Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Forbanna bluescreen og grafikk freez


Anbefalte innlegg

Melder meg inn i klubben av blue screen, noe jeg gjerne vil melde meg ut av!

 

Jeg har kjøpt en fersk pc fra komplett. Bygd den sammen og er svært fornøyd med resultatet! Men, jeg får denne forbanna bluescreenen. Og nå har jeg prøvd å finne info om dette i flere dager uten noe lykke. Og jeg er passe lei!

 

Dette skjer:

 

- Når jeg spiller kan det hende at skjermen fryser (spillet), jeg kan minimere vinduet og ta det opp og spille videre.

 

- Spillet "har sluttet å virke" melding fra windows, og lukkes.

 

- Bluescreen hurra, jeg får den blå skjermen og er like langt.

 

Så nå håper jeg å få noe hjelp av skarpe hjerner. Jeg har fått sånn kan være RAM feil, men under søkeprosedyren finner den ingen feil. Tempraturen virker å være helt fin, har skjekket den og finner ikke noe uvanlig der.

 

mine komponenter er følgende:

* 1 Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58 Socket-1366, DDR3, ATX, USB3.0, SATA 6Gb/s, 2xPCI-

* 1 XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "BLACK", 2xDVI-I, HDMI, DisplayPo

* 1 Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7

* 1 Corsair TX 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 2x 6+2-pin PCIe,

* 1 Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1700 RPM, 120m

* 1 Intel Core? i7 Quad Processor i7-950 Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed

 

 

bruker 64 bit oem lisens windows 7.

 

Sist gang jeg fikk bluescreen kom en liten melding når jeg logget på:

Run Windows diagnostics to troubleshoot the problem

Your computer might be encountering a memory problem. Memory problems are typically caused by hardware failures, such as a problem with random access memory (RAM). If this is a memory problem and it's not fixed, you might lose information, or your computer might stop working.

 

To check for a memory problem, restart your computer. While restarting, Windows will test your computer's memory hardware components for problems and display the results. Choose one of the following options:

 

 

og

 

 

Problemsignatur:

Navn på problemhendelse: BlueScreen

OS-versjon: 6.1.7600.2.0.0.768.3

ID for nasjonal innstilling: 1044

 

Tilleggsinformasjon om problemet:

BCCode: 1000007e

BCP1: FFFFFFFFC0000005

BCP2: FFFFF880047D3D90

BCP3: FFFFF880023BD6A8

BCP4: FFFFF880023BCF10

OS Version: 6_1_7600

Service Pack: 0_0

Product: 768_1

 

 

Håper virkelig noen kan hjelpe meg! Om dere ønsker mer info så si ifra, jeg er ingen superdataman, men skal gi det et forsøk.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge google, så er BCCode 1000007e relatert til minnekorrupsjon. Dette kan ligge i en feil i en av dine rambrikker. Jeg vil anbefale deg å kjøre Memtest86+, for å teste dette. Kommer memtest opp med errors, så er mest sannsynelig en eller flere rambrikker ødelagt/korrupt.

 

sliter litt med å få til memorytesten, skal man bare brenne og boote den? den vil ikke gjøre slkikt =/

Lenke til kommentar

Da er det gjort. Denne testen hadde gått i 8 timer, og avsluttet den der. Den fant 2 feil. den lyd som følgende:

 

test 5 pass 7 failing adress 001002305c0-4098.1mb cood 00040000 bad 00040020 err-bits 00000020 count 1.

 

test 5 pass 7 failing adress 001042305a0-4162.1mb cood 00040000 bad 00040020 err-bits 00000020 count 1.

 

så hva nå?

Lenke til kommentar

Når det kommer til minnefeil så er det veldig lite en vanlig bruker kan gjøre noe med. Du kan plukke ut en brikke og teste med memtest for så å gjøre det samme med den andre bare for å verifisere feilen. Det jeg ville gjort var å plukke ut brikkene, send inn, og få tilsendt nye på garantien. Er det feil med minnet, så er det feil.

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Når det kommer til minnefeil så er det veldig lite en vanlig bruker kan gjøre noe med. Du kan plukke ut en brikke og teste med memtest for så å gjøre det samme med den andre bare for å verifisere feilen. Det jeg ville gjort var å plukke ut brikkene, send inn, og få tilsendt nye på garantien. Er det feil med minnet, så er det feil.

 

Det er ikke nødvendigvis noen feil med ram`en han har kjøpt. Minne feil kan også bli fororsaket av Feil SPD minne tabel i hovedkortet (altså at hovedkortet setter feil timeings på ram`en ut av esken) før du sender brikkene inn på rma ville jeg først sjekket :

 

1. Er brikkene satt til riktig spenning i biosen?

2. Er brikkene satt til riktige timeings i biosen? 5-5-5-18 etc m.m

3. Kjører brikkene på riktig hastighet (divider som det også kalles)

 

Du kan også prøve å se om det har kommet en oppdatering til biosen til hovedkortet på gigabyte.com.tw under support (oppdatering av bios kan i mange sammenhenger løse stabilitets problemer)

 

Om ikke noe av dette fungerer kan du prøve å stille brikkene ned ett hakk (divider) for å se om du får dem stabile. eller øke spenningen med 0.1v

 

Om alt skulle feile

prøv å ta ut 1 og 1 brikke til pcen helt magisk blir stabil. om dette skjer vet du at du har fått "ødelagte" brikker og kan trygt sende dem tilbake på rma

Endret av Kennet1985
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til minnefeil så er det veldig lite en vanlig bruker kan gjøre noe med. Du kan plukke ut en brikke og teste med memtest for så å gjøre det samme med den andre bare for å verifisere feilen. Det jeg ville gjort var å plukke ut brikkene, send inn, og få tilsendt nye på garantien. Er det feil med minnet, så er det feil.

