Gå til innhold

Skole - PC - Har ikke tilgang til å laste ned programmer

Mariofrans

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i dag har jo det fleste som går på skoler (Iallefall videregående) enten iPod, Telefoner med mulighet for å høre på musikk eller annen Mp3 spiller, så normalt skal det ikke være nødvendig å bruke PC`en til musikk.

Men altså. Hvis It-Ansvarlig/Lærerne sier at det ikke er lov til å bruke Skype, MSN whatever, så er det jo ikke lov da. Er ikke noe vits å lage mere problemer enn nødvendig, eller?

Jo. Og om jeg ikke trenger å kunne det, prøver jeg bare fordi de prøver å hindre det.

Ser på det som en utfordring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe. Da har jeg et forslag til deg. Sett opp det samme systemet hjemme hos deg selv, så kan du sittet å leke deg hjemme hos deg selv.

Mulig det kan bli litt vanskelig om det er ikke du som styrer routeren hjemme kanskje, men du kan jo prøve å konfiguere Windows til å gjøre slik som på skolen din.

Skrevet

Får vel boote pcen med et program som finner passordet da :) eller enkelt og greit få han datafyren til å skrive inn passordet ved at jeg sier at det er noe feil med pcen, mens jeg filmer! :D

Skrevet

Får vel boote pcen med et program som finner passordet da :) eller enkelt og greit få han datafyren til å skrive inn passordet ved at jeg sier at det er noe feil med pcen, mens jeg filmer! :D

Ja, det er sjeldent de bryr seg om du filmer.

Han kommer til å skrive inn passordet fort, og tror ikke du klarer å filme. Da jeg var utplassert på sånt sted, skjedde det fort. Og, din PC har ikke eget adminpassord tror jeg, og om du finner passordet (noe som er lett med programmer under boot som noen nevnte tidligere), er det trolig at du kan gjøre mer skade enn å bare leke med din egen PC. "datafyren" skriver nok inn sitt passord. Så vil være direkte frekt av deg å gjøre det.

Skrevet

Da har jeg spørsmål her. Hva gjør dere om dere blir oppdaga da?

Tror dere får et forklaringsproblem hvis noen oppdager at Adminkontoen ikke har passord.

Det trenger nødvendigvis ikke å være It-Ansvarlig som oppdager det, men kanskje andre elever som sier det videre til it-ansvarlig og dere får mest sannsynlig ikke til å sette det samme passordet igjen for det vet dere ikke.

Ville egentlig ikke prøvd på det en gang. Skaper bare problemer.

Skrevet

Da har jeg spørsmål her. Hva gjør dere om dere blir oppdaga da?

Tror dere får et forklaringsproblem hvis noen oppdager at Adminkontoen ikke har passord.

Det trenger nødvendigvis ikke å være It-Ansvarlig som oppdager det, men kanskje andre elever som sier det videre til it-ansvarlig og dere får mest sannsynlig ikke til å sette det samme passordet igjen for det vet dere ikke.

Ville egentlig ikke prøvd på det en gang. Skaper bare problemer.

1. Alle kontoer MÅ ha passord.

2. IT-folka kan endre alles passord akuratt når de vil med AD.

Men problemer.. ja, kanskje.

Skrevet

Ja, det er sjeldent de bryr seg om du filmer.

Han kommer til å skrive inn passordet fort, og tror ikke du klarer å filme. Da jeg var utplassert på sånt sted, skjedde det fort. Og, din PC har ikke eget adminpassord tror jeg, og om du finner passordet (noe som er lett med programmer under boot som noen nevnte tidligere), er det trolig at du kan gjøre mer skade enn å bare leke med din egen PC. "datafyren" skriver nok inn sitt passord. Så vil være direkte frekt av deg å gjøre det.

De skal jo ikke se at jeg filmer!:p og det som er så fint med film er at man kan se opptaket mange ganger, og kanskje kan klare å gjette til seg passordet;)

Skrevet

Men, skal ikke avsløre måter å gjøre ting på, da kommer mange til å se, så blir metodene blokkert.

