Gå til innhold

Den "høyreekstreme" bølgen over europa


Anbefalte innlegg

Det siste tiåret har vært preget av en spesiell utvikling politisk i Europa, nemlig at populistiske og mer eller mindre høyreekstreme politiske partier nyter høy oppslutning. Det er da snakk om partier som kan kalles "ekstremkonservative" eller til og med "autoritære", vær så snill å ikke la det bli en diskusjon om hva som "egentlig" er høyreekstremt. Uansett er det heller tydeligvis ikke snakk om enkelttilfeller, for disse tendensene er tydelige over store deler av Europa (USA kan være en historie for seg selv, er alltid mye rart som foregår i USA).

 

Vi har det ekstremt islamfiendtlige Frihetspartiet i Nederland, som også har uttalt et ønske om å bryte med rettsstatlige prinsipper (av sikkerhetsmessige hensyn). Vi har Italia, hvor en mer enn innflytelsesrik andel innbyggere ønsker en fascistisk styreform i et allerede såkalt "mørkeblått" land. Fascismen vinner territorie til og med i Tyskland, og andre høyreekstreme bevegelser er tydelige rundt om i Europa. Rett meg gjerne om dere føler noe er feil; mitt poeng er bare å understreke at ting virkelig skjer her.

 

Alt dette har fått et lite oppmerksomhetsboost her i Norge etter FrPs voksende popularitet etter valget (som jeg ikke har tenkt å kalle fascistisk, men har åpenbart likhetstrekk med disse partiene, selv om FrP har en mye "mildere" politikk), men ikke minst Sverigedemokratärnas "sjokkerende" innpass i svensk politisk innflytelse. Nå vet vi nemlig at denne utviklingen foregår ikke bare utenfor stuevinduet vårt, men faktisk innenfor også.

 

Hvorfor skjer dette nå?

Hva kan konsekvensene av dette bli?

Er demokratiet truet?

Hva bør vi gjøre for å forhindre dette, eller er dette noe som burde skjedd for lengst?

 

Del gjerne kunnskap om slike bevegelser. Jeg kan ikke være den eneste som synes dette er veldig interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv høyreekstrem, og jeg er en stor tilhenger av geert wilders, fra nederland. Jeg tror dette rett og slett Europeere som har fått nok av islam.

Dette har jeg også tenkt på, og det er nok en veldig god forklaring. Hvorfor dette skjer akkurat nå - ganske synkront over Europa - er et nytt spørsmål som man kan reise ut fra dette. Vi har tross alt hatt muslimske innvandrere en god stund, så hvorfor begynner såpass mange folk å få nok av dem nå?

Lenke til kommentar

En viktig faktor er at partiene til høyre appellerer til folket og arbeiderne. Tidligere var venstresiden for arbeiderklassen og høyresiden for middel og overklassen. Dette har forandret seg. Venstresiden står i dag som forkjempere for anti-rasisme, kvinnekamp og felleskap. Dette er verdier middelklassen kjenner seg igjen i, ikke arbeiderne. Partiene lengst ute til høyre gjør det motsatte. FrP er et parti ”for folk flest”. Det er et folkeparti i mye større grad enn tidligere høyrepartier har vært. De kjører klasseretorikk og har samtidig tatt over for venstresidens tidligere tanker. De appellerer til folket og de tankene som ikke kommer frem når venstresidens tanker er de ledende blant kultureliten. Den gjennomsnittelige FrP-velgeren er en mann uten høyere utdanning. Tidligere en klassisk velger på venstresiden.

 

Mange arbeidere har problemer med innvandring, de bor i klassiske arbeiderstrøk som har en høy andel innvandrere. Nordmenn som bor i Grorud opplever innvandring på en helt annen måte enn nordmenn som bor på Majorstua. Det er kanskje også derfor de har et annerledes syn på innvandring. Det er litt morsomt at de sterkeste forkjemperne for innvandring, bor i ”blendahvite” områder, mens mange av de som er mot innvandring selv lever i innvandringsdominerte bydeler. For eksempel står Sverigedemokratane sterkest i Malmö der de fikk 8 % oppslutning ved forrige valg. Malmö er som kjent en by med høy innvandringstetthet.

 

Demokratiet er truet av høyreekstreme partier, ikke høyreradikale. FrP, Sverigedemokratane og PVV kan gå for høyreradikale partier, men disse er også forkjempere for demokratiet. Det samme kan ikke sies om høyreekstreme partier som Jobbik i Ungarn. Høyreekstreme partier må man være på vakt mot, høyreradikale er derimot ikke en trussel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er selv høyreekstrem, og jeg er en stor tilhenger av geert wilders, fra nederland. Jeg tror dette rett og slett Europeere som har fått nok av islam.

