Gå til innhold

Passende Stativ hode for D7000


Anbefalte innlegg

Jeg har Manfrotto stativer. Og video hoder, men kunne tenkt meg et hode for Nikon D7000. Jeg har tenkt å bruke det til både film og foto. Tenker å filme og fotografere en del på bakke nivå. Så jeg er på jakt etter et hode som egner seg for macro. Hvor det går an å henge opp kameraet i bunn av midt stolpen. Og hvor det går an å bevege kameraet i myke beveglser. I tilt og pan. Noen som har erfaring med slikt utstyr, og hva som finnes? Og som egner seg/virker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du har Manfrotto stativ er du ikke låst til Manfrotto hoder, men de har jo et bra utvalg. Problemet med videohoder for vanlig fotografering er at mange ikke kan stilles på høykant så du er låst til landscape-format hvis du ikke kjøper et adapter.

 

Når det gjelder makro er det jo mange løsninger, personlig liker jeg ikke å snu midtsøylen da jeg syens det bare er kronglete å jobbe med. Noen stativer har en "klemme" som gjør at midtsøylen kan monteres horisontalt og det synes jeg er en bedre løsning. Et annet alternativ er å skaffe en kortere en (ikke 100% sikker på om Manfrotto har det) og bare vri stativbena ut til siden, eller hvis det ikke holder å fjerne midtsøylen helt. Da kommer du ennå lenger ned selv om hodet gjerne bygger 10cm eller mer.

 

Ellers synes jeg makroplate er veldig nyttig, den gir deg mulighet til å bevege kameraet noen cm frem og tilbake i en retning (eller to hvis du kjøper to og montere dem 90 grader på hverandre) uten å bevege stativet.

 

Men hvis du allerede har stativ og videohode er jeg litt usikker på hva du egentlig er på jakt etter. Er det videohodet du har ikke bra nok?

Lenke til kommentar

Jeg har Manfrotto stativene 055C og 055MF3. Til disse har jeg video hodene 128LP og 503. Video hodene synes jeg bygger så mye, at jeg ikke kommer lavt nok. Det blir for klumpete. Tenkte for meg at kameraet er skrudd fast på en tynn plate(bøyle), og at hodet er over kameraet, og ikke under. Som da igjen henger i midt søylen. Stativet 055MF3 har mulighet for horisontal montasje av søylen, men det funker heller dårlig med et video hode. Da måtte man nesten hatt en 90 graders vinkel å satt det på igjen. Men det blir mye rare koblinger. Jeg tenkte meg noe som et 3 veis hode. Hvor man kan justere i alle vinkler. Og samtidig ha myke beveglser. Litt sånn Reodor greier liksom. ;-)

Lenke til kommentar

Redd jeg ikke har så mye mer å bidra med når du skal så lavt. Tenkte litt på et 390RC2 hode, men ser ikke ut som Manfrotto lager det lenger og det hadde muligens blitt litt for lett for en D7000 uansett. Det er forøvrig ikke oljedempet, men gir relativt myke bevegelser likevel og platen kan vris 90 grader i en retning. Geared heads gir jo veldig god kontroll, men blir nok litt for rykkete for video.

 

Går du først for reversert midtsøyle kan du ikke da bruke et av de hodene du har, eller er det noe jeg ikke får med meg?

 

Edit: Ser at flere selger 390RC2 fortsatt hvis du er interessert og Manfrotto har en ny versjon 391RC2 som jeg aldri har sett i virkeligheten.

http://www.manfrotto.co.uk/product/8374.31708.76884.0.0/391RC2/_/PhotoVideo_Pan_and_Tilt_Head

Endret av se#
Lenke til kommentar

Redd jeg ikke har så mye mer å bidra med når du skal så lavt. Tenkte litt på et 390RC2 hode, men ser ikke ut som Manfrotto lager det lenger og det hadde muligens blitt litt for lett for en D7000 uansett. Det er forøvrig ikke oljedempet, men gir relativt myke bevegelser likevel og platen kan vris 90 grader i en retning. Geared heads gir jo veldig god kontroll, men blir nok litt for rykkete for video.

 

Går du først for reversert midtsøyle kan du ikke da bruke et av de hodene du har, eller er det noe jeg ikke får med meg?

 

Edit: Ser at flere selger 390RC2 fortsatt hvis du er interessert og Manfrotto har en ny versjon 391RC2 som jeg aldri har sett i virkeligheten.

http://www.manfrotto.co.uk/product/8374.31708.76884.0.0/391RC2/_/PhotoVideo_Pan_and_Tilt_Head

 

Hvis jeg monterer video hodene jeg har, på en reversert midt søyle, så vil hodet henge opp ned. Og kameraet deretter. Det blir ikke noe serlig anvendelig. Video hodene jeg har, kan maks gå 90 grader, og det vil si at jeg da filmer maks rett ned med med en slik kobling. Det passer dårlig.

