Gå til innhold

Vil oppgradere til Windows 7, har noen spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har planer om å gjøre en online oppgradering fra Windows Vista til Windows 7. Jeg fant det følgende i en klistra tråd:

 

"Oppgraderings utgaven gir deg flere valgmuligheter, men en "in place" oppgradering, altså en oppgradering der du beholder alle filer, programmer etc kan kun gjøres fra Vista og da til enten den samme eller en høyere versjon (altså Vista Home Premium til W7 Home Premium eller Ultimate) og det må være same bits versjon, altså 32bit til 32bit etc."

 

Bare for å forsikre meg; dersom jeg oppdaterer fra Vista vil alle mine dokumenter, bilder og e-post fremdeles være på plass?

 

Det er helt essensielt at jeg får beholdt alt av "vanlige" programmer på maskinen (word, outlook, WoW...), men har veldig lyst på å prøve Windows 7. Er det noen kjente fallgruver som kan forårsake at dette går til hel....?

Endret av Omicron2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foreslår at du bruker litt tid på å skaffe deg oversikt over programmene du ønsker å bruke og filene du må ta backup av, og deretter kjører en ren installasjon. Da har du bedre oversikt over systemet ditt, og kan være sikker på at det fungerer optimalt. En annen ting er at hvis maskinen din er noenlunde ny bør du kanskje kjøre 64-bit, og da må du reinstallere uansett.

Lenke til kommentar

Det verste som kan skje er at du ikke kan bruke de installerte programmene, men alt ligger lagret i en mappe som heter windows.old på harddisken så ingen dokumenter å lignende vill ikke gå tapt :)

Samme med om at du formaterer pcn din, alt vill igjenn bli lagret i en mappe kalt windows.old

 

Har installert Win7 på flere av mine kameraters pcer å der har alt blitt lagret i den mappen jeg snakker om (Altså alt fra det gammle OS'et du hadde installert.

Lenke til kommentar

Takker for svar. :)

 

Pc`en er ikke riktig ny, så jeg må nok kjøre 32 bits versjonen, det er det jeg har nå.

 

Om det ikke er noen store fallgruver, gjelder det bare å finne riktig nettside for nedlasting av norsk versjon. Jeg er student, så jeg får vel prøve å finne ut om det er noen rabattordninger ute å går; hender jo det.

 

Men da kan jeg i alle fall være sikker på at bilder, e-post og dokumenter (som er de tre tingene som er desidert viktigst) forblir på maskinen og tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Det er ingen tilbud på Windows 7 for norske studenter nå så vidt jeg vet.

Og det finnes GARANTERT ingen steder du kan laste ned fra lovlig, om du ikke kjøper direkte fra Microsofts nettbutikk i England.

 

Som andre nevner er det alltid lurt (og bør være en selvfølge) at du tar backup av alle viktige filer før en oppgradering.

Det er mye som kan gå feil, særlig om du velger å ta en "in place" oppgradering, og ikke en "clean install".

Selvsagt, ved en "clean install" så formaterer jo du jo disken, så da MÅ du jo ha backup.

 

Når det gjelder programmer etc, så er det ikke 100% sikkert at det funker i Windows 7 ved en oppgradering. Så du bør ha CD/DVD plater klare for de programmene du bruker, samt produktnøkkelene.

Har du f.eks ikke produktnøkkelen til Office, så tar du en stor risk ved å prøve å oppgradere.

 

Ville anbefalt deg å ta en fullstendig backup med f.eks Acronis True Image eller noe til en ekstern disk, slik at du har en sikkerhetskopi om det går noe feil, eller du ikke vil at Windows 7 likevel.

 

Den billigste måten å kjøpe Windows 7 på nå er vel å kjøpe OEM lisens til Home Premium, du trenger garantert ikke noe høyere versjon enn det.

Bakdelen med OEM versjonen er jo at den låses mot pcen du aktiverer den på første gang, så har du planer om å bytte pc de neste to-tre årene, bør du kjøpe oppgraderingsversjonen.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Takker for svar igjen. :)

 

Dette høres kanskje dumt ut; men det fins ikke en måte jeg kan ha begge operativsystemene på samme pc på? Eller tar det for mye plass? Hadde vært greit å kunne velge hvilket OS man ville logge seg på, så kunne jeg testa ut Windows 7 i ro og fred, uten å bekymre meg for mye om hvorvidt jeg mister noe viktig... :)

 

Og vil kjøpe lovlig; husker bare at da jeg var student sist fikk jeg lasta ned diverse microsoft-greier gjennom skolens avtaler.

Endret av Omicron2
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet ordner Windows 7 dualboot ganske automatisk hvis du ber om det. Operativsystem tar relativt liten plass på dagens PC-er, 20-30 GB for Win7.

 

Generelle studentrabatter på Windows 7 har jeg ikke sett, de har heller vært rettet mot f.eks. IT-studenter. Snakker vi vanlig pris er det ikke mer enn en hundrings eller to å spare på å jakte den laveste prisen, hva det er verdt for deg vet du best selv.

Lenke til kommentar

Har skolen din avtale med MSDNAA og du går på en IT relatert linje, så kan du få tilbud på Windows 7 Pro ja.

Greit å sjekke opp med IT avdelingen på skolen din før du eventuelt kjøper noe annet.

 

Og ja, du kan ha to operativsystemer på samme pc, men du bør da enten ha to partisjoner eller to disker. To Windows versjoner på samme partisjon funker dårlig, om du eventuelt ikke bruker tredjeparts programvare (bootloadere) som stort sett koster penger.

 

Men har du plass nok på disken, så lag en partisjon på minst 40 GB, helst 50-60 GB og legg inn Windows 7 der. Så må du trolig inn i bootmanageren etterpå for å sette at den skal gi deg et valg på hvilket OS du skal starte fra.

 

Husk at du da ikke har noen programmer fra Vista installasjonen på Win7 installasjonen, og du må installere alt dobbelt opp. Du kan ikke bare starte f.eks Office fra Vista disken i Windows 7, uten å ha installert og aktivert den i Windows 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...