Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe første bil, ford sierra 92 2L clx


Anbefalte innlegg

Jau, jeg tenker på å kjøpe ford sierra 92 2L clx ifra en på jobb. Han har sagt den selvfølgelig kjører fint, han sa han ville kvitte seg med bilen pga datteren hans skal ha seg ny bil og faren ønsker datteren skal ha nyere og finere bil. og helst en bil med abs og airbags.

 

Bilen som jeg skal se på i neste uke er jo ganske gammal, men er blitt fortalt at det visstnok er minimalt med rust om ikke noe. Bremseskiver har blitt skiftet for 2-3år siden, clutch også. Motoren har visstnok kjede som registerreim. Bilen har kjørt over 230.000km. Ifølge nettet har denne ikke AIRBAGS eller ABS.

Jeg har fått beskjed om at jeg kan kjøpe den til 10.000kr men venter til desember for å presse prisen ned til 8000kr hehe.

 

Jeg skal se på bilen i neste uke, for å se hvordan bilen ser ut og skjekke ut hvordan den føles å kjøre. Det skal også komme med vinterdekk, og jeg har skjekket at bilen er fri for heftelser og bilen er EU-godkjent frem til januar 2012.

 

Var innom tanken på å ta meg en NAF kjøpstest før jeg kjøper den men aner ikke om det er vits på en bil så koster "8000kr". Jeg må uansett regne med litt tull på en så gammal bil. uansett, dette blir min første bil, trenger meg en bil jeg har råd til å bulke vis jeg føler for det...jeg kommer til å ha denne i 1år iallefall frem til neste EU kontroll. Kanskje frem til 2014 vis den blir EU godkjent i 2012 og har lite problemer.

 

Men tenkte å høre ifra samfunnet her hva jeg bør gjøre før jeg kjøper denne bilen og hva jeg bør se etter når jeg titter på bilen i neste uke....

 

Takker på forhånd for alle tips og til folk som tar seg tid til å svare på denne tråden....

 

Snakkes...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Be om å få se lappen fra forrige EU kontroll, hvis de har den. Hvis det var 1-er feil der (du får godkjent med 1-er feil, men det skal egentlig fikses) så kan det gi en indikasjon på hva som kommer til å bli en muligens 2-er feil ved neste eu kontroll.

 

1-er feil = Godkjent, men bør fikses snarest. Ingen etterkontroll nødvendig.

2-er feil = Ikke Godkjent, må fikses før etterkontroll

3-er feil = Ikke godkjent, bilen blir avskiltet på stedet.

 

(I tilfelle du ikke visste dette)

 

Ellers så husker jeg ikke prisen på en NAF test, men hør med selger om de er villig til å spleise på en test.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

2500 er ingenting i forhold til det du må legge ut i årlig årsavgift, reperasjonskostnader(med en slik bil blir det en del etterhvert, tro meg), bensin, forsikring, evt. skader som "plutselig" dukker opp, og annet vedlikehold.

 

 

Søstera mi skulle skifte vindusvisker på sin bil. Vindusviskeren sto ikke helt i lås(90 grader ca) og hun glapp vindusviskeren. Den sprekka var for stor til at man kunne reparere med sånn veske de spruter inn i ruta (brukt ved små steinsprut skader). Hun måtte skifte ruta og det kostet 5000.

 

Det tok henne et halvt sekund å påberope en utgift på 5000 kroner.

 

Og ting som dette vil kunne oppstå, uansett hvor "forsiktig" man er. En bil er ikke en engangsavgift, det er en kontinuerlig løpende utgift, og kostnadene varierer veldigt.

 

10,000 er ingenting når det gjelder utgifter på en bil :)

Lenke til kommentar

hehe ja. Men slik jeg ser det så NAF test tjener mest til sin hensikt vis jeg skulle kjøpe en brukt bil som kostet opp mot 40-50.000kr. Denne bilen her vil jeg ha til å begynne med, ca 1år. Og avhengig av reperasjoner o.l. så velger jeg om jeg beholder den lengre. Trenger en bil så jeg kan "øve med" når jeg har fått lappen om en stund. Før jeg kjøpe meg en splitter ny Opel Combo eller noe sånt jeg kan bruke tilogfra jobb.

 

Så jeg har nå valget mellom å "gamble" og kjøpe bilen til 8000kr uten å ta NAF testen, eller ta NAF testen først å bruke kun 2500kr og spare 5500kr.

