Gå til innhold

FIkk tilbake betalt 2x


Anbefalte innlegg

Jeg har selvfølgelig tenkt å betale tilbake penga. Det er ikke jeg som kommer med ideer om at jeg skal beholde penga. Alt jeg sier er at jeg ikke gidder å stresse med å betale tilbake penga, siden jeg måtte vente så lenge. Jeg har ikke 1 sekund etter jeg fikk tlfen fra regnskapskontoret, trodd at pengene var mine eller at jeg kunne beholde dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har selvfølgelig tenkt å betale tilbake penga. Det er ikke jeg som kommer med  ideer om at jeg skal beholde penga. Alt jeg sier er at jeg ikke gidder å stresse med å betale tilbake penga, siden jeg måtte vente så lenge. Jeg har ikke 1 sekund etter jeg fikk tlfen fra regnskapskontoret, trodd at pengene var mine eller at jeg kunne beholde dem.

 

Hvis du venter lenge med å betale tilbake pengene vil du ikke være det spor bedre enn dem. Og iom at de har varslet deg om pengene og du ikke har noen form for lovhjemmel bak deg for å beholde dem, vil PSData kunne kreve renter av pengene av deg, jo lenger du beholder dem.

Lenke til kommentar
Poenget er at dem må legge frem bevis, og bruke tid og penger på dette... Selvsagt har dem bevis, og du må betale tilbake, men han har blitt behandlet litt urettferdig i utgangspunktet, så hvorfor ikke gi tilbake med samme mynt... Tåpelig at folk blir redd med en gang inkasso blir sagt... Og det er derfor fimaer bruker dette som skremsel.... Nei behold penga, la dem ligge på konto og la dem jobbe litt for å få dem tilbake...

 

Det er ALDRI lurt å følge råd som dette!

Betal tilbake pengene og dette er ute av verden. DETTE ER IKKE DINE PENGER!

Voksne mennesker gjør opp for seg, og det er menneskelig å gjøre feil, samt at dette ikke bare er forbeholdt privatpersoner. Og når det gjelder slike uttalelser som du kommer med her Dre@m Lord vitner dette om at du er høyst uvitende om hvilke konsekvenser de handlinger du foreslår har. Personlig syns jeg det er helt forkastelig å oppfordre folk på forumet til tyveri!

 

Det er mange unge mennesker her på forumet som ikke har gode kunnskaper om konsekvenser slike handlinger kan medføre!

 

Dette burde du faktisk svi for!

Lenke til kommentar
Poenget er at dem må legge frem bevis, og bruke tid og penger på dette... Selvsagt har dem bevis, og du må betale tilbake, men han har blitt behandlet litt urettferdig i utgangspunktet, så hvorfor ikke gi tilbake med samme mynt... Tåpelig at folk blir redd med en gang inkasso blir sagt... Og det er derfor fimaer bruker dette som skremsel.... Nei behold penga, la dem ligge på konto og la dem jobbe litt for å få dem tilbake...

 

Det er ALDRI lurt å følge råd som dette!

Betal tilbake pengene og dette er ute av verden. DETTE ER IKKE DINE PENGER!

Voksne mennesker gjør opp for seg, og det er menneskelig å gjøre feil, samt at dette ikke bare er forbeholdt privatpersoner. Og når det gjelder slike uttalelser som du kommer med her Dre@m Lord vitner dette om at du er høyst uvitende om hvilke konsekvenser de handlinger du foreslår har. Personlig syns jeg det er helt forkastelig å oppfordre folk på forumet til tyveri!

 

Det er mange unge mennesker her på forumet som ikke har gode kunnskaper om konsekvenser slike handlinger kan medføre!

 

Dette burde du faktisk svi for!

 

Kjempegreier, tyveri??? Jeg er glad for at vi ikke lever i sovjetunionen eller Tyskland i 30 åra, for da kunne jeg virkelig fått svi... Når jeg hører slike kommentarer drar jeg med engang denne sammenligningen...

 

For det første så sier jeg ikke at han skal ta pengene og stikke, det jeg sier er at han kan sette dem inn på en egen konto i påvente av at dem gjør noe for dem... JEG synes at det blir for enkelt at de bare skal få penga direkte tilbake, uten noen form for sanksjon... Nei, tyv, hmmm..

Jeg vil ikke bli dradd ned på ditt nivå med slike personangrep som du fremstiller, du er klar over at dette er ett forum som sees på på samme måte som ei avis, og dette er ærekrenkelse, så du bør være litt forsiktig med hva du skriver, for dette kan slå tilbake på deg selv...

Lenke til kommentar

En liten reply til Dre@m Lord!

 

I stadig flere sammenhenger blir man i dagens samfunn vurdert utfra hvordan ens kreditt er.. Dette gjelder anskaffelse av kredittkort, mobilabbonement, lån osv..Med andre ord: Ting som alle trenger før eller senere. Det å si at inkasso kun er et skremsel vitner om totalt mangel på innsikt og forståelse! Det er ikke snakk om overformynderi i dette tilfellet, men om hva som er rett og hva som er galt!

