Gå til innhold

Trenger tips til raid løsninger på filserver.


ThaBear

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp Areca 1880ix-12. Den har 1gb minne, fungerer VELDIG bra med SSD og sas disker. Den har mulighet for expander, støtter "alt" av OS. Den er rett og slett best per dags dato. Muligheten for å oppgradere til 4gb minne er jo ikkje negativt det heller om man skulle føle behovet for det.

 

 

 

 

En sinnsyk alround kontroller som er konge på alt. Aller best er den på lav QD med ssd, der man trenger ytelse som mest med et OS.

 

Koster jo bare samme som 2 highend skjermkort i sli/crossfire. Altså noe mange her på forumet har :p

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Eg hadde muligens klart meg med ein 8 port controller (2sas) med expander muligheter, men korleis blir det med raid og expander i lag? kan eg sette opp raid mellom de diskene som er på expander og de som er på sjølve kontrolleren?

Men ein må jo desverre opp i 12p kontrolleren før det er muligheter får å oppgradere ram / cache, og 8p har kun 512 mb, men kor mykje har cache å seie får eit nas / filserver.

Blir nok kun vanlige disker til å begynne med, og kanskje ssd på os seinare når pengene begynner å strømme inn :)

 

Men nå føler eg faktisk for 2 stk areca raid kontrollere :) en i serveren og en i den eg bruker til daglig :) men 2 stk 1880-12 kontrollere koster jo en formue.

 

Men greit med 512mb til filserver? eller bør eg skaffe meg en som kan oppgraderest fra 1 til 4 gb?

Lenke til kommentar

Eg hadde muligens klart meg med ein 8 port controller (2sas) med expander muligheter, men korleis blir det med raid og expander i lag? kan eg sette opp raid mellom de diskene som er på expander og de som er på sjølve kontrolleren?

Men ein må jo desverre opp i 12p kontrolleren før det er muligheter får å oppgradere ram / cache, og 8p har kun 512 mb, men kor mykje har cache å seie får eit nas / filserver.

Blir nok kun vanlige disker til å begynne med, og kanskje ssd på os seinare når pengene begynner å strømme inn :)

 

Men nå føler eg faktisk for 2 stk areca raid kontrollere :) en i serveren og en i den eg bruker til daglig :) men 2 stk 1880-12 kontrollere koster jo en formue.

 

Men greit med 512mb til filserver? eller bør eg skaffe meg en som kan oppgraderest fra 1 til 4 gb?

 

For filserver holder det i haugevis med 512 gb cache. I linuxserveren min har jeg bare Adaptec sas 12 porter med 256mb ram. Streamer ikkje til mere enn 2 plasser samtidig uansett. Selv da er det overkill for gigabit nettverket. 

 

 

 

 

 

I hovedpcen er jeg blitt vant med mye cache på kontrollere, så da er det ingen vei tilbake gitt!

 

 

Lenke til kommentar

Vel, er det ikkje greit med masse cache på en kontroller i hovedpcen også? altså en 1880 -8 i serveren og en 1880 -12 i hovedpcen? :)

Høres ut som en god plan :)

 

 

 

 

 

MEst mulig cache i hovedpc er tingen, iallefall for meg. Har dog ikkje 24gb ram, men klarer meg nok en stund med 12gb

 

 

Lenke til kommentar

Veit egentlig ikkje kva cache er godt for... Eller veit att ting blir "lagt" inn i cache... men korleis? må ikkje ein uansett lese fra disk først uansett? :p

Hvis du ikkje vet det, så har du mest sansynlig ikkje brukt for det. Men ta en google så finner du nok ut av det :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Veit kva det er til en viss grad, at data som er i cache er mykje kjappere å finne fram enn å lete rundt på disk.. men veit ikkje korleis det ender opp på cache, må det ikkje bli loaded inn i cache første gangen og så kan en gjere det samme oppigjen seinare mykje kjappere?

Eller blir noken ting automatisk lagt inn i cache, såg litt på wikipedia.. men forstod ikkje alt for masse ut av det :p

Lenke til kommentar

Vel, 1880ixl -8 er jo 1500 kr dyrere enn 1880ix -12 av en eller annen grunn. Så blir nok -12

Mulig dette er fordi low profile kortene er dyrere å drodusere.

Men må vel bestilles fra iwill.no siden Nextron kun er for firma..

Noken som veit om Newegg kan "devalue"? :)

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Du har jo denne for ein billig penge -> http://www.prisjakt.no/product.php?p=352669

 

Eg ser ikkje heilt kva du skal med cache så lenge det ikkje er til ein database.

Du glemte en ting, skal vere mulighet for 20 disker + og areca har jo 8088 kontakter, så eg kan jo utvide med expander seinare :) Er difår eg ser på dei kontrollene, og 20 disker i eit raid kan fort gå galt, så en kontroller med kjapp oppbggings tid vil vere verdt å invistere i. Har lest att mangen på forumet hater LSI kontrollerene, men kor gale er dette egentlig?

 

Det eg håper er jo att eg kan slippe å vere inni i raid bios, altså sette opp raidet og eit par disker i hot spare, og så ikkje tenke noke meir på det i vertfall eit halvt års tid :)

Men, er det mulig?

Så lenge eg får meg ein kontroller som fungerer, og har mulighet for 24disker (20 til lagring og 4 til os. el.) Ikkje er treigere enn ein mann i rulator, har ok oppbyggings tid ved disk svikt. så er vel eg fornøgd :)

Men ja, Areca koster.. Så vist dere har andre kontrollere å anbefale så gjer det. Men skal eg ha ein kontroller i hovedpc'n blir det nok en Areca!

Og, takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...