Gå til innhold

Ta opp studielån, og betale ned billånet mitt med det?


Carisma'03

Anbefalte innlegg

God kveld forumhuer! :)

 

Lurer på en ting angående studelån jeg.

Fristen går ut 15.Nov tror jeg, og jeg

vurderer faktisk å ta opp ett lån

selvom jeg egentlig ikke trenger.

 

Tingen er at jeg har en bil som jeg fikk

for 100.000 ifjor, og har betalt ned en

del på det, har igjen cirka 60k nå. :)

 

Men lurer på om det kan være lønnsomt

å ta opp studielån for å betale ned mer?

Er ca. 500 kr i renter pr. måned (2200,-) ;)

 

Skal, skal ikke? (PS: Jeg lette etter lignende tråder...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett på 8 år støtte fra Lånekassen til sammen. Dumt å bruke et av disse årene nå om du virkelig trenger det for å finansiere et studieår senere.

 

Med fulltidsstudent mener jeg ikke annet enn at du har minst 30 studiepoeng per semester.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Det er en interessant problemstilling om du skal ta opp studielån for å betale billån på grunn av at studielånet har lavere rente. I utgangspunktet høres det ut som en god ide på grunn av at du får bedre rente hos lånekassen, men du må huske på å ta hensyn til nedbetalingstid.

 

Dersom du vil betale ned de 60000 like raskt uansett om du har lånet i lånekassen eller banken vil det lønne seg å bruke lånekassen for å betale ned billånet.

 

Dersom du lar de 60000 inngå i ditt øvrige studielån med løpetid over 20 år i stedet for å bruke 3 år på å betale billånet på vanlig måte må du vurdere totalkostnaden. Selv om renten er lavere på studielånet kan det hende at totalkostnaden blir høyere på grunn av lengre løpetid på lånet.

 

Tenkt eksempel. Du har 60000 i billån i banken med 7% rente, nedbetalingstid 3 år. Det gir følgende resultat.

Lån: 60 000 Total kostnad: 66 694

Termingebyr: 0 Renter og gebyrer: 6 694

Løpetid (mnd): 36 Rente: 7,00%

Terminer pr. år: 12 Effektiv rente: 7,23%

Terminbeløp: 1 853 Etableringsgebyr: 0

 

Alternativet er at du baker det inn i studielånet og bruker 20 år på nedbetalingen, men til et stnitt på 4% rente. Renten er riktignok litt lavere akkurat nå, men på lang sikt må du regne med ett gjennomsnitt som ligger noe over. Det gir følgende resultat:

Lån: 60 000 Total kostnad: 87 444

Termingebyr: 0 Renter og gebyrer: 27 444

Løpetid (mnd): 240 Rente: 4,00%

Terminer pr. år: 4 Effektiv rente: 4,06%

Terminbeløp: 1 093 Etableringsgebyr: 0

 

Dette har jeg kommet frem til ved bruk av en lånekalkulator.

 

I dette eksemplet vil det bli betydelig høyere rentekostnad dersom du bruker den lange nedbetalingstiden. Det samme resultatet vil man få dersom man baker billånet inn i huslånet, og man ikke øker avdragene for å betale ned ekstralånet forbundet med bil på kort tid. Som en tommelfingerregel bør nedbetalingstiden på lånet være kortere enn brukstiden på låneobjektet. Dersom det ikke er slik vil du fremdeles sitte igjen med et lån på en vare du har kvittet deg med etter en stund, og det virker ikke så fornuftig.

 

Det er selvsagt fritt opp til deg å velge den ene løsningen eller den andre, men jeg anbefaler at du ser på den langsiktige konsekvensen i stedet for gleden med å få et par tusenlapper ekstra på kontoen akkurat nå.

Lenke til kommentar

Gitt ellers like betingelser, så er lån med høyest rente gunstigst å bli kvitt først.

Dette kan også bli en dyr affære om du ikke bruker hele studielånet på å betale ned billånet, men istedenfor bruker det som en finansiering av høyere forbruk.

Lenke til kommentar

er det ikke slik at en viss % av lånet blir omgjort til stipend viss du består utdannelsen ?

Jo, men så lenge han ikke står i noen fag (fordi han ikke studerer) spiller det ingen rolle.

 

Om vedkommende skulle begynne å studere senere, vil ikke det ha noe å si, så lenge han ikke tar ekstra fag for å skaffe seg ekstra studiepoeng. Man har nemlig en kvote man må fylle for hvert semester for å få omgjort til stipend.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått innvilget lån for i år. Søkte fullt lån, for jeg trodde ikke jeg kunne få så mye som 100k, men jeg fikk nesten 100.000 faktisk. :!: Ser ikke på det som noen krise egentlig. 60k går rett til betaling av bilen, og 6500 for å omregistrere den over på mitt navn.

 

Noen som har tips om hva jeg kan gjøre med de 20-30k siste? Jeg har bare satt av 1500,- til BSU hittil i år, kanskje jeg skal benytte sjansen og sette over de resterende 18500,- for å få tilbake 4k på skatten? Eller er ikke dette så lurt, siden de kommer til å bli der? Takk for svar... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...