Gå til innhold

Ny pc, primært videoredigering. Ca 17K. Ønsker tilbakemelding på oppsett


Anbefalte innlegg

Skal bytte ut min tilårskomne maskin. Det blir litt feil å si at den primært skal brukes til videoredigering, men det er viktig at den takler nokså store amatørprosjekter. Jeg har sett litt på forumet og endt opp med følgende oppsett:

 

 

1. PSU: Corsair TX 750W

2. CPU: Intel Core i7 950

3. Kabinett: Corsair Obsidian Series 800D

4. Lagring: 2 x Western Digital Caviar Black 2 TB

5. Minne: Corsair Dominator DDR3-1600 12 GB (6 x 2GB)

6. Systemdisk: Crucial C300 128 GB 2.5"

7. HK: Asus P6X58D-E

8. Optisk: Samsung SH-S223C

9. GPU: Gigabyte GeForce GTX 470 1280MB PhysX

10. CPU kjøler: Noctua NH-U12DX 1366 CPU Kjøler

11. OS: Microsoft Windows 7 Home Premium EN OEM

12. Kjølepasta: Arctic Silver Alumina Kjølepasta

14. Antistatisk armbånd: Antistatic Armchain

 

 

Så noen konkrete spørsmål:

1. SSD. Jeg vet lite om dette. Jeg ser at den jeg har valgt høster mye skryt, men hvis noen har gode argumenter for hvorfor jeg bør velge en annen er jeg villig til å høre.

 

2. Minne er det jeg kan absolutt minst om. Jeg vet at 12gb er litt overkill, men er villig til å betale litt ekstra for å sikre meg mot å oppleve at jeg har for lite.

 

3. OS. Kan jeg kjøpe OEM når jeg bygger selv, eller forutsetter dette at jeg får levert ferdig bygget maskin?

 

4. HK: Ser mange anbefaler dette. Jeg har ingen planer om å overklokke. Noen features jeg går glipp av ved å ikke velge ett dyrere?

 

5. Bør jeg ha ekstra vifter til kabinett?

 

6. CPU-kjøler: Skal som nevnt ikke overklokke. Trenger jeg å bytte ut boxed da? Hvis det innebærer lavere støy er det argument godt nok i seg selv.

 

7. Prisen på oppsettet er ca 17k. Det gjør selvsagt ikke noe å litt ned i pris, men jeg er heller ikke redd for å gå litt opp hvis det innebærer forbedringer av betydning.

 

Alle innspill tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. finfint valg

2. siden du skal drive med tungt arbeid er 12 i stede for 6 et godt valg

3.det kan du, men OEM er låst til HK, så om du på noe punkt skal bytte ut det eller det ryker er du sikkert glad for at du la i noen 100 lapper ekstra nå og fikk deg en retail versjon.

4. har ikke så mye peiling på HK i bunn og i grunn desverre, så der må noen andre trå til med fornuftige svar

5.god luftflyt er fint å ha siden heftige komponenter ofte bli varme (forøvrig noen grunn for at du valgte dette kabinettet, eller er det bare estetikk det går på?)

6. orifinalkjølerne har en tendens til å bråke en del mere en 3. parts kjølere, siden du ikke har planlagt å klokke behøver du ikke invistere i den dyreste(men planer endres jo alltids)

Lenke til kommentar

1. finfint valg

2. siden du skal drive med tungt arbeid er 12 i stede for 6 et godt valg

3.det kan du, men OEM er låst til HK, så om du på noe punkt skal bytte ut det eller det ryker er du sikkert glad for at du la i noen 100 lapper ekstra nå og fikk deg en retail versjon.

4. har ikke så mye peiling på HK i bunn og i grunn desverre, så der må noen andre trå til med fornuftige svar

5.god luftflyt er fint å ha siden heftige komponenter ofte bli varme (forøvrig noen grunn for at du valgte dette kabinettet, eller er det bare estetikk det går på?)

6. orifinalkjølerne har en tendens til å bråke en del mere en 3. parts kjølere, siden du ikke har planlagt å klokke behøver du ikke invistere i den dyreste(men planer endres jo alltids)

 

Takker for svar. Når det gjelder kabinettvalg så falt jeg litt pladask for dette da jeg leste testen av det. Mye går på estetikk, resten går på praktiske løsninger. Særlig det at kablene går bak hk-brettet syntes jeg var herlig. Uansett blir ikke kabinettet veldig synlig der det står, men jeg har fått en veldig sterk "må-ha" følelse for dette kabinettet. Mitt største problem med en del andre gode kabinetter er at de ofte ser ut til å være hentet rett ut fra et Need For Speed spill. Jeg har mer sansen for det enkle.

 

C.G

Lenke til kommentar

1. Jeg ville kjøpt 2xCrucial C300 64 GB 2.5" istedenfor 1 på 128 GB. Og sette dem i Raid0 hvis jeg var deg. 5kr billigere og teoretisk dobbel lesehastighet.

 

"Teoretisk dobbel lesehastighet". Vil det gi seg nevneverdig utslag i praksis? Jeg må jo tross alt gi avkall på praktisk bruk av 64 veldig raske gb. Nå tar ikke OS og nødvendig programvare allverdens plass, men tanken er å ha alt råmateriale på denne disken ifb redigering.

 

Videre mener jeg å ha lest noe om at TRIM ikke støttes i raid. Jeg vet i så fall ikke hva det innebærer i praksis.

 

Uansett er konklusjonen at jeg må oppnå vesentlig, merkbar ytelsesforbedring hvis jeg skal velge denne løsningen.

Lenke til kommentar

1. Jeg ville kjøpt 2xCrucial C300 64 GB 2.5" istedenfor 1 på 128 GB. Og sette dem i Raid0 hvis jeg var deg. 5kr billigere og teoretisk dobbel lesehastighet.

 

"Teoretisk dobbel lesehastighet". Vil det gi seg nevneverdig utslag i praksis? Jeg må jo tross alt gi avkall på praktisk bruk av 64 veldig raske gb. Nå tar ikke OS og nødvendig programvare allverdens plass, men tanken er å ha alt råmateriale på denne disken ifb redigering.

 

Videre mener jeg å ha lest noe om at TRIM ikke støttes i raid. Jeg vet i så fall ikke hva det innebærer i praksis.

 

Uansett er konklusjonen at jeg må oppnå vesentlig, merkbar ytelsesforbedring hvis jeg skal velge denne løsningen.

 

Merke litt forskjell, spesielt på store filer og på loading tider

Og det stemmer at TRIM ikke støtter raid, så du må ta disk opprydding vha gc noen ganger i året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...