 

Du oppfordrer andre til å gjøre noe som er moralsk og etisk galt, og selv om du personlig ville gjøre ting på en måte betyr ikke at du burde oppfordre andre til å gjøre noe som helt klart er galt. Det er mange (veldig unge) mennesker som benytter seg av dette forumet, som kanskje ikke helt vet rekkevidden av å handle som du foreslår...

Det er ikke noe særlig allright å få en tråkig start på sitt voksne liv fordi andre som burde vite bedre oppfordrer en til å handle idiotisk...

 

Står fortsatt på at det du oppfordrer til burde slå tilbake på deg!

 

Det er lov å mene hva man vil, men det er utrolig lite OK å oppfordre andre til å gjøre dette, spesielt når dette er GALT OG UÆRLIG!

 

Syns du burde la være å dra dette noe lengre nå!

Lenke til kommentar

Greit at det er ytringsfrihet, da dette gir meg en god anledning til å si hva jeg mener om oppfordring til denne typen handlinger!

 

Dette er heller ikke noe personangrep men en saklig tilbakemelding på dine uttalelser og oppfordringer....

 

Man må tross alt tåle å få tilbakemeldinger når man er på et forum, og ihvertfall når man oppfordrer noen til å gjøre noe som kan få relativt store konsekvenser for dem senere. Jeg står for det jeg sier!

 

Og det du sier, er både moralsk og etisk GALT!

Det kan du ikke si om mine uttalelser!!

 

Det er ganske alvorlig å bli registrert hos kredittopplysningsbyråer da dette kan forårsake en mengde problemer for personen som er registrert!

 

Dette kan ingen bestride!

Lenke til kommentar

Jeg har også et tilfelle fra sommerferien i fjor:

 

Jeg hjelpte en mann på en spilleautomat. Han satset 50 kr, og jeg vannt 2500 kr for han. Visst ikke jeg hadde hjelpt han, hadde ikke han vunnet noe som helst. Dette var en rik "blære" som hadde nokk penger, han hadde netopp vunnet 70.000 på børsen, og hadde Nokia 7650 (den var ny da og koster 6-7000). Han fikk en telefonsamtale og gikk ut i restaurangen og pratet, menst jeg stod der med alle pengene. Jeg kunne tatt pengene, gått 2 meter bak (han kunne ikke sett meg uansett) og låst meg inn på toalettet. Jeg vurderte dette opp og ned, men jeg gjorde det IKKE ..... Jeg lyttet til min etiske sans.

Jeg fikk INGENTING med den dritsekken. I ettertid når jeg tenker på at jeg ikke fikk noe med han, så hadde jeg nokk stukket av med pengene visst jeg visste jeg ikke fikk noe med han....... tror jeg... :)

Lenke til kommentar

Dette med samvittighet og blablabla hehe dere kan ta å sjekke rundt PC'n deres, hvor mye orginal programvare, spill og filmer ser dere :lol:

Det er egerntlig det samme som å stjele fra noen å ikke betale for pirat kopiene deres...

 

Nei Ola Normann har ikke mye samvittighet og dilter etter de andre (Det skjer ikke meg noe tenker alle).

 

Ingen som sier no om de får tilbake for mye på butikken, eller om du glemmer en vare i vogna på butikken, triller forbi kassa og begynner å veive med varen og rope jeg glemte å betale denne...(Fikk meg ei kasse brus på den måten, men da hadde jeg sagt fra at det var i vogna, men fyren glemte å slå den inn, betalte med kort og merka det ikke før kontoutskrifta kom)

Ingen lar penger som ligger i en minibank ligge der og bare gå forbi,

Det sies jo hele tiden "Det er lov å prøve seg" men det straffer seg før eller senere...

Lenke til kommentar

Og der er forskjellen mellom meg og deg Spoolman, je g vurderer ikke engang å stikke av med pengene, jeg påstår hverken at han skal beholde dem eller gjøre noe ulovlig.... For det første , med noe år med økonomi utdannelse kjenner jeg til litt av regelverket, og inkasso er i 90% av tilfellene ment som skremsel... Du Spoolman som mange andre vet ikke at det skal mere til enn ett inkassovarsel for å få en anmerkning.. Anmerkning er en sanksjon mot forbrukeren for å hindre fremtidig misbruk av kreditt etc, og dette er ikke noe som inkassoselskapene har lov til å ta lett på....

 

Det er egentlig litt feil navn på inkasso selskapene, inkasso, det er ikke det dem jobber med... Det er gebyr virksomhet dem jobber med..

Det dem gjør er å gi deg ett fett gebyr første gangen du får noe fra dem.. Mange av den eldre garde blir livredd når ordet inkasso blir nevnt og springer til banken for å betale, enda dem hverken har kjøpt eller bestillt noen vare..

en ting er viktig, dem har bevisbyrden på sin side...

 

 

Så spoolman, håper du har fått med deg noe av det jeg har skrevet, jeg regner ikke med det, slik som du leser innlegga mine så tyder det på dårlig korttidshukommelse (gullfisk)... Du husker kun det siste ordet og ikke sammenhengen, og dette innlegget vil jeg tru blir for langt... Beklager om jeg faller ned i rennesteinen med deg spoolman, men kunne ikke la være...

