Gå til innhold

Åndenes makt, hvorfor er det ingen som bryr seg?


Anbefalte innlegg

Jeg skal ærlig innrømme at jeg syntes personene som er med i programmet Åndenes makt, virker ganske troverdige. De "klarsynte" er jeg dog mer skeptisk til. Det kan selvfølgelig hende at Tv Norge har leid inn en haug med skuespillere, og at disse samarbeider med de klarsynte slik at det de klarsynte forteller samspiller med hva "skuespillerne" forteller at de opplever. Jeg syntes allikevel det er litt merkelig isåfall om Tv Norge får tak i så mange forskjellige og troverdige, tilsynelatende vanlige mennesker, til å juge og bedra det norske folk.

 

Ok, så la oss si at personene som står frem på tv og forteller om disse tingene de opplever, snakker sant. Som oftest så er det jo flere enn en person som har sett dette (serien som går nå ikveld er det en mor og 3 unger, som alle sier de har sett det samme)så vi kan vel også utelukke at det er sinnsykdom i alle tilfellene som har vært vist på Åndenes makt.

 

Så det jeg da lurer på er hvorfor myndighetene ikke viser interesse i dette? Hvorfor kommer det ikke frem på et litt annet nivå enn kveldsunderholdning på Tv Norge? Er det ikke faktisk ganske interessant om det faktisk finnes gjenferd/spøkelser etc.?

 

Jeg føler mennesker idag er litt sånn: Enten er man religiøs, eller så er man ateist, eller så er man en sånn som tror på gjenferd osv. De som tror på gjenferd blir på en måte sett litt ned på av både religiøse og ateister.

 

Selv er jeg vel nærmest det man kaller en ateist. Jeg tror ikke på Gud, blant annet fordi jeg aldri har sett noen tegn til han. Men så har vi Åndenes Makt da, som gang på gang, tatt i betraktning at skuespillerne ikke er skuepsillere, forteller om ting som for meg høres veldig sprøtt ut.

 

Så hvorfor er det ikke fler som tar det litt alvorlig? Hvorfor blir det ikke rettet litt fokus på det her? Er det ikke sånn at man på en måte blåser vekk overnaturlige ting fordi det aldri er blitt bevist? Hvorfor setter man ikke opp et nøytralt kamerateam, som verken er medlem av den skadelidte familien, eller medlem av Tv Norge, og prøve å få bevist det som foregår i de forskjellige hjemmene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å prøve å overbevise de "troende" om at de tar feil er så godt som umulig. Min erfaring er nemlig at de som selv mener de har et såkalt "åpent sinn" er de som har de største skylappene, de nekter rett og slett å høre på argumenter og beviser som tilsier at de tar feil.

 

Så jeg stiller åpningsspørsmålet på hodet:

Hvorfor skal man kaste bort energi på å bry seg? :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vært mange som forsøkt å undersøke dette på en seriøs måte, men ingen har noen gang funnet noe. Så hvor mange ganger skal man prøve?

 

For min egen del så er det nok mer fruktbart å studere og forstå vår egen hjerne (hvordan den fungerer og tolker sanseinntrykk), tror det er mye større sannsynlighet for at vi finner en forklaring der. At vi opplever ting som ikke er der fordi hjernen "gjør feil". Og så er spørsmålet at når vi opplever noe vi ikke kan forklare, hvorfor velger mange å forklare det med gud(er), spøkelser, ånder osv i stedet for med "feilkobling" av sanseinntrykk?

 

For, i dette tilfellet, TV Norge så spiller det fint liten rolle om de tror det er sant eller ei. Så lenge de (får nok seere og) kan selge reklame til programmet. For å se det fra ett litt økonomisk kynisk synspunkt. Fra ett PR synspunkt så kan det slå begge veier, f. eks TV Norge er ingen seriøs kanal som velger så sende søppel som dette, eller flått endelig en kanal som tar dette på alvor.

Lenke til kommentar

Med tanke på at det visstnok er såpass utbredt, men aldri har kunnet få et eneste godt bevis (film at en bok kastes gjennom rommet eller noe) er for meg merkelig. Eneste vi får se, er historier ffra folk som 'vet hva de så', og om vi skulle brukt det som et bevis for noe, så ser jeg ikke poenget med rettsystemet iv har idag.

 

Vi vet også at beskrivelsene som kommer, kan gjenskapes ved hjelp av diverse stoffer (narkotiske og andre). I tillegg så er vi klar over at hjernen påvirkes av mange ting, følsomheten til miljømessige ting osv er varierende.

 

Så ser vi i disse programmene: Konklusjonen er allerede satt, det er en ånd som går igjen, hva kan de finne for å støtte oppunder dette? Hvorfor sjekker de ikke forekomster av for eksempel karbonmonoksid? Eliminer forklaringer til du står igjen med en passende forklaring.

 

Såklart, grunnen er at de er hellig overbevist om at de er unike iform av at huset er hjemsøkt (gjensøkt?) og en forklaring om at det er høy forekomst av (stoff) i kjelleren gjør at beboerne innbiller seg ting er så kjedelig. Som et korttriks, det er spennende til du ser den enkle forklaringa og viser seg at det er trening som gjør det og ikke evner.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner selv folk som er overbevist om at noe går igjen hjemme hos dem. Har hørt mange historier om ting som har skjedd, der tingene hver for seg kan være tilfeldig, men summen virker det nesten for utrolig til å være tilfeldig.