Dette har jeg også tenkt på, og det er nok en veldig god forklaring. Hvorfor dette skjer akkurat nå - ganske synkront over Europa - er et nytt spørsmål som man kan reise ut fra dette. Vi har tross alt hatt muslimske innvandrere en god stund, så hvorfor begynner såpass mange folk å få nok av dem nå?

Fordi vi slipper inn såpass mange, i nyere tid har vi hatt problemer med blant annet minareter, moskeer, burka, svineprodukter. Kriminaliteten i Norge er høyere blant muslimer, dette gjelder store deler av Europa.

 

Når det er sagt er det få av dem som vil intigreres i vårt samfunn, de vil heller bringe egne troer, og flagg. Hver gang jeg ser et utenlandsk flagg på 17. mai, skal jeg love deg at jeg får lyst til å gå bort til denne personen, og kaste flagget hans på bakken i frustrasjon.

 

Beklager om jeg virker fordomsfull, poenget mitt er enda noe de fleste høyreradikale er enige i, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Hvorfor skjer dette nå?

Vi har fått nok, muslimer har tatt landet for langt.

 

Hva kan konsekvensene av dette bli?

Mindre muslimer, mindre kriminalitet, og mindre vold. Det er hva jeg tror.

 

Er demokratiet truet?

Overhodet ikke, høyreekstreme er demokratiske.

 

Hva bør vi gjøre for å forhindre dette, eller er dette noe som burde skjedd for lengst?

Hvordan kan dette forhindres, det er vel DET som er udemokratisk, er det ikke?

Lenke til kommentar

Jeg har sagt dette før, og dette blir nok ikke den siste heller.

Muslimer følger et forutsigbart mønster som er tett knyttet til deres proporsjonalitet ift andre folkegrupper. Det vi ser er at muslimer segregerer seg i mye større grad enn andre innvandrere, og selv 3. og 4. generasjons innvandrere har ofte problemer med vertslandets språk og kultur. Når muslimene blir tallrike nok, dannes det paralellsamfunn der butikker forsyner muslimene med alt de trenger. De har spesielle regler for mat, klær, økonomi og en rekke andre behov. Disse fyller dem selv, og med ett blir Norske "konkurrenter" presset ut, og hele nabolag blir islamisert. Jeg tror ikke dette er en skummel plan, fra de flestes side, men en naturlig konsekvens av at Islam ikke bare er en religion, men også en kultur og et styresett med eget lovverk. Islam er kort fortalt selvforsynt, og da oppheves behovet for interaksjon med det Norske samfunnet. En interaksjon som er helt nødvendig for at integreringen skal virke som den er tenkt.

 

Med større muslimsk befolkningsandel kommer flere paralellsamfunn, og etniske nordmenn flytter ut fordi de føler at landet blir invadert av en fremmed kultur, og det er ikke til å stikke under en stol at muslimer i Norge er overrepresentert på kriminalstatistikken. Muslimer utgjør under 2% av befolkningen i Norge, men likevel er ALLE overfallsvoldtekter i hovedstaden vår, de tre siste årene, utført av "ikke-vestlige" menn. Det garanterer ikke at det er muslimer som har gjort det, men sett i lys av hvilke land vi får "ikke-vestlige" innvandrere fra og ser på hvor mange prosent av det landets befolkning som er muslim, så kan vi konkludere med at sannsynligheten for at det er muslimer som har gjort dette er langt over 90%. At profeten Muhammed voldtok en lang rekke med fiendens kvinner, samt tillot at sine menn gjorde det samme, det har nok mye med saken å gjøre.

 

Når muslimene blir mange nok, begynner de å stille krav til samfunnet rundt seg. Når 8 av 10 på fotballaget er muslimer, så er det åpenbart at de 2 siste ikke kan få spise hotdog på trening. Det er jo svin i pølse! Det samme skjer med kjønnsdeling. Vi vil aldri oppleve at èn muslim krever noe som helst på en skole med tusen ikke-muslimer, men når de overtar et ommråde og driver ut de andre folkegruppene, så virker det med en gang langt rimeligere at de skal få innvilget slike krav. Da er de jo tross alt i majoritet der de er.

