Gå til innhold

Hovedkort støtte for real 5.1?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg har hovedkortet ASUS M4A87TD EVO og har nå tenkt til å kjøpe headsettet Roccat Kave. Jeg bare lurer på om jeg må ha lydkort til dette headsettet? Er veldig redd for at jeg må ha det ...

 

Håper på kjapt svar :blush:

 

Så langt jeg kan se fra spesifikasjonene ihvertfall bruke den bare vanlige analoge minijacks, og hovedkortet (som de fleste hovedkort) har surround innebygd - 7.1 faktisk i følge specs, så da skal det bare være å koble headsettet til utgangene på hovedkortet og kjøre på egentlig.

 

Det eneste er jo at om du er vedig kresen på lydkvalitet så er ofte ikke integrerte lydkort helt perfekte i lydkvalitet - men i min erfaring er det som regel mer enn godt nok i de fleste tilfeller. Om du hadde kjøpt headsett til 3-4000 derimot f.eks., så hadde det vært lite poeng om du brukte det på et integrert lydkort.

 

Kort sagt - nei du trenger ikke noe nytt lydkort her så langt jeg kan se.

 

-Stigma

 

PS: erfaringsmessig er 5.1 headsett litt gimmicky og ikke særlig god surround effekt på egentig. Personlig hadde jeg heller sett på et solid stereo headsett, men det valget må du jo ta selv.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Enig, man har jo bare to ører. Så kloss opptil trommehinnene kan man spørre seg hva som er vitsen med mer enn en lydkilde per øre. Jeg har aldri følt det har manglet noe på romfølelsen når jeg har gamet med stereoheadset.

 

Jaaau... det er ikke så enkelt som at "man har bare to ører - derfor er alt over stereo ubrukelig". Det finner man jo fort ut at ikke er tilfellet når man prøver 5.1 eller 7.1 høytaler oppsett. Hjernen er fantastisk flink til å tolke små endringer i lyden til å ekstrapolere direksjonalitet og til og med avstand selv om vi teknisk bare har 2 "lydinganger" å lytte med.

 

Problemet er som du sier dog - at når du skal skvise inn surround systemet så tett inn til til øret som på et headsett så mister du veldig fort mye av 3D effekten - og du kommer ikke unna det faktum at når headsettet må ha flere seperate høytalere så bir de ikke like gode når de skal koste det samme som et stereo headsett. Lydkvaliteten generellt sett blir derfor ofte litt for nedprioritert i min mening. Det virker som om mange produsenter er av den oppfatningen at "gamere" ikke synes presisjon i lyden er særlig viktig så lenge det er surround for å fragge folk med lettere - og alt for mye bass av en eller annen grunn...

 

En litt artig ting dog er at vi kan i teorien oppnå perfekt surround med bare 2 høytalere - så lenge man tar opp lyden på en spesiell måte med en replika av et mennesklig hode - så gjør faktisk hjernen resten av jobben og rekonstruerer direksjonaliteten akkurat som om du var der selv. Såkallt bineural eller "holophonic" lyd. Det er egentig bare stereo. Hele hemmeligheten ligger i at det er tatt opp med samme "akustikken" som i et ekte mennesklig hode.

 

Om du aldri har hørt det før så ta en lytt. Det er ganske oppsiktsvekkende, og du trenger bare vanlige stereo øreplugger (evt. headsett om du ikke har plugger. jo nærmere trommehinnen jo bedre). Ingen effekt ved høytalere:

http://weblog.404creative.com/2007/06/03/auditory-illusions-holophonic-recordings/

 

Den dagen de klarer å lage en algoritme som klarer å skape den samme effekten uten at opptakene må taes opp via en spesiell replika av det mennesklige hodet så tror jeg vi vil ha løst surround lyd en gang for alle.

 

Hodereplika:

http://www.neumann.com/?lang=en&id=current_microphones&cid=ku100_description

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg sa da ikke at surround generelt er tøv.

 

Nei, beklager om det virket som det var det jeg mente. Det var mest ment til OP som videre informasjon til hvorfor jeg ikke nødvendigvis er fan av "3D" headsettene. Jeg følger det er letter eå kommunisere hva jeg mener på en god måte om jeg gir litt mer bakgrunn bak ting.

 

Forøvrig - skulle gjerne heller sett en storsatsning på holofonisk lyd fremfor denne gimmick greien med 3D video. Tenk deg hva det kunne gjort for spill og filmer som satser på å lage rett stemning osv. Spesiellt gjerne skumle ting - som Amnesia/Penumbra. Kunne nesten blitt overvhelmende skummelt da =P

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kommer såklart an på hvor du bor, men det er mange butikker i min omegn hvor man kan teste headset. Også til gaming, selv om det er mest stereobutikkene som driver med prøveeks.

 

EDIT: Ser for eksempel at det er en Lefdal i Kristiansand. Lefdal på Åsane (relativt ny butikk) i Bergen har en ganske stor vegg hvor man kan prøvelytte alskens headset. Kan jo hende de kjører samme opplegget der.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Isbilen i grunn. Uansett om du ender opp med å kjøpe det billigere på nettet etterpå så bør du bedrive litt research i lokale butikker. Det holder ikke bare med god lyd på et headsett. Komforten er MINST like viktig. Hvem gidder å bruke et headsett som gjør vondt å ha på seg lenge? Hodefasong og øreform osv. er så forskjellig fra person til person. Dessuten når det kommer til lydkvalitet er deg også litt forskjellig hva folk liker fokus på. Det er en ting å lese et review, men tross alt noe helt annet å ha first hand erfaring.

 

Men nei, jeg har ikke noen spesiell modell du bør se på. Jeg har ikke researchet headsett de siste årene pga. jeg har ikke hatt behov for å kjøpe selv på en stund nå, så min info er nok utdatert.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...