Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mister varmen i nedoverbakke


muummi

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Når jeg kjører oppoverbakker så blir motoren varm og varmeappartet virker bra, men når jeg kjører i nedoverbakker så synker nåla på temp måleren nesten til null og jeg mister nesten all varmen inni bilen. Jeg har prøvd å bytte termostat men det hjalp ikke.

Noen som vet hva dette kan være?

 

Det er snakk om en Volvo V40 2.0 1998

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

 

Når jeg kjører oppoverbakker så blir motoren varm og varmeappartet virker bra, men når jeg kjører i nedoverbakker så synker nåla på temp måleren nesten til null og jeg mister nesten all varmen inni bilen. Jeg har prøvd å bytte termostat men det hjalp ikke.

Noen som vet hva dette kan være?

 

Det er snakk om en Volvo V40 2.0 1998

 

 

Du skal ikke behøve å ha høy belastning for å beholde varmen, det høres ut som termostaten åpner for tidlig. Når du kjører i oppoverbakke, hvor høy blir temperaturen? orginaltermostatene på disse skal åpne på 87 grader etter det jeg kan finne ut.

Lenke til kommentar

Det er midt på den normalt skal ligge ved normal driftstemperatur. Men den skal også holde seg der når driftstempen er nådd, termostaten og radiatorviften skal normalt sørge for dette.

Som sagt det er ikke så mange ting det kan være, defekt termostat, defekt sensor til kjølevifta, for lite kjølevann, luft i systemet. Men jeg går ut ifra at de 2 siste ikke er aktuell siden du har byttet termostat og sikkert har ny kjøleveske og luftet systemet.

Lenke til kommentar

Prosedyren for lufting varierer fra bil til bil, noen systemer er lagd for å være selvluftende og noen har faktisk lufteventiler som du kan åpne (hvist du har sett radiatorene til sentralvarmeanlegg så vet du hva jeg snakker om) En metode som stort sett alltlid fungerer er å åpne lokket til ekspansjonstanken eller radiatoren og klemme på kjølevannslangene, er der luft i systemet så vil du kunne høre surkling og bobling (vist du har tropp på radiatoren), eller at vannstanden i ekspansjonstanken synker med påfølgende ulyder. Skjer der derimot ingenting når du gjør dette så er der neppe luft i systemet, bare husk å ha varmeapparatet på full varme når du gjør dette, men la kupeviften være av.

Lenke til kommentar

Hmm tror det ikke skal være noe mer luft i systemet nå. Kommer lyd når jeg klemmer på slangene, men det er bare lyden av vannet:P

 

Men problemeter der fremdeles..

 

Men kunne problemet ligge i defekt sensor til kjølevifta?

Tror faktisk ikke kjølevifta mi virker:P Den starter ihvertfall aldri når bilen står på tomgang.

Lenke til kommentar

Kjølevifta er nok ikke problemet ditt, skulle den ha vært det måtte den ha gått konstant, viften slår uansett ikke inn før temperaturen er en god del over det termostaten skal holde. Så den biten kan vi nok utelukke.

Faller temperaturen også når du står på tomgang (parkert) en stund? eller skjer dette kunn når du kjører med lav belastning på motoren i nedoverbakke o.l?.

Lenke til kommentar

1. Det er ikke luft i systemet

2. Vannpumpa må være i orden for eller skulle motoren blitt overopphetet

3. Viften er det ikke for da ville du hørt at den gikk hele tiden.

4. Kjølesystemet må også være rent siden det kjøler så godt.

 

 

Dette høres mer ut som et problem med termostaten enn noe annet, slik du beskriver det så ser det ut til at den åpner for tidlig. Selv om du har byttet den så er det ikke

sikkert at det er rett termostat du har fått, de fleste termostatene til Volvo V40 som selges nå er 92 graders termostater. Så å prøve en slik kunne jo være en ide. Og

en ting til, var det du som byttet termostaten og i så fall hvor fikk du den fra?

Lenke til kommentar

Kjøpte ny termostat på Volvo i dag som jeg satte i. Tror kanskje det ble litt bedre men vet ikke helt. Jeg skulle prøve den ,så jeg kjørte bilen varm i oppoverbakke til den fikk driftstemp, så kjørte jeg ned igjen, da sank temperaturen litt, men langt ifra så mye som før. Er kanskje normalt at den synker litt?

 

Men senere i dag så prøvde jeg å kjøre nedovebakke etter at jeg hadde kjørt bilen god og varm en stund i forvegen, og da sank ikke temperaturen i det hele tatt på turen nedover.

Endret av muummi
Lenke til kommentar

Dette hørtes bedre ut, temostater kan være litt "stiv" når de er helt ny så det du opplever er ikke så uvanlig. Du får følge med fremover å se hvordan det går, så får vi krysse fingrene for at problemet er borte.

 

 

Får satse på det :)

 

Tusen takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nei nå er problemet tilbake igjen. Bilen blir fort varm ved vanlig kjøring, men den blir ikke skikkelig varm på tomgang (ca 45 grader) Og i lange nedoverbakker så synker temperaturen også ned til ca 45 grader.

 

Kanskje jeg skal prøve å lufte skikkelig en gang til, men hvordan gjør man det best mulig siden det ikke er noe radiatorlokk på radiatoren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...