Gå til innhold

Trådløst for hjemmet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som greie produkter til en rimelig pris dette. Bare husk at 150Mbit betyr at den kun har en datastream og dermed ikke yter like mye som de fleste 11n med 2 eller 3 datastrømmer.

 

Man kan kjøpe en tilsvarende minidongle for under 10$ fra Hong Kong. Har bestilt en for min laptop som kun har 11g og en forbannet whitelist for PCI-kort :thumbdown:

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Den WLAE-AG300N virker som et spennende produkt for oss som ønsker å koble feks PS3 inn på et .11n nettverk. Men la merke til at det bare var 150Mbit på disse.

Finnes det noe tilsvarende fra Linksys/D-link eller lignende som gjør samme jobben, gjerne med 300Mbit? Eller kanskje våre venner i Hong Kong har noe slikt på tilbud ?

Lenke til kommentar

Ser ut som greie produkter til en rimelig pris dette. Bare husk at 150Mbit betyr at den kun har en datastream og dermed ikke yter like mye som de fleste 11n med 2 eller 3 datastrømmer.

 

Man kan kjøpe en tilsvarende minidongle for under 10$ fra Hong Kong. Har bestilt en for min laptop som kun har 11g og en forbannet whitelist for PCI-kort :thumbdown:

Wow, den var faktisk billigere enn DealExtreame (som også holder til i Hong Kong) sin hvor den koster 12.62$, og den du linket til kostet 9.75$.

De er ser ut til å være tilnærmet identiske, bortsett fra at DealExtremes utgave har en rød ring på pluggen.

Endret av havarhen
Lenke til kommentar

Finnes det noe tilsvarende fra Linksys/D-link eller lignende som gjør samme jobben, gjerne med 300Mbit? Eller kanskje våre venner i Hong Kong har noe slikt på tilbud ?

De jeg kjenner best til er routere med DD-WRT-firmware. Man kan sette de opp som client, client_bridge eller som repeater. Da får man 4 eller 5 porter man kan koble til med kabel. Sjekker man listen over supported devices, så er veldig mange modeller støttet. Problemet er at man må kunne lete og tenke litt selv. På disse Buffaloboksene over, så er det nok noe enklere oppsett.

Lenke til kommentar

Finnes det noe tilsvarende fra Linksys/D-link eller lignende som gjør samme jobben, gjerne med 300Mbit? Eller kanskje våre venner i Hong Kong har noe slikt på tilbud ?

De jeg kjenner best til er routere med DD-WRT-firmware. Man kan sette de opp som client, client_bridge eller som repeater.

Bare rutere med Broadcom støtter client bridge "skikkelig". Kan hende Atheros muligens støtter det også, usikker... Har lest at client bridge ikke anbefales på Atheros i alle fall (ustabilt). Ralink støtter ikke client bridge i det hele tatt og valget er ikke engang tilgjengelig (som er tilfellet med min ruter). "Litt" dårlig info om dette på dd-wrt wiki'n.

Endret av asshole
Lenke til kommentar

Finnes det noe tilsvarende fra Linksys/D-link eller lignende som gjør samme jobben, gjerne med 300Mbit? Eller kanskje våre venner i Hong Kong har noe slikt på tilbud ?

De jeg kjenner best til er routere med DD-WRT-firmware. Man kan sette de opp som client, client_bridge eller som repeater.

Bare rutere med Broadcom støtter client bridge "skikkelig". Kan hende Atheros muligens støtter det også, usikker... Har lest at client bridge ikke anbefales på Atheros i alle fall (ustabilt). Ralink støtter ikke client bridge i det hele tatt og valget er ikke engang tilgjengelig (som er tilfellet med min ruter). "Litt" dårlig info om dette på dd-wrt wiki'n.

 

Da burde vel to Netgear WNR3500L med DD-WRT gjøre jobben da?

Eller to Linksys E2000 med DD-WRT?

 

 

Edit: Linksys

Endret av eberland
Lenke til kommentar

Finnes det noe tilsvarende fra Linksys/D-link eller lignende som gjør samme jobben, gjerne med 300Mbit? Eller kanskje våre venner i Hong Kong har noe slikt på tilbud ?

De jeg kjenner best til er routere med DD-WRT-firmware. Man kan sette de opp som client, client_bridge eller som repeater. Da får man 4 eller 5 porter man kan koble til med kabel. Sjekker man listen over supported devices, så er veldig mange modeller støttet. Problemet er at man må kunne lete og tenke litt selv. På disse Buffaloboksene over, så er det nok noe enklere oppsett.

Jeg ville vært forsiktig med å anbefale listen over støttede routere hos DD-Wrt. Brainslayer er notorisk for å bruke lukkede blobber og hacks for å få ting til å funke. Mange av routerne er derfor ikke stabile med DD-Wrt. Jeg vill heller funnet en som støttes av OpenWrt (DD-Wrt bruker nå byggmiljøet til OpenWrt, så hvis ting funker fint i OpenWrt er sannsynligheten stor for at det også funker fint med DD-Wrt). Listen til OpenWrt finner du her:

http://wiki.openwrt.org/toh/start

 

Bestilte meg en slik: http://www.pixmania.com/no/no/4860677/art/tp-link/router-gigabit-wifi-300-m.html i kveld, så ser frem til å teste ut OpenWrt på den. Manglende pakkesystem på DD-Wrt er en showstopper for meg, det setter effektivt stopper for det meste morsomme en kan gjøre med en slik.