1. Er brikkene satt til riktig spenning i biosen?

2. Er brikkene satt til riktige timeings i biosen? 5-5-5-18 etc m.m

3. Kjører brikkene på riktig hastighet (divider som det også kalles)

 

Selvfølgelig. Av en eller annen grunn leste jeg at komplett hadde bygd PCen for han, og da tar jeg det som god fisk (dum som jeg er) at de har satt riktige spenninger.

 

Sjekk punktene i quoten/posten til Kennet1985 og sjekk dette ut først. Takker for korreksjon. :)

Lenke til kommentar

og enda et spørsmål, føler meg rett og slett dum. jeg har oppdatert alt utenom å laste ned biosdriverene fra http://gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3449&dl=1#bios

Her er det altså versjon

 

A B og C. Men her får jeg meldingen ikke kompitabel. Hvordan løser jeg dette? prøver å kjøre den i andre eldre versjoner men med samme resultat. kan jo godt være at det er her problemet ligger!

Lenke til kommentar

et spørsmål til, skal oppdatere fra gigabyte, det står Rev 1.0 og 2.0, det vil si at det er 2.0 som er den nyeste ikkesant?

Se på HK esken (hvis du har), eller på hovedkortet ditt, hvilken revisjon du har av hovedkortet.

Står som regel rett etter teksten på HK: Gigabyte GA-X58A-UD3R rev xxx

Lenke til kommentar

Et par kjappe muligheter :

 

I og med du får problemer med minnet anbefaler jeg du tester 1 og 1 brikke i memtest 86 til du finner ut hvilken som feiler. Så tester du de brikkene som ikke feiler sammen.

 

Om du har problemer med at kun 1 brikke fungerer men flere sammen ikke fungerer så må du justere på latencyes oppover, dette går som regel på å øke verdiene fra feks 8 til 9 eller 15 til 21 feks.

Lenke til kommentar

Malvado; det har han gjort.

 

Til dere andre; Er det sikkert at datamaskinen får strøm nok? At strømforsyningen er stor nok...

 

Han sier han har tatt ut en og en brikke, men om han har kjørt test på en og en nevner han ikke noe om.

Han bør finne ut hvilken brikke som feiler og få den ut, hvis ikke så kan det tyde på feil på hovedkort eller at innstillingene på minnet er feil og må slakkes på.

 

Selvsagt, en dårlig psu kan også være årsaken, men jeg føler at det kanskje ikke er problemet her.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering. Nå har jeg rett og slett reinstallert alt, så får vi se. Jeg har oppdater BIOSen, og får nå et NYTT problem nemlig Recovering lost DRAM. hoho dette blir bare morsommere, den restarter pcen tre ganger før den starter ordentlig. Vel, vel.. dette tar jo bare helt av..

 

Pcen får nok strøm, det er 650W noe som skal være mer enn tilstrekkelig. Har ikke fått bluescreen siden sist, ikke prøvd å spille heller men vil prøve igjen seinere idag.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering. Nå har jeg rett og slett reinstallert alt, så får vi se. Jeg har oppdater BIOSen, og får nå et NYTT problem nemlig Recovering lost DRAM. hoho dette blir bare morsommere, den restarter pcen tre ganger før den starter ordentlig. Vel, vel.. dette tar jo bare helt av..

 

Pcen får nok strøm, det er 650W noe som skal være mer enn tilstrekkelig. Har ikke fått bluescreen siden sist, ikke prøvd å spille heller men vil prøve igjen seinere idag.

 

Prøv å remontere CPU.

Kan hende noen pins ikke har kontakt mot HK, ved skjev tiltrekking av kjøler.

Evt bøyde pins.

Lenke til kommentar

Du kan jo også deaktivere at maskinen restarter seg automatisk ved blåskjerm, så kan vi sjekke opp om feilkodene kan være relatert til noe annet enn minne:

 

Start -> Control Panel -> System and Security -> System -> Advanced system settings -> Startup and Recovery -> Settings

Fjern markeringen fra 'Automatically restart'

 

 

Det virker som om dere har lokalisert feilen til å være defekt minne eller minne innstillinger. Siden du er usikker på hvordan du skal finne verdiene som er satt i BIOS, så kan du benytte et fint windows program for å lese ut disse verdiene. Programmet heter Cpuz/Cpuid og jeg fåreslår at du rett og slett tar printscreen av verdiene i de relevante skermene (memory og SPD er vel mest aktuell, men ta med CPU og mainboard med det samme):

http://www.cpuid.com...ares/cpu-z.html

 

Kan du svare på om du har kjørt memtest på hver enkelt minnebrikke?

Endret av Hareide
Lenke til kommentar

En liten oppdatering. Nå har jeg rett og slett reinstallert alt, så får vi se. Jeg har oppdater BIOSen, og får nå et NYTT problem nemlig Recovering lost DRAM. hoho dette blir bare morsommere, den restarter pcen tre ganger før den starter ordentlig. Vel, vel.. dette tar jo bare helt av..

Everytime I reboot, I get the message "Recovering lost DRAM size..." then it restarts again. This cycles through 3 times and finally boots OK. Otherwise it runs fine.

http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=902106

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...