nappy1 Skrevet 18. november 2010 Skrevet 18. november 2010 Hei alle sammen, Det er en stund siden sist jeg solgte en bil og er litt usikker på hvordan jeg skal håndtere dette. Saken er at en potensiell kjøper ønsker å hente bilen på en lørdag. Den lokale trafikkstasjonen er da stengt og jeg får ikke levert salgsmelding før mandagen etter. Er dette ett problem? Slik jeg ser det kan jeg vel selge han bilen, han kjører på min forsikring i 2 dager og på mandagen leverer jeg salgsmelding og sier opp forsikringen. eller er dette galskap? jeg kjenner jo egentlig ikke kjøper og vet ikke hva han kan finne på... Jeg ønsker å gi han bilen på lørdagen, men vet ikke om det er så veldig smart. noen som har noen synspunker her ? kenneth
a_strann Skrevet 18. november 2010 Skrevet 18. november 2010 kort fortalt - NEI! det er fult mulig at dette er en ærlig kjøper, men det er dessverre enkelte der ute som ikke er like ærlig. det avhenger også av hva slags forsikring du har på bilen, skulle noe skje er det ikke sikkert forsikringsselskapet er villig til å utbetale noen form for erstatning dersom det er brudd på forsikringspolisen. Det finnes skrekkhistorier der ute om at "kjøper selv" skal melde inn omregistrering, men unnlater å gjøre det. du kan risikere at han bare stikker av! derfor ville jeg ventet for å være på den sikre siden, selv om han helt sikkert er en ærlig kjøper hvorfor ikke dra til biltilsynet i morgen?
nappy1 Skrevet 18. november 2010 Forfatter Skrevet 18. november 2010 takk for svar. Vel.. han kommer fra en annen plass og kommer ikke til byen før på lørdagen, så da blir det litt vanskelig for meg å levere salgsmeldingen allerede i morgen..siden jeg mangler hans underskrift mener jeg men... jeg vil jo tro at de aller fleste bil salg/kjøp mellom private foregår i helgen.. så dette kan jo umulig være en ny problem stilling. Hvordan løser alle de andre det når den lokale trafikkstasjonen er stengt ? kenneth
trondbue Skrevet 18. november 2010 Skrevet 18. november 2010 De bilene jeg og kamerater har kjøpt eller solgt har ofte blitt kjøpt i helgene, og da har bare selger levert salgsmeldingen første dag etter salget, ikke noe problem dette. Husk at det er du som selger som skal levere salgsmeldingen. Helt vanlig måte å gjøre det på med å selge bilen også levere salgsmelding når trafikkstasjonen åpner. 1
Gjest Slettet+3165 Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Som andre nevner, ikke krise om du leverer salgsmeldingen 1 dag eller 2 etter at de har overtatt bilen, så lenge det er du som selger som leverer den!
Klykken- Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Jeg fikk forsikret min bil slik at den tredde i kraft på en søndag etter at jeg hadde overtatt bilen. Salgsmeldingen ble levert dagen etter og lånet ble overført tre-fire dager etter jeg hadde overtatt bilen. For at selger skulle få penger måtte bilen være i mitt eie, med underskrevet kontrakt, (midlertidig) vognkort i mitt navn og kopi av godkjent ID. Dvs at selgeren måtte stole blindt på meg når han leverte fra seg bilen. Jeg ble litt satt ut av at det var slik, men sånn var det faktisk. Mulig dnb har litt sære regler, men det var iallefall slik jeg måtte gjøre det. Jeg hadde lån med sikkerhet i bilen, og der er det litt strengere regler enn om jeg hadde stilt med annet som sikkerhet. Uansett, bilen var i praksis min før selger i det hele tatt hadde mulighet til å få penger. Dog, han hadde mulighet til å undersøke med banken, samt at han hadde sett lånebeviset. Bankremisse kunne han også få. Dog, det er litt skremmende med tanke på alle svindlerne der ute! Men man må nesten kunne stole på folk en gang i blant også...