 

Det er denne utviklingen som fører til at flere og flere blir rasister, og det er helt forferdelig. At mennesker tror dette handler om hudfarge er skrekkelig feil, og det er nok en naturlig konsekvens av manglende kunnskap om Islam. Det er Islam, og den kulturen som følger med, som er problemet. Ikke menneskene, men ideen som er plantet i hjernen.

 

De fleste jeg snakker med om dette, og det er ikke få, har svært radikale syn på saken. Enten så har vi tapt, og er uten sjangse. Det er bare tidsspørsmål før vi må bytte flagg og lære arabisk, eller så skal vi bygge gasskammer og drepe 1,57 milliarder mennesker. Det er slike radikale tanker som har skapt dette problemet i utgangspunktet.

 

Jeg tror løsningen er å konfrontere muslimer med det som står i Koranen, hadith og Sira. Spørre dem rett ut om de støtter pedofili, jødehat, massehenrettelser, vold mot andre for å spre islam osv. Alle som mener at dette er bra greier kan få en flybillett på statens regning. De andre kan rive ut disse sidene fra bøkene sine og kalle seg noe helt nytt, basert på en religion som ikke forordner vold og drap av vantro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes det du skrev, Coa, var veldig interessant. Venstresiden er blitt veldig "intellektualisert".

 

Er demokratiet truet?

Overhodet ikke, høyreekstreme er demokratiske.

Ikke nødvendigvis. Som Coa pekte ut er det en forskjell på høyreradikale og høyreekstreme. Der høyreradikale er partier som FrP, Sverigedemokraterna og Frihetspartiet, er høyreekstreme partier partier som Vigrid, Forza Nuova, nevnte Jobbik og det Tyske nasjonaldemokratiske parti. Disse er mot demokratiet og individuell frihet og vinner også toleranse politisk, spesielt i Italia og Ungarn og i en noe mindre grad Tyskland. Grunnen til at jeg skjærer begge typene under samme kam er fordi jeg i utgangspunktet ville snakke om høyreorienterte strømninger, og at jeg ser på det slik at det er en korrelasjon mellom både høyreradikal og høyreekstrem oppslutning.

Lenke til kommentar

Jeg tror løsningen er å konfrontere muslimer med det som står i Koranen, hadith og Sira. Spørre dem rett ut om de støtter pedofili, jødehat, massehenrettelser, vold mot andre for å spre islam osv. Alle som mener at dette er bra greier kan få en flybillett på statens regning. De andre kan rive ut disse sidene fra bøkene sine og kalle seg noe helt nytt, basert på en religion som ikke forordner vold og drap av vantro.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Taqiyya

 

Funker dessverre ikke, de kan nemlig lyve om det.

Lenke til kommentar
huggslangen, dette er vell hva du mener?

Det er utrolig viktig å passe på at ens påstander kan etterprøves, og den videoen du linker til har, ihvertfall delvis, blitt tilbakevist.

 

Denne videoen viser hva som skjer i praksis, ved å henvise til konkrete hendelser.

 

http://www.youtube.com/watch?v=OEZPfj514Kk

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Taqiyya

 

Funker dessverre ikke, de kan nemlig lyve om det.

 

Hva er alternativet?

Lenke til kommentar
huggslangen, dette er vell hva du mener?

Det er utrolig viktig å passe på at ens påstander kan etterprøves, og den videoen du linker til har, ihvertfall delvis, blitt tilbakevist.

 

Denne videoen viser hva som skjer i praksis, ved å henvise til konkrete hendelser.

 

http://www.youtube.com/watch?v=OEZPfj514Kk

9/11 har også blitt delvis tilbakevist, nå, sjekk fakta, mesteparten av videoen er sant. Det at BBC tok den opp, og snakket om feilsitat, tro meg, om jeg var en høyt rangert tysk offiser, hadde jeg ALDRI turt å være anti-islamittisk på TV, det hadde kostet meg jobben min jo.

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Taqiyya

 

Funker dessverre ikke, de kan nemlig lyve om det.

 

Hva er alternativet?

 

Kutt innvandring av muslimer, påtvunget norskkurs, Ingen sosiale goder. Skulle de gjøre noe kriminelt bør de gå på hodet ut. Og de burde sverge total lojalitet til den Norske staten.

 

Om de ikke klarer å gjøre dette bør de ikke få immigrere. Jeg regner med at de asylsøkerne som faktisk TRENGER hjelp, hadde godtatt dette med glans.