 

Likevel er holdningen min følgende:

 

- Mine venner ble tidlig oppmerksom på at det var "noe" som skjedde, og ble dermed ekstra oppmerksom på alt som passet inn, og kunne knyttes til fenomener.

 

Jeg tror rett og slett at det skjer en drøss med ting rundt oss hele tiden av ting man ikke legger merke til i det hele tatt. Her om dagen falt for eksempel "WC" skiltet ned fra do døren.. voldsomt smell og jeg bråvåknet... Gikk ut og fant ut hva som var skjedd, og la meg igjen.

 

Dersom jeg allerede hadde vært på "alerten" og trodd noe spøkte her, så ville jeg jo knyttet hendelsen til dette, og fått nok ett bevis på at noe skjer her..

 

Ett annet eksempel, litt OT men forklarer hvordan hjernen fungerer: For noen mnd siden så begynte jeg å få en skikkelig stor interesse for evolusjonsteorien. Forsket mye på nettet, leste bøker og i det hele tatt.. Så roet interessen seg litt, men merket at så utrolig mange TV programmer plutselig inneholdt så mange referanser til evolusjonen...

 

Svaret er nok at TV programmene var som før, men jeg var svært oppmerksom på temaer knyttet til evolusjonen, når jeg nylig hadde vært ganske så oppslukt i temaet..

 

Min lille mening...

Endret av Tenklitt
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ett annet eksempel, litt OT men forklarer hvordan hjernen fungerer: For noen mnd siden så begynte jeg å få en skikkelig stor interesse for evolusjonsteorien. Forsket mye på nettet, leste bøker og i det hele tatt.. Så roet interessen seg litt, men merket at så utrolig mange TV programmer plutselig inneholdt så mange referanser til evolusjonen...

 

Svaret er nok at TV programmene var som før, men jeg var svært oppmerksom på temaer knyttet til evolusjonen, når jeg nylig hadde vært ganske så oppslukt i temaet..

 

Min lille mening...

 

Dette legger jeg spesiellt godt merke til når jeg lærer meg nye ord :) Plutselig er det som om alle bruker ordet hele tiden.

 

Anyway. Dette med ånder da.

Som mange påpeker, er det så mange tilfeller som blir vist og fortalt, at man ender somregel opp med både mot og forargumenter, uten å kunne bevise noe av det. Selv har jeg aldri opplevd spøkelser, og er veldig bevisst på at hjernen kan manipuleres på alle mulige måter, da det tross alt "bare" er en ganske avansert datamaskin, som kan hackes på lik måte med alle andre datamaskiner. Altså, jeg mener ikke at de som ser spøkelser er hacket, men hjernen er tross alt ikke bug fri.

 

Så, spøkelser har jeg liten tro på. Derimot, vil jeg ikke påstå at det ikke finnes, men stiller meg heller passiv til hele greia. Det kan tross alt ligge vitenskapelig fysikk bak fenomenet, basert på dimensjoner og tid utenfor våres forståelse. Kvantefysikk er mystiskt, men eksisterer.

Lenke til kommentar

Jeg er overbevist om Tenklitt har rett, dette er også min erfaring. Når vi er opptatt av en idé, uansett om den er aldri så feil, så tolker vi mye av det vi opplever inn i denne idéen, og dette gjør at vi tror stadig mer på idéen. Vi forelsker oss rett og slett i idéen, og henger på nye beviser til denne idéen hver gang vi synes bevisene muligens kan være relatert. Vi får altså en slags filtre som vi opplever verden gjennom, filtre som kun slipper gjennom det vi synes passer med idéen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Jeg kjenner selv folk som er overbevist om at noe går igjen hjemme hos dem. Har hørt mange historier om ting som har skjedd, der tingene hver for seg kan være tilfeldig, men summen virker det nesten for utrolig til å være tilfeldig.

 

Likevel er holdningen min følgende:

 

- Mine venner ble tidlig oppmerksom på at det var "noe" som skjedde, og ble dermed ekstra oppmerksom på alt som passet inn, og kunne knyttes til fenomener.

 

Jeg tror rett og slett at det skjer en drøss med ting rundt oss hele tiden av ting man ikke legger merke til i det hele tatt. Her om dagen falt for eksempel "WC" skiltet ned fra do døren.. voldsomt smell og jeg bråvåknet... Gikk ut og fant ut hva som var skjedd, og la meg igjen.

 

Dersom jeg allerede hadde vært på "alerten" og trodd noe spøkte her, så ville jeg jo knyttet hendelsen til dette, og fått nok ett bevis på at noe skjer her..

 

Ett annet eksempel, litt OT men forklarer hvordan hjernen fungerer: For noen mnd siden så begynte jeg å få en skikkelig stor interesse for evolusjonsteorien. Forsket mye på nettet, leste bøker og i det hele tatt.. Så roet interessen seg litt, men merket at så utrolig mange TV programmer plutselig inneholdt så mange referanser til evolusjonen...

 

Svaret er nok at TV programmene var som før, men jeg var svært oppmerksom på temaer knyttet til evolusjonen, når jeg nylig hadde vært ganske så oppslukt i temaet..

 

Min lille mening...

 

 

Det inlegget du kom med som var "Off topic er heller "on topic". Det er akkurat slik det skjer hos de som trur på spøkelser, ufoer etc. De leser, tenker og snakker om dette så ofte at hver minste antydning til ett himmellegme vil være ett spøkelse eller en ufo.

 

(Merkelig, for akkurat dette pratet jeg om med sambo i går kveld før vi sovnet) :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...