Lenke til kommentar

Bare rutere med Broadcom støtter client bridge "skikkelig". Kan hende Atheros muligens støtter det også, usikker... Har lest at client bridge ikke anbefales på Atheros i alle fall (ustabilt). Ralink støtter ikke client bridge i det hele tatt og valget er ikke engang tilgjengelig (som er tilfellet med min ruter). "Litt" dårlig info om dette på dd-wrt wiki'n.

Vennligst dokumenter påstanden din. Atheros er typisk det mest populære valget for oss som ønsker å kjøre OpenWrt/DD-Wrt nå, og ikke uten grunn. Broadcom derimot har det vært mye tull med.
Lenke til kommentar

Bare rutere med Broadcom støtter client bridge "skikkelig". Kan hende Atheros muligens støtter det også, usikker... Har lest at client bridge ikke anbefales på Atheros i alle fall (ustabilt). Ralink støtter ikke client bridge i det hele tatt og valget er ikke engang tilgjengelig (som er tilfellet med min ruter). "Litt" dårlig info om dette på dd-wrt wiki'n.

Vennligst dokumenter påstanden din. Atheros er typisk det mest populære valget for oss som ønsker å kjøre OpenWrt/DD-Wrt nå, og ikke uten grunn. Broadcom derimot har det vært mye tull med.

Har bare Ralink boks selv så vel ikke annet enn jeg har lest på wiki'n og forumet. Kommer seff ikke på hvor jeg har lest det men google fant feks.:

---

Kyros,

I have been testing the client-bridge mode with dd-wrt on Fonera 1.0 (2100 and 2200 model) and it is not stable.

Acording to what I have read in the dd-wrt forums, this inestability is due to the atheros hardware itself, so no possible solution has been found so far. However, pure client mode works like a charm.

---

Har aldri lest at det er noe problemer med Broadcom. Har også lest at de bruker binære drivere fra/laget av Broadcom. Broadcom var vel også det eneste chipsett som var støttet i lang tid før støtte for Atheros og Ralink kom. Når man legger alt dette sammen sier min fornuft at Broadcom er best støttet og har mest funksjonalitet (men ikke nødvendigvis mest stabil).

 

Men dette er jo bare ting jeg har lest. Hvis du har andre erfaringer, oppdater wiki'n dems, det er mangelfull info der.

Lenke til kommentar

jeg har lest det men google fant feks.:

---

Kyros,

I have been testing the client-bridge mode with dd-wrt on Fonera 1.0 (2100 and 2200 model) and it is not stable.

Acording to what I have read in the dd-wrt forums, this inestability is due to the atheros hardware itself, so no possible solution has been found so far. However, pure client mode works like a charm.

Flott om du gir link. Atheros driverne har vært under utvikling, og du vil finne versjoner hvor funksjonalitet mangler. Atheros har helt åpen driver, og det gjør at slike feil blir fikset. Googler du litt til finner du eksempelvis denne:

https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=83675#p83675

som viser at et tilsvarende problem er fikset på en Fonera router med Atheros.

Har aldri lest at det er noe problemer med Broadcom. Har også lest at de bruker binære drivere fra/laget av Broadcom. Broadcom var vel også det eneste chipsett som var støttet i lang tid før støtte for Atheros og Ralink kom. Når man legger alt dette sammen sier min fornuft at Broadcom er best støttet og har mest funksjonalitet (men ikke nødvendigvis mest stabil).
Skjønner deg godt, men graver man dypere kommer mer informasjon. Skal forsøke å redegjøre litt i korte trekk.

 

Den lukkede driveren til Broadcom vedlikeholdes ikke. Linuxdrivere må kompileres mot hver kjerne, så det betyr at kun en versjon av linuxkjernen kan brukes. For deg betyr dette at du må bruke en 2.4 linuxkjerne, og dermed går glipp av alt 2.6 kjernen har å by på (2.6 kom i 2003), eller du kan satse på den åpne driveren som utvikles uten noen støtte eller specs fra Broadcom, med dertil hørende problemer. Du skal ikke lete lenge med google for å finne problemer knyttet til denne driveren. De fleste vet ikke en gang hvilken de bruker. For dd-wrt skjer det fort merkelige ting nå man hacker sammen odde versjoner av lukkede drivere med kjernen, ting knekker lett. Så lenge du holder deg til wrt-54gl går det naturligvis bra, men straks du går over til andre linksysprodukter med broadcom blir det fort kaotisk. Første google-hit:

http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=481511&sid=6656efb4f956cbc4fe9814e9c4ab244f

Lenke til kommentar

Det er liten tvil om at enkelte chipset og medfølgene software fungerer dårlig som f.eks repeater.

 

Mine erfaringer har stort sett vært positive. Har for øyeblikket satt opp en Netgear WNR2000 med DD-WRT på soverommet som repeater for WiFi til mobilen min. Dette fungere helt utmerket med 11n-hastigheter og WPA2/AES. EDIT: Mobilen har 11g :-)

Prisen for denne repeateren var kun 250kr på tilbud, så det er mye funksjonalitet for pengene.

 

Lærdommen fra denne tråden er vel at man bør finne suksesshistorier med typen router, før man bryter igang med noe prosjekt. Det finnes tross alt mange solide modeller som fungerer helt fint med disse funksjonene.

 

Den jeg hadde størst problemer med var en Buffalo WHR-G300N med Ralink chipset. Det var mye surr for å få den opp som repeater.

 

Broadcom har fungert veldig fint her. Har satt opp repeaterfunksjon eller klient på flere typer routere.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...