Lenke til kommentar

Hva med de hundretusner av ignorante Nordmenn som ikke forstår hvorfor slike grep ble tatt, og vaset ut i gatene med SOS-Rasisme plakater og fakkler, mens de mummlet om menneskeverd og de nye nazistene som tok denne avgjørelsen? Vi lever i et demokrati, der saueflokken lett kan ledes med koselige argumenter, som ikke nødvendigvis trenger å bære snev av sannhet så lenge de er komfortable å tro på. Hvordan skal det håndteres? Hvordan skal kunnskapen nå ut til folket? Våre ledere, som egentlig skal ta seg av den jobben, jobber jo kun for seg selv. Jeg ser ikke for meg at Jens Quisling Stoltenberg stiller opp i en ekstrasending på TV2 for å opplyse folket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med de hundretusner av ignorante Nordmenn som ikke forstår hvorfor slike grep ble tatt, og vaset ut i gatene med SOS-Rasisme plakater og fakkler, mens de mummlet om menneskeverd og de nye nazistene som tok denne avgjørelsen? Vi lever i et demokrati, der saueflokken lett kan ledes med koselige argumenter, som ikke nødvendigvis trenger å bære snev av sannhet så lenge de er komfortable å tro på. Hvordan skal det håndteres? Hvordan skal kunnskapen nå ut til folket? Våre ledere, som egentlig skal ta seg av den jobben, jobber jo kun for seg selv. Jeg ser ikke for meg at Jens Quisling Stoltenberg stiller opp i en ekstrasending på TV2 for å opplyse folket.

Flott, vi er enige her også. Du har akkurat beskrevet hvordan Europa kommer til å bli muslimsk.

 

Folk flest er lei av muslimer, men de er også glad i demokrati. Selv er jeg heller for demokrati enn å stoppe innvandring, selv om jeg vet at vi blir straffet for dette i fremtiden.

 

Eneste måten å få dem ut på, er å overbevise folket mens vi enda kan, som er grunnen til at høyreekstreme grupper popper opp nå, og jeg kan love deg at jeg skal gå i fakkeltog med dem, og skrike så høyt jeg bare kan. "Norge for Nordmenn"!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

huggslangen, dette er vell hva du mener?

Sannheten er noe midt i mellom disse vidoene. Begge to vrir om fakta. Den over, har funnet på sine egne fakta mange steder. Den under henter fakta fra forskjellige kilder for å kunne skape større forskjeller. F.eks. bruker eurostat for 1990, men CIA for 2005. Og den driver med cherrypicking.

 

Begge filmene er farlige, fordi ingen av dem forteller sannheten og kan brukes til å plante feil fakta inn i folks hoder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fordi vi slipper inn såpass mange, i nyere tid har vi hatt problemer med blant annet minareter, moskeer, burka, svineprodukter. Kriminaliteten i Norge er høyere blant muslimer, dette gjelder store deler av Europa.

 

Når det er sagt er det få av dem som vil intigreres i vårt samfunn, de vil heller bringe egne troer, og flagg. Hver gang jeg ser et utenlandsk flagg på 17. mai, skal jeg love deg at jeg får lyst til å gå bort til denne personen, og kaste flagget hans på bakken i frustrasjon.

 

Beklager om jeg virker fordomsfull, poenget mitt er enda noe de fleste høyreradikale er enige i, vil jeg tro.

 

Tja, sier selv at problemet er at vi lot dem få lov til å danne noen som helst form for ghetto.

Hadde de ikke fått dannet en ghetto av noe slag, ville ikke de kunne ha gått sammen og drevet så bedritende med å prøve å spree sitt samfunn når de er en minoritete.

Problemet hadde vi hatt med andre folkegrupper også, om de hadde vært så tallrike som araberne. Men de er ikke tallrike, så er så tynne og spredt utover at de blir ordtellig integritert.

 

Vel, selv uten 9/11 ligende og ulmende uten grunn i bakgrunnen ville invanderfiendtlige partier ha vokst opp, fordi problemet er aktuelt. Ghettoen er aldri bra.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig med det siste taler sier. Du er inne på noe, men når du sammenligner muslimene med andre folkegrupper og konkluderer med at ghettoen er årsaken, så tror jeg du bommer litt. Vi ser nemlig slike ghettoer blandt andre grupper også, uten at det fremlegges spesielle krav om å endre samfunnet. Har noen opplevd at en såkalt "chinatown" pluttselig har fordrevet tusenvis av etniske nordmenn og innført sitt eget lovverk?

 

Ghettoen er et produkt av ideologien, og ideologien er problemet. Ideologien forordner segregeringen som skaper paralellsamfunnet. Les boken "Milepæler" av Sayyid Qutb, så vil du forstå tankegangen bak dette.

 

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=148213

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...