Lenke til kommentar

Bruktbilkjøp i den prisklassen er litt gambling uansett, så tviler på om du finner noe annet som er så mye bedre/sikrere enn denne Sierra'n. Av det du har nevnt hitil, synes jeg det virker som et kurrant kjøp.

 

Av tingen jeg tenker på er hvor lenge selger har eid bilen? (helst minst 4-5 år spør dere meg)

 

Forøvrig er det bensintank/påfylling (lekkasje) som har vært et svakt punkt på Sierra og noe å holde øye med/undersøke.

 

At frontruta bør være hel og grei (ikke slitt/sprekk) er jo også "en fordel" da det i motsatt fall er 5000 kroner rett ut av vindu for ny, uten at bilen liksom har blitt noe "bedre"

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Jeg ser på bilen neste uke. Skal prøvekjøre den (håper ikke politiet stopper oss, liten sjangs siden vi har sent skift på jobb uansett) og skal se hvordan den føles, om det er mye dødgang på rattet, om den girer lett, hvordan vinduene ser ud, om det er mye rust der ved hjulene, mønsterdybden på dekkene. Åpne panseret og se hvordan det ser ut der. Isje at jeg kan så mye, men vet nå hvordan rust ser ut og at det er BAD. flere ting jeg bør se etter?

 

alt i alt kan jeg ikke forvente så mye av en bil til 8000kr

Lenke til kommentar

Denne bilen har en DOHC motor, og disse har en tendens til å sprekke i toppen (alu)

Spør om eieren noen gang har renset kjølesystemet, har han ikke det, så bør det gjøres snarest, og fylles med riktig kjøleveske. Hvis du renser kjølesystemet annenhvert år, så holder disse motorene leeenge.

 

Sierra er etter min mening en genial førstebil, og rwd gir deg litt morro også, men husk at du ikke er noen mester til å kjøre når du får lappen (kjøreopplæringen i norge er dessverre alt for dårlig) så kjør pent det første året, så får du litt erfaring ;)

 

Det er ingenting å si på prisen hvis bilen er slik du beskriver...

Lenke til kommentar

jepp, 8000 og deromkring er det mange må ut med bare i forbindelse med eu-godkjenning for å si det sånn. Og på nyere biler enn den omtalte.

 

Men når det gjelder innkjøp, så finnes det jo dårlige og bra (eller bedre om man vil) biler man kommer over også i denne prisklassen. Har man 8-10 000 å rutte med må man nesten være enda mer kritisk/nøye, siden man da i utgangspunktet heller ikke har all verdens råd til påkostninger.

 

Sånn sett er det endel (nevnte) elementere tingen man bør sjekke tilstand på, og få litt vedlikeholdshistorikk om bilen etc. Det er f.eks. ofte bedre om få opplyst evt. mangler og ting som står for tur til å burde utbedres, enn å kjøpe en "EU-godkjent for to nye år" av en gebrokkent norsk snakkende selger på Finn.no, som ofte ikke værdt papiret det er skrevet på. Det "flommer over" av bogus-godkjente biler også i prisklassen 10-20 000

 

Så er litt avhvert man må passe på :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg har brukt penger på værre ting. Sykkel til 8000kr så jeg ikke har brukt ofte og guitar og forsterker til 4500kr når jeg skulle bli norges Slash. Endte med å selle guitar+forsterker for 1600kr 1år senere.

 

Bilen har jo kjørt minst 230.000km. Husker ikke om eier sa den va kjørt 230 eller 280k km. Så det betyr nå at motoren er bra for noe. Men at kjølesystemet er på tide å skifte vis det ikke har blitt gjort. DOHC motor sprekker i toppen....har det noe med kjølesystemet å gjøre?

 

Tenkte og å kjøpe MANUAL til bilen min. Haynes Service and Repair Manuals så får jeg iallefall funnet ut der hvordan jeg renser kjølesystemet. Det er vel ikke bare snakk om å skifte kjølevæsken? Er vel ikke snakk om veldig omfattende arbeid på bilen min.

Hvis jeg kjøper bilen, da er det første jeg må gjøre å skifte/rense kjølesystemet siden det er nok ikke blitt gjort på lenge. Og å skru og løsne deler fra motoren og rengjøre dem, har det noe for seg?

Endret av rosewell
Lenke til kommentar

Nei, jeg har brukt penger på værre ting. Sykkel til 8000kr så jeg ikke har brukt ofte og guitar og forsterker til 4500kr når jeg skulle bli norges Slash. Endte med å selle guitar+forsterker for 1600kr 1år senere.

