Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vaske bil i maskin i minusgrader?


inaktiv000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vasket bilen i 11 minus her om dagen. Tørk vann av gummilistene rundt dørene, smør på med silikonstift eller lignende, og lån gjerne kompressoren på bensinstasjonen for å blåse tørt inni vinduskarmen. Har fjernkontroll på låsen, så det bryr jeg meg ikke om, men ellers er det bare å kline på med låsolje eller prøve å få nøkkelhullet midlertidig tett på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Jeg skal også gå over bilen med silikon snart,

selvom jeg skal ha kupevarmer veldig snart dah. :)

 

Har fjernkontroll på låsen, så det bryr jeg meg ikke om, men ellers er det bare å kline på med låsolje eller prøve å få nøkkelhullet midlertidig tett på en eller annen måte.

 

Samma her - så da er det ikke noe viktig å smøre noe av låssystemet i det hele tatt. Er du sikker??

Lenke til kommentar

Jeg skal også gå over bilen med silikon snart,

selvom jeg skal ha kupevarmer veldig snart dah. :)

 

Har fjernkontroll på låsen, så det bryr jeg meg ikke om, men ellers er det bare å kline på med låsolje eller prøve å få nøkkelhullet midlertidig tett på en eller annen måte.

 

Samma her - så da er det ikke noe viktig å smøre noe av låssystemet i det hele tatt. Er du sikker??

Låsolje koster ~20 kroner på bensinstasjonen. Det finnes ikke noen god grunn til å hoppe over det steget.

Lenke til kommentar

Jeg skal også gå over bilen med silikon snart,

selvom jeg skal ha kupevarmer veldig snart dah. :)

 

Har fjernkontroll på låsen, så det bryr jeg meg ikke om, men ellers er det bare å kline på med låsolje eller prøve å få nøkkelhullet midlertidig tett på en eller annen måte.

 

Samma her - så da er det ikke noe viktig å smøre noe av låssystemet i det hele tatt. Er du sikker??

 

Er jo alltids kjekt å ha en backup, men nøkkelhullet på min bil er skjult inni et plastdeksel - så da kommer det ikke noe vann inn der ved vask. Problemet er heller at dette lille dekselet sikkert sitter noe helvetes godt når snøslapsen har sprutet oppover sida og fryst til is.

Lenke til kommentar

Idag vaska jeg endelig Audi'en jeg bruker om dagen igjen.

Jeg valgte å bruke "Børsteløs Gullvask" hos Statoil -

den er vel grei den? Hvordan er den sammenligna med andre?

Og hvordan er denne vasken mtp. lakkslitasje? Var grei pris. :)

 

Har prøvd børsteløs gullvask på bilen min og kan ikke si jeg var særlig fornøyd. Den så fortsatt møkkete og grå ut etterpå. Med børster ble det imidlertid langt bedre. Men hvor lett man ser sånt avhenger jo også av hvilken farge man har på bilen. Kjører man rundt i noe sølvgrått vil man ikke se sånt i samme grad som på min mørkeblå bil.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Har prøvd børsteløs gullvask på bilen min og kan ikke si jeg var særlig fornøyd. Den så fortsatt møkkete og grå ut etterpå. Med børster ble det imidlertid langt bedre. Men hvor lett man ser sånt avhenger jo også av hvilken farge man har på bilen. Kjører man rundt i noe sølvgrått vil man ikke se sånt i samme grad som på min mørkeblå bil.

En børsteløs vask skal ikke etterlate skitt på bilen med mindre skiten du har er noe ekstraordinær. Hvis du har saltflekker eller liknende "normal" igjen på bilen etter en børsteløs vask så klag! Hvis jeg skal gjette så har en avfettingsdyse gått tett (hender stadig) og da vil ikke skiten løsne.

 

Har du derimot fått leire eller noe på bilen så vil neppe automatvask med eller uten børster fjerne alt.

 

Edit: "Magnum 3,14" hadde vært et bedre nick. :p

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Nå bruker eg børstevask veldig sjeldent til vanlig, men eg er ekstra forsiktig med slik på vinterstid av frykt for at det skal være noe rusk(steiner, grus, sand eller finstøv) i børstene som riper opp lakken.

 

Låsolje kan være lurt å spraye inn i nøkkelhullet på vinterstid for sikkerhetsskyld. Men husk at det er forskjell på låsspray/låsolje og de-icer. Er ofte veldig like sprayer, og derfor lett å ta feil. De-icer skal kun brukes for å tine en lås som har frosset fast. Og har man brukt de-icer så er det EKSTRA viktig å trykke inn litt låsolje etterpå da de-iceren tørker ut mekanikken i låsen.

Lenke til kommentar

20 kroner, og på bensinstasjonen også? Da er det ingen grunn til å hoppe over det uansett nei. Men hvordan brukes det? Sprayer man inn i nøkkelhullet, eller hva gjør man? Sorry noob-ish spørsmål, men jeg har faktisk ikke gjort det før. :(

 

Låsolje er prevantivt og sprutes inn i nøkkelhullet ja.

 

Låsespray er nødtiltak og kan faktisk føre til at låsen fryser enda mer etterpå. Bør bare brukes om låsen allerede er frossen og du ikke får den opp.

Lenke til kommentar

Har prøvd børsteløs gullvask på bilen min og kan ikke si jeg var særlig fornøyd. Den så fortsatt møkkete og grå ut etterpå. Med børster ble det imidlertid langt bedre. Men hvor lett man ser sånt avhenger jo også av hvilken farge man har på bilen. Kjører man rundt i noe sølvgrått vil man ikke se sånt i samme grad som på min mørkeblå bil.

En børsteløs vask skal ikke etterlate skitt på bilen med mindre skiten du har er noe ekstraordinær. Hvis du har saltflekker eller liknende "normal" igjen på bilen etter en børsteløs vask så klag! Hvis jeg skal gjette så har en avfettingsdyse gått tett (hender stadig) og da vil ikke skiten løsne.

 

Har du derimot fått leire eller noe på bilen så vil neppe automatvask med eller uten børster fjerne alt.

 

Edit: "Magnum 3,14" hadde vært et bedre nick. :p

 

Jeg kjører endel på grus/møkkveier - så da blir bilen gjerne ekstra guffen. Det er muligens derfor at børsteløs vask ikke har tatt skikkelig. Nå ligger for øvrig temperaturen på rundt 20 minus her, da rekker jeg ikke tørke av det verste vannet før alt fryser.

 

Magnum 3,14 blir for nerdete. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...