Gå til innhold

Hvordan motta Norske TV kanaler i Sverige ?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg et hus i Årjängs kommun rett innenfor grensen i Sverige på høyde med Ørje/Marker/Aremark - midt mellom Tøcksfors og Årjäng. Det er både en stor TV-antenne og en parabol på taket fra før. Tidligere eier har vært abbonent av Canal Digital via Parabol. Dekoderen hun benyttet har hun satt igjen i huset. Jeg ønsker nå å få inn TV men da svært gjerne også noen Norske kanaler. Canal Digital i Sverige kan ikke skaffe meg dette. Er det noen som har noen gode råd til meg om hva jeg bør gjøre?

 

Er det trolig at jeg kan få inn norske sendinger via bakkenettet med en digital dekoder da koblet til TV-antennen på taket eller via Parabolen på taket? Kan jeg da også få de Svenske kanalene? Bør jeg kjøpe en TV med innebygget digital dekoder eller benytte en enkeltstående? Er det trolig at jeg kan jeg få inn TV uten å være abbonnent av Canal Digital eller Riks-TV? Kan jeg prøve den dekoderen som allerede er der for å se om det er signaler å oppnå?

 

Takknemlig for tips da jeg ikke har noe grei på dette og syns det er dumt å kjøpe feil utstyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er rett på andre siden av svenskegrensa er nok sikkert bakkenettet et alternativ, ja. Du trenger ikke noe abonnement for å ta inn NRK 1/2/3, men resten er kodet og krever abonnement. Du får ikke inn svenske kanaler fra samme, norske, sender, men muligens med samme dekoder -men ved behov for retningsbestemte utendørsantenner er det nok ganske tvilsomt å få inn flere sendere.

 

Den eksisterende Canal Digital-dekoderen kan brukes med et kort fra norske Canal Digital (men da mangler du de svenske kanalene igjen...), men det vil vel kreve en postadresse/regningsadresse i Norge, og det samme gjelder antakelig for å tegne et Riks-TV-abonnement. Det er noen få ukodede kanaler på samme satelitt som Canal Digital (Thor, 0.8W) -hovedsakelig BBC World og noen østeuropeiske, som du kan prøve å få inn med eksisterende utstyr, bare for å se om du får inn selve parabolsignalene, men det er det vel neppe noe tvil om med mindre noen rakkerunger har "justert" antenna siden forrige eier brukte den sist.

 

Om parabol-dekoderen har to kortlesere kan du jo tegne abonnement hos CD i både Sverige og Norge, f.eks. med full pakke i ett land og basispakken i det andre. Litt problematisk i forhold til det med adresse i norge, men teknisk kurant.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Hei alle sammen !

 

Takk¨for god hjelp fra flere av dere. Jeg kjøpte en ny flatskjerm med innebygd dekoder Philips 42". Klatret nettopp opp i den gamle TV-antennen og byttet koaxkabelen og børstet tilkoplingene. Plugget inn i TV'en og fikk kjapt inn 83 kanalinnstillinger på den nye TV'en. De aller fleste kanalene var kryptert, men jeg er meget godt fornøyd med sylskarpe bilder og mottaksforhold for NRK 1 , NRK 2 , NRK 3 , Svensk TV4 , Svensk TV 24, SV undervisningskanal. Sylskarpt !!

 

Svensk TV 1 og Svensk TV 2 får jeg også inn skarpt, men kvaliteten er litt vekslende og noe hakkete i lyd og litt i bilde. Har noen noen tips om hva jeg kan gjøre for å få disse to bedre inn ?

 

I tillegg fikk jeg inn flere digitale NRK radiostasjoner - meget gode forhold.

 

Jeg har valgt intill vider å være fornøyd med NRK og droppe parabolen og dekoderen.

 

Takknemlig for svar

 

hilsen Asbberge

Lenke til kommentar

Hvis noe hakker kan det lønne seg å sjekke signalstyrken.

Om den ikke er optimal, kanskje antennen din ikke peker nøyaktig nok mot senderen?

 

Dersom antennen din har innebygget antenneforsterker, trenger denne strøm. Denne er kanskje ikke aktivert på tuneren din. Kanskje du skal aktivere dette? Du finner det i menysystemet på TVen. Men bare gjør dette dersom antennen støtter det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...