Tror du helt ærlig på det du sier her? Nå må dere gjerne tro hva dere vil, men selvom de gutt ansvarlige for nettverkene på skolene ikke akkurat er ingeniører, så kan de en del hvis de vil, og om de ikke kan det så finnes det mer enn nok verktøyer de vet om som kan blokkere mesteparten av den trafikken du sikter til. Poenget er vel både det at da vil også den legale bruken av nettet bli affektert og dessuten er ikke oppgaven til disse it-folkene å passe på at hver eneste en av elevene ikke er inne på de og de sidene eller at alle ikke streamer musikk, men at man skal stanse 90% av de som prøver å gjøre det. Anbefaler derfor at vi slutter å svare på slike tråder i framtiden. Kan du det ikke fra før av og ikke gidder å ta en titt på google en gang så er det ikke noe du på død og liv trenger. Finnes dessuten relativt mange slike tråder rundtom på diverse forumer (finnes vel en del bare på hw og itavisen forumene.

Btw: Har du kun tenkt å ta IKT-Servicefag Jevrio, eller har du tenkt til å gå Bachelor/Master også?

Skrevet

Men, skal ikke avsløre måter å gjøre ting på, da kommer mange til å se, så blir metodene blokkert.

Tror du helt ærlig på det du sier her? Nå må dere gjerne tro hva dere vil, men selvom de gutt ansvarlige for nettverkene på skolene ikke akkurat er ingeniører, så kan de en del hvis de vil, og om de ikke kan det så finnes det mer enn nok verktøyer de vet om som kan blokkere mesteparten av den trafikken du sikter til. Poenget er vel både det at da vil også den legale bruken av nettet bli affektert og dessuten er ikke oppgaven til disse it-folkene å passe på at hver eneste en av elevene ikke er inne på de og de sidene eller at alle ikke streamer musikk, men at man skal stanse 90% av de som prøver å gjøre det. Anbefaler derfor at vi slutter å svare på slike tråder i framtiden. Kan du det ikke fra før av og ikke gidder å ta en titt på google en gang så er det ikke noe du på død og liv trenger. Finnes dessuten relativt mange slike tråder rundtom på diverse forumer (finnes vel en del bare på hw og itavisen forumene.

Btw: Har du kun tenkt å ta IKT-Servicefag Jevrio, eller har du tenkt til å gå Bachelor/Master også?

Det jeg fikk ut av dette var at de KAN blokkere det meste, men ikke alt, da noe kan ødelegge for skole-relaterte ting?

Slike tråder burde ikke svares på, ganske enig i det. Mena at folk ikke skal få bruke MSN og kanskje nettspill i friminutter synes jeg er noe strengt, men kanskje like greit.

Til det siste: Er ikke sikker. Får jeg læreplass da jeg er ferdig med VG3 til neste år, blir det nok å jobbe der. Får jeg ikke blir det vel heller noe av det du sier.. om jeg kommer inn.

Skrevet

De kan i prinsippet blokker egentlig alt, slik at du ikke har mulighet for å surfe på noe annet enn akkurat de sidene de vil og kun har mulighet til å bruke de programmene over nettet de vil at du skal bruke. Men poenget er da at de kanskje også dermed ikke gir tilgang til programmer som skolen bruker, eller blokkerer porter da som visse programmer bruker, og det blir dermed ikke store vitsen. Hadde det gøy jeg og. Nå hadde jo vi faktisk ganske intelligente it-ansvarlige på privatskolen jeg gikk på, men det hindret meg ikke fra å ha det gøy med ventilasjonsanlegget :p

Jeg vil anbefale deg å sterkt vurdere en "ordentlig" utdannelse. For det første får du bedre jobb tilbud og høyere lønn, men du får også enormt mange flere muligheter innenfor akkurat hvor du kan jobbe. Går Informatikk på NTNU nå, og kan anbefale deg dette hvis du interesserer deg for IT generelt sett og ikke bare nettverk.