Jeg er ute etter en mulighet hvor man kan ha til og pan, helt ned til bakke nivå. Nesten så kameraet ligger på bakken.

 

Men hvis det hadde gått an å montere et 3-veis hode på video hodet igjen, så kunne kansje det vært en løsning. Da har jeg pan og tilt i video hodet, og så finjustering med 3-veis hodet.

 

Ellers har jeg sett litt på hoder for telelinser: http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Stativ/Stativhode/Benro/Benro-Gimbal-GH-2-hode-Camo-Tripod-hode-for-teleobjektiver-121622.aspx

 

Hadde det gått an å rotere armen på hodet helt rundt, så kunne man montert kameraet på andre siden av bøylen. Og da hadde man kommet helt ned. Men da blir kamera feste opp ned. Men kansje det går an å mekke det til på et vis? Kan jo stikke innom en butikk å se hvordan de er laget/fungerer. Og hvor langt de roterer.

 

Video/foto hodet du refererte til, ser greit ut. Men det går maks 90 grader. Ellers fint med den tilt plata. Ikke umulig det kan brukes.

 

Fant også dette hodet; http://www.manfrotto.co.uk/product/8374.31708.83523.0.0/MH055M8-Q5/_/055_MAG_PHOTO-MOVIE_HEAD_Q5

Men vet ikke hvordan det virker/fungerer.

 

Ellers er det kansje en del måter man kan mekke sammen div deler, for å få ønsket effekt. Men også kjekt med ferdig lagde deler for formålet. Da blir det mindre fikling.

 

Ellers takk for hyggelig tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Hvis jeg monterer video hodene jeg har, på en reversert midt søyle, så vil hodet henge opp ned. Og kameraet deretter. Det blir ikke noe serlig anvendelig. Video hodene jeg har, kan maks gå 90 grader, og det vil si at jeg da filmer maks rett ned med med en slik kobling. Det passer dårlig.

Er det ikke bare å filme med huset opp ned og flippe filmen etterpå? Med tilt 90 grader kan du jo da filme i alle retninger.

Lenke til kommentar

Hvis jeg monterer video hodene jeg har, på en reversert midt søyle, så vil hodet henge opp ned. Og kameraet deretter. Det blir ikke noe serlig anvendelig. Video hodene jeg har, kan maks gå 90 grader, og det vil si at jeg da filmer maks rett ned med med en slik kobling. Det passer dårlig.

Er det ikke bare å filme med huset opp ned og flippe filmen etterpå? Med tilt 90 grader kan du jo da filme i alle retninger.

 

Ja, allt kan fikses etterpå, men tror det blir litt vel opp ned. Alle kontroller ståt på hodet.Får vondt i hodet av sånnt jeg. Nei, kom med noe bedre ;-)

Lenke til kommentar

En gorillapod på bakken? :D

 

 

Ja. gorillapod er meget bra det. Har tenkt å anskaffe aluminiums utgaven. Fint til sitt bruk. Men for pan og tilt, så blir det litt upraktisk. Må ha litt tyngde og stødighet. Har et mindre gorillapod. Fint til stillestående foto og video.

Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig bruke et gimbal som du strekker ut men vil få problemer med tilting, duhar jo også  Manfrotto 393 Heavy Duty Gimbal som du henger under stativet med et video hode på. Men å ligge mellom stativbein og filme er vel ikke særlig funksjonelt, pluss at du trenger et veldig solid stativ for å få det stødig nok. 

 

Andre løsninger er;

 

Liten JIB, som denne her,  med 305 hodet monter, da har du mer kontroll, du kan til og med få Pan Tilt Head med motor kontroll,  men det er mye å dra med seg.

 

Løsningen jeg hadde gått for er en  Glider Dolly,  da kommer du helt ned til bakken og får også Dolly Move i tillegg.

 

Billigere løsning enn det blir å montere 503 hodet på en treplate og bruke små sand poser under platen som kiler for å nivellere/støtte platen.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Nei, å filme mellom stativ ben er jo ikke så lett. Bør vel finne en annen løsning på det.

 

En liten jib hadde passet bra det. Men å dra på en 9fot sak, blir for stort. Men sikkert ikke så vanskelig å lage en mindre selv. Armen på en Luxor lampe, er jo en liten jib. Kan kansje lage noe ut av en sånn.

 

En sånn glider dolly hadde også vært morsomt å prøvd. Får se litt nærmere på den.

 

Ja, en treplate med video hode på, er ikke så dumt. Og kansje da med noen justerbare bein på. Drasse på sand, gidder jeg ikke ;-)

 

Ellers finnes det kansje andre fabrikanter som lager annet egnet utstyr, Bare det å finne det.

 

Ender kansje opp med, at en må finne på egene skreddersydde løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...