Gå til innhold

H. M. Kongens Garde - Innrykk August 2011


Sapere_aude

Hvordan det vil bli  

11 stemmer

  1. 1. Ser du frem til å avtjene førstegangstjenesten i Garden?

    • Ja
      7
    • Nei
      1
    • Usikker
      3
  2. 2. I hvilket kompani ønsker du deg?

    • 1. Gardekompani (gevær)
      2
    • 2. Gardekompani (gevær)
      2
    • 3. Gardekompani (musikk & drill)
      2
    • 4. Gardekompani (gevær)
      2
    • 5. Gardekompani (stab & støtter)
      3
  3. 3. Hvilken troppstype (i kompaniene) ønsker du å tjene i?

    • Eskortetropp
      1
    • Geværtropp
      2
    • Jegertropp
      3
    • Musikktropp
      0
    • Signaltropp
      1
    • Drilltropp
      1
    • Sanitetstropp
      0
    • Kommandoplasstropp
      2
    • Vedlikeholdstropp
      0
    • Logistikk/forsyningstropp
      1


Anbefalte innlegg

Vil jeg slippe en del parader fordi jeg dimmer i juni-ish? Har bare gått en parade, og den var ganske myk, men det sugde max likevel og vil helst gå så får som mulig :p

 

Hehe, dessverre ikke. I den perioden har du mye greier, kongens inspeksjon av HMKG (innebærer å sto helt dønn fitte i ro i 3 timer i paradeuniform på huseby leir, i vårt tilfelle var det i solsteika og 25 grader), masse parader og besøk på våren i forbindelse med slottet og statsbesøk. Hvis du har muligheten, søk deg til KP5, de lever "gardelivet" ganske ok. Du kan synke litt lavt å være "delvis" pga "kne"skade ^^ Da slipper du det meste av vakt og parade et par uker ihvertfall. Forresten, restvakt er noe du gjør med et befal når du ikke har vakt når kompaniet ditt har vakt. Som regel skrubbing av dass eller vasking av rom og skap etc. Kjempegøy. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser det skrives mye rart her så er på sin plass med noen presiseringer. KP2 blir ikke ansett for å være det beste kompaniet, det gjør antagelig ikke de andre kompaniene heller, men av en eller annen grunn er mange førstegangstjenestesoldater såppass naive at når kapteinen deres sier det til dem får de ståpels og tar det for god fisk med en gang. Dette er en greie i samtlige kompanier.

 

2 uker felt er heller ikke malen for en soldat i garden. halvannen til to måneder er mer vanlig. Og jo, det er temmelig stor forskjell mellom troppene. Det er helt forskjellige operasjonskonsept.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tjenestegjorde selv i kommandoplasstroppen, noe jeg vil anbefale. Jeg hadde 7 vaktdøgn (dette kan variere veldig), mens geværkompaniene har 35+, men vi hadde kanskje noe mindre spennende grønn tjeneste.

 

Hadde en bra tid der, så bare å se frem til det!

 

Hvilket kull om jeg kan spørre? Var i kommandoplasstroppen selv, dog kullet vårt var jævlig uheldig når det kom til vakt, jeg hadde vel rundt 21 vaktdøgn, husker vi hatet kp1,2 og 4 siden de konstant trengte støtte på vakt, dog var mye sykdom som gikk rundt, så den har vel litt av skylden den også. Glad for at den tiden er over.

 

Edit: Men ja, om du først skal i garden så vil jeg anbefale kommandoplasstropp, men i utgangspunktet så er det beste å slippe det hele.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...