Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW e36, xenon!


crisnaa1

Anbefalte innlegg

hei

har store planer om å sette på Xenon kit på BMW e36 sedan (323i)

men er veldig usikker på hvilken sokkel den bruker?

 

noen som vet, helt sikkert?

har lest litt på forum å sett at mange skriver både H1, H4.

 

så trenger litt hjelp, det gjelder nær, lang, og grøft -lys

 

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spar oss, og deg selv. Det du oppnår ved å ettermontere noe slikt er at du blender motgående trafikanter, og skaffer deg selv kortere sikt fordi du får en masse lys rett foran bilen. Kjøp heller et sett gode halogenpærer (f.eks. Osram Nightbreaker eller Philips Xtreme Power) og sørg for at kablinga fram til lyset er god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen med xenon er som kjent at du får et mye "bredere" lys forran bilen, dette gjør at du får et jevnt sterkt lys fra kant til kant på vegen når du kjører. At det skaffer kortere sikt kan vel til en hvis grad stemme, men personlig tror jeg de fleste foretrekker xenon.

 

At du skal justere dem slik at de ikke blender kan du glemme. I og med at du ikke har automatisk høyde regulering på lysene vil det være flere faktorer som gjør at du blender motgående trafikk likevel. Noen av disse faktorene er krengingen på vegen eller vektfordelingen i bilen, altså hvor mange som sitter på/hvor mye last i bagasjerommet etc.

 

Dette er grunnen for at det er ulovlig å montere xenon på biler uten automatisk høyderegulering.

Endret av abhoff
Lenke til kommentar

har VELDIG dårlig erfaring med Halogen, så det blir xenon!

 

men skal selfølgelig justere dem, så de ikke skal blende!

Da må du i så fall bytte ut hele lykta til ei som er konstruert for Xenon, og evnt. justere de til å lyse såpass langt ned at du ikke får noe lenger sikt uansett. Det vil igjen føre til blending når asfalten er våt.. Xenon er ikke nødvendigvis bedre enn halogen, selv ikke på nye biler (ref test i Motor tidligere i år). Og får å få bilen igjennom EU-kontrollen kan du være nødt til å bytte alt tilbake til originalt.

 

Fordelen med xenon er som kjent at du får et mye "bredere" lys forran bilen, dette gjør at du får et jevnt sterkt lys fra kant til kant på vegen når du kjører. At det skaffer kortere sikt kan vel til en hvis grad stemme, men personlig tror jeg de fleste foretrekker xenon.

Nettopp, enda en grunn til at synet gjerne trekkes nærmere bilen, slikt at sikten blir kortere. Så det er slettes ingen fordel, og riktig konstruerte lykter sender ikke mesteparten av lyset rett foran bilen, det er resultatet av lykter konstruert for andre pærer/teknologier som gjør det. Poenget er jo å se hindringer på lang avstand, ikke i flomflys halvsekundet før det smeller.

Endret av >Jonas<
  • Liker 2
Lenke til kommentar

har VELDIG dårlig erfaring med Halogen, så det blir xenon!

 

men skal selfølgelig justere dem, så de ikke skal blende!

Da må du i så fall bytte ut hele lykta til ei som er konstruert for Xenon, og evnt. justere de til å lyse såpass langt ned at du ikke får noe lenger sikt uansett. Det vil igjen føre til blending når asfalten er våt.. Xenon er ikke nødvendigvis bedre enn halogen, selv ikke på nye biler (ref test i Motor tidligere i år). Og får å få bilen igjennom EU-kontrollen kan du være nødt til å bytte alt tilbake til originalt.

 

Ja, er personlig imponert over de nyeste halogen lyktene. Lyser ikke fullt like bredt, men man slipper problemene med blending.

Lenke til kommentar

I motsetning til alle skrekkhistoriene her hadde jeg ettermontert Xenon kjøpt på E-bay fra Hongkong i min e36 i over 2 år uten brann, stopp av politi eller vegvesen eller blinking fra andre bilister (som evt. skulle blitt blendet).

 

Jeg hadde stilt lysene helt ned (e36 har manuell høydejustering på lysene).

Lenke til kommentar

Og hvor mye lenger sikt fikk du da, etter å ha justert de helt ned? At folk ikke blinker til deg er dessuten ikke det samme som at de ikke blir blendet. Det hjelper faktisk mye å bare bytte til gode pærer, polere lykteglasset og ha god kabling som ikke sørger for spenningstap.

Jeg tror ikke godt lysbilde er en prioritering for mange av de som ettermonterer xenonkit. Uheldigvis. Den eneste drivkraften bak er at man vil gi et inntrykk av å ha ekte xenonlys.

Lenke til kommentar

Og hvor mye lenger sikt fikk du da, etter å ha justert de helt ned? At folk ikke blinker til deg er dessuten ikke det samme som at de ikke blir blendet. Det hjelper faktisk mye å bare bytte til gode pærer, polere lykteglasset og ha god kabling som ikke sørger for spenningstap.

 

Jeg fikk ikke lengre sikt, men der jeg så, så jeg MYE bedre.

 

Jeg tror ikke godt lysbilde er en prioritering for mange av de som ettermonterer xenonkit. Uheldigvis. Den eneste drivkraften bak er at man vil gi et inntrykk av å ha ekte xenonlys.

