Gå til innhold

Objektiv til 350d


Anbefalte innlegg

Hei

Min fru har et 350d, og jeg tenkte å kjøpe tilbehør til dette i bursdagsgave til henne. Fra før har hun et Canon ef 50mm objektiv, et stativ, og en speedlite blitz.

 

Hun liker å ta bilder av barna; portrett, action ol

 

Etter å ha lest litt rund, ser jeg at det anbefales å bytte ut standardzoom. Dette blir litt i dyreste laget.

 

Har tenkt på fotokurs, men bor på bygda, og her er det hverken fotoklubb, eller fotokurs.

 

Noen som har et forslag til gave (som helst har med foto å gjøre)? Pris ca 2000.-

Endret av jaymz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis hun fra før har en 18-55 kitzoom, så vil jeg foreslå en telezoom, EF-S 55-250 IS.

Ellers er det flere fotobøker å anbefale, fra Scott Kelby og Magnar Fjørtoft.

 

Kunne ellers foreslått å prøve å finne noe god optikk på bruktmarkedet, men det er ofte morsommere å gi noe "nytt" når det tross alt er en gave.

 

Kom på at hun har et billig Tamron 18-200(tror det heter det. Er i allefall et telezoomobjektiv). Vil hun merke forskjell med EF-s 55-250 is?

Lenke til kommentar

Jeg antar at dere har normalzoomen 18-55 (uten IS), og EF 50 /1.8?

 

Med et budsjett på 2000,- kan du f.eks. kjøpe både 18-55 IS (ca. 700,-) og 55-250 IS (ca. 1200,-) på bruktmarkedet (foto.no /finn.no). Objektiver blir oftest behandlet med varsomhet, så de fleste er nesten som nye, selv etter flere års bruk.

 

EF-S 18-55 IS er optisk mye bedre enn 18-55 (uten IS), og har bildestabilisering (IS). Den finnes ofte i nær ny tilstand på bruktmarkedet (m/ garanti), siden mange velger å bytte kitobjektivet til en mer lyssterk normalzoom.

 

EF-S 55-250 IS har, i likhet med 18-55 IS, også fått mye god kritikk, selv om de begge er rimelige.

 

Om dere ikke har EF 50 /1.8, så er det en fin gave. Objektivet er både godt og billig, og er velegnet til portretter (ny: 900,- / brukt: ca. 600,-).

 

Fotobøker finnes i et godt og variert utvalg på nærmeste bibliotek, helt gratis.

Lenke til kommentar

EF-S 18-55 er eksakt like lyssterkt som EF-S 18-55 IS. Forskjellen er bedre optikk og bildestabilisering.

 

Hvis hun skal ha billig lyssterk normalzoom anbefales Tamron 17-50/2.8 - den uten VC (bildestabilisering).

 

Dette vil være en flott oppgradering - mer lysstyrke enn normalzoomen og bedre bildekvalitet. Den er ikke like lyssterk som EF 50/1.8, men for så lyssterk optikk skal det være fastoptikk.

 

Du kunne kanskje også vurdere en Sigma 30/1.4, eller Canon 85/1.8 (finn ut om hun skyter mest på "vide" 30mm eller "trange" 85mm), men det blir dermed litt dyrere igjen..

 

 

Hvis hun har en 18-200 vil den dekke mye av området en EF-S 55-250 dekker, selv om 55-250 har litt bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Det hun vil opplever er at fargene blir klarere,kontrastene blir skarpere og dybden i bilde kan reguleres nærmere 50 f/1.8 en 18-55.

 

Du kan selv se forskjellen på disse to,bare dra pekeren over bildet for og sammenlingne.

 

Er det mulig? Hadde ingen ide om at forskjellen var så stor. Jeg grønn på foto og tilbehør, men jeg ser forskjell på et klart og uskarpt bilde. Da er vel saken grei egentlig. :-)

 

Takker alle for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...