpad. Sånn styreknapp som nesten bare Lenovo har.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

http://www.thinkpads.com/wp-content/uploads/2010/02/lenovo_thinkpad_x201s_touchpad.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Touchpad

 

Vi kaller det Touchpad. Uansett. Jeg tror du sliter med å finne det du er ute etter. Jeg hadde gått for en maskin med 13 ".

 

Levetiden på batteriet med i7 må være elendig. Jeg tror Lenovo sliter litt med å lage det markedet vil ha.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg surret litt. Tingen jeg ville frem til heter selvfølgelig TrackPoint. Jeg har aldri brukt TrackPoint før, og på X201s-maskinene jeg fant hos Amentio var X201s avbildet uten touchpad/trackpad/tafseplate, og kun utstyrt med TrackPoint. Jeg ser at ditt bilde har både tafseplate og TrackPoint, og det understreker vel bare kaoset som jeg prøver å finne frem i.

 

Uansett. Jeg tror du sliter med å finne det du er ute etter. Jeg hadde gått for en maskin med 13".
Ja. Det må enten bli en 13", eller å vente på en ny generasjon maskiner. Latitude E4200 har jo vært såpass ute såpass lenge at det er på tide at de slipper noe nytt snart. F.eks noe med Sandy Bridge som har 17 eller 25 W TDP, grei integrert grafikk, og mye intelligent strømstyring.

 

Levetiden på batteriet med i7 må være elendig. Jeg tror Lenovo sliter litt med å lage det markedet vil ha.
i7-620UM/640UM har bare 2 kjerner og maks TDP på 25 W. Når dette er inkludert minnekontroller/brikkesett i motsetning til C2D, så virker det som en rimelig effektiv prosessor. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jadda. Da var nye maskinen her, og jeg har dessverre vært svak og firet på noen av kravene. Valget endte på en ThinkPad X220, og dermed 12,5" 1366x768 16:9-skjerm. Én av "unnskyldningene" mine er at det er en IPS-skjerm, men jeg merker at den veldig godt kunne hatt høyere oppløsning på samme størrelsen. Oppløsningen holder akkurat såvidt til mail, internett og PDF-lesing. Jeg har ikke gjort noe mer komplekst enn det foreløpig.

 

Og kombinasjonen av 16:9 og 12,5" gjør at størrelsen på selve maskinen er helt i grenseland av hva jeg egentlig var ute etter. Tykkelsen og dybden er grei, men bredden er litt større enn optimalt tror jeg.

 

Så da ble listen seende slik ut:

- 12", 1400x900, 16:10, matt, LED

- HDMI ut (DP++ fungerer som HDMI med overgang. 70 kr på DX)

- 4 GB RAM

- ULV-prosessor (den holder i 6-8 timer uten ULV-prosessor. Idler på 800 MHz :p )

- Blåtann

- 802.11b/g/n 2.4/5.0 GHz (til og med 3x3 antenne)

- 50-60 Wh

- "Stor" tafseplate (Stor nok, men TrackPoint vil nok bli mest brukt. Den er DEILIG!)

- Ikke CD/DVD

- SSD (riktignok mongoløsning som kun tar 7mm høyde, men greit nok)

 

Fra USA med i5-2520, 4 GB RAM, IPS-skjerm, BT3.0, Intel Ultimate-N (3x3), frakt og moms havnet det hele på behagelige 8500 kr. Det er nyttig med lav dollar innimellom. :) Også 1400 kr for Intel 320 120 GB fra Norge.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...