Skrevet

De kan i prinsippet blokker egentlig alt, slik at du ikke har mulighet for å surfe på noe annet enn akkurat de sidene de vil og kun har mulighet til å bruke de programmene over nettet de vil at du skal bruke. Men poenget er da at de kanskje også dermed ikke gir tilgang til programmer som skolen bruker, eller blokkerer porter da som visse programmer bruker, og det blir dermed ikke store vitsen. Hadde det gøy jeg og. Nå hadde jo vi faktisk ganske intelligente it-ansvarlige på privatskolen jeg gikk på, men det hindret meg ikke fra å ha det gøy med ventilasjonsanlegget :p

Jeg vil anbefale deg å sterkt vurdere en "ordentlig" utdannelse. For det første får du bedre jobb tilbud og høyere lønn, men du får også enormt mange flere muligheter innenfor akkurat hvor du kan jobbe. Går Informatikk på NTNU nå, og kan anbefale deg dette hvis du interesserer deg for IT generelt sett og ikke bare nettverk.

Får se på det senere når jeg skal begynne å søke på ting. Må bare ikke drøye det så lenge som ifjor..

Dropbox er blokkert, den tingen som kunne hjulpet meg å ha orden på tingene mine.. men neida. Så noen skole-relaterte ting er blokka.

Skrevet

Jo. Og om jeg ikke trenger å kunne det, prøver jeg bare fordi de prøver å hindre det.

Kanskje du heller burde sett på det som en utfordring å forbedre mattekarakteren. Da hadde du hvertfall oppnådd noe som kan være til nytte for deg i framtiden..

Skrevet

Kanskje du heller burde sett på det som en utfordring å forbedre mattekarakteren. Da hadde du hvertfall oppnådd noe som kan være til nytte for deg i framtiden..

I mattetimen, gjør jeg matte. Smarten.

Og, lærer noe da jeg leker meg rundt med PC'er. Men det regner jeg ikke med du skal forstå. Lære kan man jo bare gjøre på skolen.

Skrevet

Det er flere sider ved denne saken. Elevens og de IT-ansvarliges sider. Har selv sittet med skolepc i over to år nå som eneste maskin og hadde selvfølgelig tørna hvis jeg ikke hadde fått administratortilgang med den. Jeg har over gjennomsnittlig peiling, men 95% av de andre på skolen er hellig overbevist om at det hjelper å slå PC-en når den henger seg. Selvfølgelig er det lettest å begrense tilgangen til brukerne for å slippe å måtte rydde opp i alskens faenskap og jeg hadde sikkert gjort det selv også hvis jeg var i deres sko.

IT-ansvarlige er som regel late av natur så hvis du vil komme på deres godside så sørg for å gi dem minst mulig arbeid og vis gjerne at du har litt peiling så blir de gjerne litt mer velvillige. Snakk med dem og be om lov til å installere et par tre ting. Eventuelt kan du be om å få opprettet en konto med mer tilgang som du kan bruke hjemme eller det kan til og med hende du får admintilgang bare du ber pent om det. Begrunner du det godt så kan det godt hende du får lov.

Til dere andre; jeg sier ikke at dere skal fortelle hvordan man bryter skolens reglement, men gitt at dette er hans eneste PC så sett dere i hans sko. Ville dere virkelig gått med på å ikke kunne installere programmer på en PC dere bruker daglig? Om han spiller nettspill eller leser nettaviser i timen får jo være helt opp til han, det ene er blokkert og det andre sikkert ikke, men begge ødelegger fokuset på timen. Her får han vise disiplin selv eller innse at det fort går utover ham selv.

Jeg sier ikke at det ene eller andre er rett, men ikke vær så bastante. Dere ville sannsynligvis gjort nøyaktig det samme i hans sko. Mitt råd blir å prøve å snakke med de IT-ansvarlige. Som oftest er de noen lunde fornuftige mennesker de også.

Skrevet

Siden det er skolen som faktisk betaler for pcen, så mener jeg at det er opp til skolen hva han har lov til å gjøre på den. Hvis han vil gjøre noe annet får han kjøpe seg en egen pc.

Skrevet (endret)

Siden det er skolen som faktisk betaler for pcen, så mener jeg at det er opp til skolen hva han har lov til å gjøre på den. Hvis han vil gjøre noe annet får han kjøpe seg en egen pc.

De bryr seg nok minimalt med mindre det får konsekvenser. Selv formaterte jeg min laptop, og ja inn windows 7. De sa ingenting da jeg kom og ville ha den formatert neste år..

EDIT: Til TS: Har du fått svar egentlig?

Endret av Jevrio

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...