Ole3 Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Økonomisk oppgjør er vel ikke så vanskelig: Vognkort, kontrakt og nøkler mot penger. Salgsmeldingen er vel bare en melding om eierskifte til motorvognregisteret og relativt uproblematisk i forhold til hvem som eier bilen i denne korte tiden. Utfordringen slike jeg oppfatter det er ansvarsforsikring og egenandel og tap av bonus? Dette kan antakelig beskrives i kontrakten? Ole
cozmos Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Han kan jo forsikre bilen på forhånd. så kan du lukke din. Eneste han trenger er skiltnr og km stand. Du kan jo kjøre til nærmeste trafikkstasjon på lørdag og levere den inn via postluke, hvis du ikke klarer vente til mandag. Han har jo skrevet under på del2 i vognkortet fra hvilken dato han overtar bilen.
cossiemk1 Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 OMG, dere skriver en salgsmelding til hver, MED DATO, så er alt i orden. Dette er helt vanlig prosedyre, og utgjør ingen fare for din forsikring. Kjøper har da 3 dager på å ordne egen forsikring, og omregistrering, før bilen evt blir begjært avskiltet
Ole3 Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 OMG, dere skriver en salgsmelding til hver, MED DATO, så er alt i orden. Dette er helt vanlig prosedyre, og utgjør ingen fare for din forsikring. Kjøper har da 3 dager på å ordne egen forsikring, og omregistrering, før bilen evt blir begjært avskiltet Hvis kjøper forårsaker et uhell med skade, så blir vel skaden dekket av selgers forsikring med bonustap og egenandel for selger?
phsyco Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 OMG, dere skriver en salgsmelding til hver, MED DATO, så er alt i orden. Dette er helt vanlig prosedyre, og utgjør ingen fare for din forsikring. Kjøper har da 3 dager på å ordne egen forsikring, og omregistrering, før bilen evt blir begjært avskiltet Hvis kjøper forårsaker et uhell med skade, så blir vel skaden dekket av selgers forsikring med bonustap og egenandel for selger? Sålenge salgsmelding er undertegnet med dato og levert (enten via postluke eller personlig) pluss at selger sier opp sin forsikring fra samme dato så går det ikke på selger sin forsikring nei
Ole3 Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Spørsmålet til TS var knyttet til en bilhandel på en helgedag. Selger får vel da ikke sagt opp sin forsikring før kommende hverdag, og må vel stadig stå inne for eventuelle skader? Ole
phsyco Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 (endret) Spørsmålet til TS var knyttet til en bilhandel på en helgedag. Selger får vel da ikke sagt opp sin forsikring før kommende hverdag, og må vel stadig stå inne for eventuelle skader? Ole Alle forsikringsselskap jeg har brukt har åpent i helgene, har ikke vært noe problem å si opp en forsikring på en søndag f.eks. Endret 19. november 2010 av phsyco
Klykken- Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 (endret) Alle forsikringsselskap jeg har brukt har åpent i helgene, har ikke vært noe problem å si opp en forsikring på en søndag f.eks. Dette kan jeg bekrefte også. Var innom dem på en hverdag jeg og sa at jeg skulle overta en bil i løpet av helgen, og ville helst at forsikringen trådde i kraft da. Det var ingen problem. Endret 19. november 2010 av Kongklykken
Ole3 Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 (endret) Selvsagt kan du si opp eller overføre en forsikring fra en gitt dato, helg eller ikke. Utfordringen er når du har avtalt med en potensiell kjøper at han skal komme i helgen. Hvis han kjøper bilen kjører han på ditt ansvar frem til du får varslet selskapet ditt? Ole Endret 19. november 2010 av Ole3
Mr.M Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 (endret) Sålenge salgsmelding er undertegnet med dato og levert (enten via postluke eller personlig) pluss at selger sier opp sin forsikring fra samme dato så går det ikke på selger sin forsikring nei Hvem sin forsikring går det på da da? Altså når kjøper tar med seg bilen med samme, før eierskifte er registret. Må jo bli selgers forsikring som blir "holdt ansvarlig", mener endog at dette er gjengse regler blandt selskapene (muligens lovpålagt) og at kjøretøy er ansvarsforsikret i 14 dager Men hvorvidt selger taper bonus vet jeg ikke. Tryggeste er å forlange at kjøper omregistrerer bilen på seg, før han får ta den med seg. Evt. at selger leverer skilter så kjøper kan få prøveskilt for å få bilen hjem Endret 19. november 2010 av Mr.M
Klykken- Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 (endret) Selvsagt kan du si opp eller overføre en forsikring fra en gitt dato, helg eller ikke. Utfordringen er når du har avtalt med en potensiell kjøper at han skal komme i helgen. Hvis han kjøper bilen kjører han på ditt ansvar frem til du får varslet selskapet ditt? Ole Nei, da blir saken kanskje en annen. Kan kanskje varsle forsikringskontakten din i forveien om at du muligens går til innkjøp av bil den helgen det gjelder, og at du kommer til å be om å få satt forsikringen til å gjelde når du ringer. Regner med de er medgjørlige på slikt, men det skader uansett ikke å prøve. Endret 19. november 2010 av Kongklykken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå