Gå til innhold

Hva har ISP-ens "fremtid" å tilby?


Anbefalte innlegg

Her har jo noe som ligner:

 

In June 2010, Iridium signed the largest commercial rocket launch deal ever, a US$492 million contract with SpaceX to launch tens of Iridium NEXT satellites on multiple Falcon 9 launchers in 2015-2017 from Vandenberg AFB Space Launch Complex 3.[11]

 

500 millioner $ er jo litt.....

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Iridium_satellite_constellation

 

Jeg sier ikke at dette lar seg gjøre men hvis de prøver og utkonkurrere fiber og xDSL så må de opp ganske snart, det rulles ut enormt med FTTH, fiberstamnettet er meget godt utbyggd så det er de siste km vi mangler. Nye teknikker for nedgraving så som microdiching o.l reduserer kostnaden betraktelig, vi har ett kloakknett i de større byene som fint kan brukes for og komme inn i kjellerne på blokker/rekkehus o.l.

Det er klart at det finnes områder uten dekning men der er det lite folk og fordele kostnadene på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laurb, elektromagnetiske bølger som beveger seg i vakum er nesten akkurat samme hastighet som lyset (fotoner).

Altså = 1, sier vi.

 

Så fort de elektromagnetiske bølgene når jordens atmosfære, hvor det er oksygen vil hastigheten reduseres til 1.0003.. Altså 0.9997, av den orginale hastigheten.

 

Ved vann er hastigheten 1.331, og gjennom glass er den vel ca 1.55..

 

 

Agvg, kostnaden er enorm, men kapasiteten og muligheten ved noe slik er tilsvarende.

Det er slett ikke lett å få til dette, og vil kreve sammerbeid mellom de største av de største. Men, Når det først er igang, og avtaler og partnerskap er lagt sammen, er summen plutselig ikke den aller verste.

Du får linket hele verden sammen, på en simpel og vel, litt mindre rotetet måte, vil jeg tørr påstå.. :)

 

Men, dette krever seriøse tak.. Kansje også en umulighet per dags dato.. Kansje jeg heller bare skal drømme om disse ultralette flyene som serverer nett over lokale områder, mend høy kapasitet.. De var veldig morro å lese om :)

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Men man har jo lekt med tanken om enorme luftskip fylt med komutstyr, dekket med solcellepaneler for energi, ideen ser god ut hvis du ser bort fra at det må stå nokså stille, skal det stå stille må man ha motorer som kan motvirke vind og da har man ikke nok energi til og la det være selvforsynt.

Lenke til kommentar

Slike ultralette fly er faktisk en ganske intressant sak.. Disse surrer rundt i sirkel (små motorer), vinden tar ikke på dem, benytter seg av solcellepanel.. og serverer godt med kraft :) Men, har ikke vært tenkt på så mye, men faktisk blitt testet noen plasser med sukess, skal ligge i en høyde av 20,000M, om jeg ikke husker feil :)

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Slike ultralette fly er faktisk en ganske intressant sak.. Disse surrer rundt i sirkel (små motorer), vinden tar ikke på dem, benytter seg av solcellepanel.. og serverer godt med kraft :) Men, har ikke vært tenkt på så mye, men faktisk blitt testet noen plasser med sukess, skal ligge i en høyde av 20,000M, om jeg ikke husker feil :)

 

Oh dette høres nesten mer og mer ut som Hegnar (?) :p hehe

Uansett så er det en interessant tankegang, dog så burde vi heller utnytte flytrafikken vi allerede har, det er jo konstant fly i luften som kan fungere som noder.

 

Uansett så tror jeg hele teknologien er for dyr til å være aktuell for et privatmarked.

 

2-4 eller 40ms har stort sett ikke noe å si, teknologien på dagens "systemer" utvikles fortløpende.

Var ikke mange år siden de sa ISDN var det beste kobber kunne tilby, og allerede nå har vi VDSL2 med kapasitet på opptil 100mbit lansert i markedet.

Det kommer garantert nyere teknologier her, båndbredde vil ikke bli et issue i fremtiden, allerede i dag er det mer båndbredde tilgjengelig enn det som benyttes.

 

ISP`enes utfordring nå om dagen er å fylle nettet med trafikk.

Lenke til kommentar

2-4 eller 40ms har stort sett ikke noe å si, teknologien på dagens "systemer" utvikles fortløpende.

 

Til vanlig webbruk så er jeg enig, men for de av oss som liker og spille på nett så spiller det en enorm rolle. Da går man etter den leverandøren som har best routing med lavest responstid, noe det dessverre skorter stort på i det norske markedet pr dags dato.

Lenke til kommentar

Når det koster kr 6000,- pr måned for 400 mbit/s fra altibox, hvor noden står ett par meter nede i gaten, så tør jeg faen ikke å tenke på hva prisen blir for 10 Gbit/s og noden står 400 km ute i rommet!

 

La oss være morsomme og si at det koster 6000kr for 400 mbit/s fordi du er 10 meter borte fra noden.

 

6000kr for 400mbit/s = 15kr pr mbit/s for 10meter.

 

15kr pr mbit/s for 10 meter = 1.5kr pr meter med 1 mbit/s.

 

10 GBit/s = 1.5 kr x 10 000 mbit/s = 15000kr for 10 GBit/s og er innenfor 1meter av noden.

 

15000kr x 400 000 meter = 6 000 000 000kr for 10 GBit/s fra 400km!

 

Når jeg ser på tilbake på regnestykket, så gir det ingen mening, men jeg prøvde...

Jeg fikk 2, reddet meg fra stryk i matte, så kan ikke si at jeg er 100% trygg på denne utregningen. Please rett på den om dere vil!

 

Men dere ser hva jeg vil frem til, OM Prisen ble sett etter hvor langt ifra noden du sitter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...