Gå til innhold

Prisforslag for fotografering.


Anbefalte innlegg

Har fått flere spørsmål om jeg kan ta familiebilder. Og skal ivei på tirsdag og onsdag for å ta bilder. Men det jeg lurer på er hvilken pris kan jeg legge meg på? Har jo aldri vært borti noe slikt før, altså tatt bilder å fått betalt.

 

Skal ta bilder, sortere ut hva som er bra, sende de en cd over de gode bildene der de får velge hvilke de vil ha ordnet/redigert. Så får de en cd med de bildene de ville ha, ordnet/redigert.

 

De jeg skal ta bilder av er bekjente, ikke nære venner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske vrient å sette en pris på slike oppdrag for bekjente.

Kommer jo også litt an på hvor mye styr det hele er, stiller du med fult blitsanlegg og bakgrunner?

En timebasert prising med utgangspunkt i 200 - 250 kr høres ikke så dumt ut.

 

Google "prisliste fotografering" (Uten quotes) så finner du mange eksempler.

Lenke til kommentar

Ganske vrient å sette en pris på slike oppdrag for bekjente.

Kommer jo også litt an på hvor mye styr det hele er, stiller du med fult blitsanlegg og bakgrunner?

En timebasert prising med utgangspunkt i 200 - 250 kr høres ikke så dumt ut.

 

Google "prisliste fotografering" (Uten quotes) så finner du mange eksempler.

 

Nope, kun kamera ;) Har lyst på det andre men får spikke å spare til det :)

Lenke til kommentar

Kvifor senda ein CD når du kan ta det digitalt?

 

Hvordan da mener du? Jeg ble tipset til å gjøre det slik ;)

Det eg pleier å gjera, etter å ha fotografert nokon, er å senda dei bileta eg liker via mail/msn. Om dei vil ha nokon av dei i høgare oppløysing er det berre til å spørra, så sender eg det óg. No tar ikkje eg betalt, men det går vel for det same.

Lenke til kommentar

 

Nope, kun kamera ;) Har lyst på det andre men får spikke å spare til det :)

 

Du kan selvsagt ta supre bilder med kun naturlig lys, men livet blir enklere når du kan styre lyset.

Vurder iallefall å kjøpe en reflektor, er veldig bra å ha for å myke opp skygger etc.

Foreslår at du er litt billig i starten, når du får litt erfaring og rykte kan du skru opp litt. Kanskje en ide å starte på 150-175.

Lenke til kommentar

Kvifor senda ein CD når du kan ta det digitalt?

 

Hvordan da mener du? Jeg ble tipset til å gjøre det slik ;)

Det eg pleier å gjera, etter å ha fotografert nokon, er å senda dei bileta eg liker via mail/msn. Om dei vil ha nokon av dei i høgare oppløysing er det berre til å spørra, så sender eg det óg. No tar ikkje eg betalt, men det går vel for det same.

 

Det slo meg like etterpå at det kanskje var mail du tenkte på ja :) Ja det går jo an, hvertfall de bildene som de kan se på før de plukker ut hvilke de vil ha. Men de første jeg skal ivei å ta bilder av på tirsdag ville ha bildene på cd/dvd :)

 

Er fortsatt litt i tvil på hva jeg skal ta. Ser for meg at det er bedre med en fastpris enn en times pris. Hvertfall når det er slik at jeg må drasse med meg en baby når jeg skal ivei å ta bildene :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Syns det var snille priser dere foreslår.

Ja, det er forksjell på en ufaglært fersking og en proff, selvfølgelig. Men 250 var fortsatt billig synes jeg.

 

Har solgt en del bilder selv, ikke tatt av folk/grupper for betaling på lenge, men jeg har tatt rundt 400 kr timen. Snakket med en interiørarkitekt som var selvstendig næringsdrivende, hun tok minimum 500 kr timen før hun var færdig utdannet!

Det er selvfølgelig også forskjell på pris om det bare er hobby, eller om det er livbrødet ditt.

 

Sist gang jeg hadde et lignende oppdrag skulle jeg ta passbilder av 30 ansatte i et byggefirma. Det jeg gjorde da var å ringe det lokale studioet og spørre hva de tok per hode.

Så regnet jeg enkelt ut pris x 30 + utskriftkostnader.

 

Det er noen faktorer å vurdere, men husk å ikke prise deg i skyene om du ikke kan levere i forhold til prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...