Lenke til kommentar
Ja jeg kjøpte meg et 3d kort fra psdata...

Siden kortet  ikke var moddbart, 9500np, bestemte jeg meg for å benytte anreretten. Det gikk ganske så lang tid før jeg fikk penga tilbake, godt over 3 uker faktisk, og enda ringte jeg å klaga 3-4 ganger.

 

Jeg fikk nylig penga tilbake betalt på konto, Og jeg fikk tilbake betalt 2x !

Dobbelt  opp altså, så det frista meg djevelsk å beholde alt sammen. Hva kan skje vis jeg ikke betaler tilbake osv?

 

Jeg har planer om å tilbake betale de, men lixom bare lurer på  om man kunne kommet unna med slikt ellerno? =)

 

Tenk vist det var du som overførte 2x formye.........................

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det blir litt merkelig når man med ubetinget moralsk vrede kaster seg over en som vurderer å beholde penger som ikke er hans. Et utall ganger har jeg handlet i kasser og over nettet og ting har blitt feil og aldri er hverken butikker elle nettbutikker spesielt ydmyk når de har gjort feil. Jeg er en slurv med økonomiske saker (har ingen betalingsanmerkelser) og har egentlig ingen kontroll noe som skal vise seg i følgende historie.

 

Kjerringa sendte meg avgårde rundt i butikkene og selv hadde hun 2000 og gikk på matbutikken. Plutselig kom hun springende etter meg fordi matbutikken hadde gitt henne en regning på 2900 kroner, Vi måtte skynde oss på posten og hente ut ekstra penger for å betale varene.

Da jeg kom til kassen syntes jeg det så merkelig ut at det virkelig kunne være så mye der(jobbet selv på matbutikk da) og estimerte at varene max kunne ha en verdi på ca 12-1300 kroner. Og ganske riktig når vi fikk kvitteringen så hadde kassadamen slått inn diverse varer 2000,00 kroner. Jeg spurte hva hadde vi kjøpt som kostet 2000,00 kroner og det viste seg at varen egentlig kostet 20,00 kroner. Vi fikk pengene tilbake men ingen sa så mye som unnskyld en gang. Og hadde det bare vært min kone der så hadde vi vært 2000 fattigere. Siden har jeg sjekket kassalappen en gang i uken i 8 år av og til er det feil (enten prisingen i butikken eller slått inn for mange varer). Men det mest bemerkelsesverdige er, til dags dato har det aldri gått i min favør.

 

Når bedrifter og offentlige organer (feks skatteetaten trygdekontoret) gjør feil og krever penger urettmessig eller betaler for lite er det ingen som kan skrike opp om inkasso og lign.

 

Og så skriker og hyler dere opp om en ungdom som prøver å være "kreativ" og trikse til seg et par hundrelapper. Hadde jeg bare hatt motet og gjort det jeg synes er moralsk riktig i en korrupt verden, og ikke var redd for omgivelsenes syn på saker ( samt den lille stemmen opp i hodet mitt som kalles oppdragelse) skulle jeg trikset og mikset alt jeg kunne. Når alle våre ideal personer går rundt og er korrupte og spiser opp samfunnsproduksjonen så finner dere det hensiktmessig og kaste dere over en eller annen unggutt som egentlig spør: når det tok dem så lang tid å betale meg hvorfor skal jeg måte slite med å betale tilbake når de bare fomler.

 

Jeg oppfatter deres kritikk som patetisk. La oss gjerne skape et samfunn hvor vi blir flinke til å fordele og å skille mellom ditt og mitt. Men skyt ikke unggutten som egentlig bare er et sendebud for den nye tid, en tid som vi som er over 20 har vært med på å skape.

Lenke til kommentar

Det du kunne gjor er betalt tilbake pengene inkl. gebyrer for overføring og deretter tatt en kjap tlf il psdata og spurt om du kunne bli kompensert for de gebyreneutgiftene du har hatt ved evt neste bestilling, har funket bra for meg, dette har skjedd meg to ganger med andre websjapper, og begge gangene slapp jeg unna porto og gebyrer ved neste bestilling 8)

 

Eneste gangen jeg er blitt truet med inkasso varsel er fra NRK sin lisensavdeling.

Pluteslig dukker det et inkassovarsel med exstra gebyr og greier på ikke betalt lisens. Prob var at jeg ikke hadde motatt lisensen. Etter litt fram og tilbake med NRK uten resultat, da NRK hardnakket mente at det var ikke demmes feil, å at jeg måtte betale regningen med påfølgende gebyrer (ca 200 kr). Kontakten da en venn som er advokat, han tok en kjapp tlf til nrk, og dagen etterpå så får jeg en tlf fra NRK da de ber om unnskyldning og at de skal sende meg en ny regning uten gebyr :lol:

Lenke til kommentar
Ærligheten varer lengst !

 

Det er jo bare et ordtak, det betyr ingenting. Kom sikkert fra noen som aldri greide å lure noen selv. Det "moralsk" riktige er jo seff å returnere pengene, de kommer jo sansynligvis til å oppdage det når de skal føre regnskap og no slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...