 

Bilen har jo kjørt minst 230.000km. Husker ikke om eier sa den va kjørt 230 eller 280k km. Så det betyr nå at motoren er bra for noe. Men at kjølesystemet er på tide å skifte vis det ikke har blitt gjort. DOHC motor sprekker i toppen....har det noe med kjølesystemet å gjøre?

 

Tenkte og å kjøpe MANUAL til bilen min. Haynes Service and Repair Manuals så får jeg iallefall funnet ut der hvordan jeg renser kjølesystemet. Det er vel ikke bare snakk om å skifte kjølevæsken? Er vel ikke snakk om veldig omfattende arbeid på bilen min.

Hvis jeg kjøper bilen, da er det første jeg må gjøre å skifte/rense kjølesystemet siden det er nok ikke blitt gjort på lenge. Og å skru og løsne deler fra motoren og rengjøre dem, har det noe for seg?

 

Tja, hvis du har interesse av å skru på bil så kan du gjerne starte renoveringsjobben.

Men på en så gammel bil vil jeg råde deg til å først fokusere på sikkerhet, dvs gå gjennom bremser og styring.

Lenke til kommentar

Planen var å "øvelses" kjøre med denne bilen det første året eller 2 etter å ha fått billappen.

Men kanskje det er lurest å bare stikke å kjøpe meg en Opel Combo til 143000kr som planen var etter 1.5år uansett. Så får jeg med meg alt av sikkerhet også...Så får jeg sjansen til å følge alt av vedlikeholdsplaner.

 

Så får jeg garanti med også og er sikkert på at bilen kan vare i mange år uten de store reperasjonene.

Lenke til kommentar

Hehe ja....Kan jo forstå at en bulk er verre jo dyrere bilen er. Men så leste jeg at prisene på biler har steget 5% de siste bla bla bla årene mens verkstedprisene har steget 35% bla bla bla sånt at fortjenesten mellom ny og brukt har blitt veldig liten. Men vis man kjøper en billig bil og gir blaffen så kan man jo spare en del der da.

 

Men så har det og med sikkerhet og å gjøre. Kjøper jeg denne forden og jeg kræsjer kan jeg risikere å slå inn mine tenner. Men kjøper jeg ny kan jeg idet minste beholde tennene mine selv om bilen min blir "bulka".

Dessuten kan det være greit å kjøpe en ny bil som man kan ha i 10år eller mer. Har jo sett Opel Comboer som blir solgt av forhandlere....såg en Combo til 107000kr så var kjørt 28000km. Så jeg kan forsåvidt kjøpe brukt og spare nesten 40.000kr

 

Får tenke på dette frem til jeg tar lappen.

Lenke til kommentar

Står mye bra her om du skal se på Sierra: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/17350-kjøpe-deg-sierra/

 

Kan forøvrig si at det er gode biler som selges så aaltfor billig. Er ikke mange igjen av de så ta så godt vare på den som du klarer om du kjøper sierra. Du får herje masse inne på industri områder eller parkeringsplasser når snøen kommer så har du teken på bakhjulstrekk fort. Enig at glattkjøringstreninga til lappen er bare piss, når rævva kommer ut fort som faen mens du sitter bakoverlent i 5 gir på motorveien i en liten sving så kan du takke gud for at du har litt "trening" fra parkeringsplassen :p

Lenke til kommentar

Be om å få se lappen fra forrige EU kontroll, hvis de har den. Hvis det var 1-er feil der (du får godkjent med 1-er feil, men det skal egentlig fikses) så kan det gi en indikasjon på hva som kommer til å bli en muligens 2-er feil ved neste eu kontroll.

 

1-er feil = Godkjent, men bør fikses snarest. Ingen etterkontroll nødvendig.

2-er feil = Ikke Godkjent, må fikses før etterkontroll

3-er feil = Ikke godkjent, bilen blir avskiltet på stedet.

 

(I tilfelle du ikke visste dette)

 

Ellers så husker jeg ikke prisen på en NAF test, men hør med selger om de er villig til å spleise på en test.

 

bilen blir ikke avskiltet på 3 feil men det er stregt forbudt å kjøre. blir du tatt så blir den avskiltet vi selv har en van lett lastebil å den hadde 3 feil på ratt stamme greiene da fikk vi ikke lov til å kjøre den hjem igjen engang men vi hentet den på natta da:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...