 

Lysbildet blir bedre med Xenon, uansett motiv for å montere det. <- Punktum

 

EDIT: Desuten er Xenon uten høydejustering fortsatt ekte.. Men ikke orginalt hvis det var det du ville fram til.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Har selv montert xenon i min e36. Jeg kjøpte da hele lyktene nye med xenon i. Men jeg har kun xenon i langlysene og ikke nær. På denne måten blender jeg ingen. Når jeg møter bil i mørket slår jeg uansett av langlysene. Lyktene er justert og alt skal være i orden, har aldri hatt noe problemer med dette.

 

Jeg ettermonterte det i hovedsak fordi det lyser bedre, virker iallefall slik, samt at det ser penere ut med hvitt lys kontra halvgult halogenlys.

 

Men altså, skal du bytte, så er det bedre å gå for komplette lykter.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke godt lysbilde er en prioritering for mange av de som ettermonterer xenonkit. Uheldigvis. Den eneste drivkraften bak er at man vil gi et inntrykk av å ha ekte xenonlys.

 

Lysbildet blir bedre med Xenon, uansett motiv for å montere det. <- Punktum

 

EDIT: Desuten er Xenon uten høydejustering fortsatt ekte.. Men ikke orginalt hvis det var det du ville fram til.

Nå refererte jeg ikke spesifikt til ditt tilfelle, men hva legger du i begrepet xenon? Byttet du til lykter laget for xenon i samme slengen, eller brukte du halogenlyktene? Det blir ikke ekte xenon av det når folk putter slike kit i halogenlykter. Manglende høydejustering er en ting, men hovedproblemet er spredningen halogenlyktene gir med xenon. Hverken fører av bilen det gjelder eller andre på veien tjener på en slik halvferdig jobb.

Lenke til kommentar

Nå refererte jeg ikke spesifikt til ditt tilfelle, men hva legger du i begrepet xenon? Byttet du til lykter laget for xenon i samme slengen, eller brukte du halogenlyktene? Det blir ikke ekte xenon av det når folk putter slike kit i halogenlykter. Manglende høydejustering er en ting, men hovedproblemet er spredningen halogenlyktene gir med xenon. Hverken fører av bilen det gjelder eller andre på veien tjener på en slik halvferdig jobb.

 

Jeg skjønner jo at du har null erfaring med slike kit, selv om du uttaler deg om de. Men jeg skal spare deg flausen til neste gang med å fortelle deg at "slike kit" har også noe man kaller ballast. Og det er den som gir spenningen til pærene. Xenonpærer kan aldri tennes uten en ballastenhet.

 

La oss oppsummere.

 

Orginalt Xenon: (pris med i bilen)

- Lyktene har automatisk høydejustering

- Xenonpærer

- Ballast

 

Godkjent ettermonteringskit: (pris fra 3-4k og opp)

- Lyktene har automatisk høydejustering

- Xenonpærer

- Ballast

 

Ettermonteringskit: (pris fra 500kr og opp)

- Xenonpærer

- Ballast

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke lengre sikt, men der jeg så, så jeg MYE bedre.

Akkurat, og det er som regel der man ikke skal se, rett foran bilen. Det blender deg sjøl, ved at sikten blir sterkt redusert, samt møtende bilister spesielt på våt vei. Poenget er å se hindringer på såpass lang avstand at man kan unngå/redusere alvorlighetsgraden av ei ulykke, ikke se hindringen rett før det smeller.

 

Lysbildet blir bedre med Xenon, uansett motiv for å montere det. <- Punktum

Feil. Ei lykt er nøye konstruert en spesiell pæretype, putter du noe annet inn i lykta forandres lysbildet.

 

Du må gjerne les igjennom lys-tråden til Rebel-Rider. Står mye bra der, hva som er lov og ikke, og tester som viser at xenon ikke nødvendigvis er best.

 

Jeg ettermonterte det i hovedsak fordi det lyser bedre, virker iallefall slik, samt at det ser penere ut med hvitt lys kontra halvgult halogenlys.

Hvis det er halvgult lys du vil unngå kan du jo bare bytte til halogenpærer med hvitt eller blått lys. ;)

Lenke til kommentar

Nå refererte jeg ikke spesifikt til ditt tilfelle, men hva legger du i begrepet xenon? Byttet du til lykter laget for xenon i samme slengen, eller brukte du halogenlyktene? Det blir ikke ekte xenon av det når folk putter slike kit i halogenlykter. Manglende høydejustering er en ting, men hovedproblemet er spredningen halogenlyktene gir med xenon. Hverken fører av bilen det gjelder eller andre på veien tjener på en slik halvferdig jobb.

 

Jeg skjønner jo at du har null erfaring med slike kit, selv om du uttaler deg om de. Men jeg skal spare deg flausen til neste gang med å fortelle deg at "slike kit" har også noe man kaller ballast. Og det er den som gir spenningen til pærene. Xenonpærer kan aldri tennes uten en ballastenhet.

Jeg er fullt klar over ballastens funksjon. Derimot har den ingenting med problemstillingen å gjøre, og jeg vet ikke hvorfor du tror den gjør det ok å montere xenonpærer i halogenlykter. Nå stiller du bare deg selv i et dårlig lys (hoho).

La oss oppsummere.

 

Orginalt Xenon: (pris med i bilen)

- Lyktene har automatisk høydejustering

- Xenonpærer

- Ballast

 

Godkjent ettermonteringskit: (pris fra 3-4k og opp)

- Lyktene har automatisk høydejustering

- Xenonpærer

- Ballast

 

Ettermonteringskit: (pris fra 500kr og opp)

- Xenonpærer

- Ballast

Du får det til å virke som automatisk høydejustering er det eneste som skiller mellom et godkjent oppsett og et underkjent oppsett. Xenonlykter er kanskje den viktigste ingrediensen her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...