Gå til innhold

Kan store selskaper kontrollere markedsandelen sin vha prisdumping?


Kan store selskaper kontrollere markedsandelen sin vha prisdumping?  

5 stemmer

  1. 1. Kan store selskaper kontrollere markedsandelen sin vha prisdumping?

    • Ja
      3
    • Nei
      1
    • Vet ikke
      1


Anbefalte innlegg

Tema: Kan store selskaper kontrollere markedsandelen sin vha prisdumping?

 

dlf.jpgvs. hoyre_logo.gif

 

DLF:

Argumentet mot et fritt marked er altså at de store rotter seg sammen i fredelig samarbeid i stedet for å konkurrere. De slår seg sammen, og "kontrollerer" derfor angivelig markedet og kan derfor skru opp prisene og melke forbrukerne for "monopolprofitt".

 

Små konkurrenter presses ut gjennom "prisdumping". Kunden i denne modellen er en komplett idiot som ikke har egne meninger eller vurderinger og som blindt følger pris fra sekund til sekund.

 

Har jeg forstått Høyre korrekt?

Høyre:

Du har nesten forstått det helt riktig.

DLF:

OK. Som basis for dette argumentet setter BI og NHH-bavianene opp forestillingen om et såkalt "perfekt" marked som består av tilnærmet uendelig mange aktører som konkurrerer med hverandre. Det perfekte markedet er så enkelt å gå inn i at en hvilken som helst bavian skal kunne klare dette. Da kan ingen enkeltaktør påvirke prisen i nevneverdig grad.

 

Har jeg forstått Høyre korrekt?

Høyre:

Det optimale er at man sitter igjen med nok aktører til at de hele tiden vil konkurere om å være best, men prisene blir ikke unaturlig høye som følge av dyr utvikling og lave produksjonstall.

DLF:

OK, men det er et problem med denne antakelsen om at det er optimalt med mange aktører: Den krever nemlig at det er relativt enkelt å komme inn i markedet. Hva betyr dette egentlig? Jo, det betyr at ingen aktører i markedet besitter noen spesialisert kunnskap, alt er allmennkunnskap, ingen er særlig flinke. Et slikt marked er per definisjon kroneksempelet på middelmådighet. Følgelig gir et slikt marked også bare middelmådige produkter med middelmådige priser.

 

Men hva skjer dersom noen enkeltaktører i markedet ikke er middelmådige? Hva skjer dersom de klarer å produsere varene billigere enn alle andre, organisere bedriften mer optimalt, bedre kvaliteten og forbedre servicen? Jo, de vil begynne å vinne markedsandeler! Og dersom de klarer å ligge flere hestehoder foran deres konkurrenter som følge av dyktighet og spesialkompetanse som ingen andre klarer å kopiere, ja, da blir de en såkalt dominant markedsaktør, gjerne med 90% markedsandel eller mer.

 

Da er markedet blitt "imperfekt", skal vi tro bavianene. Middelmådige aktører kan nå ikke lenger gå inn i markedet fordi det krever et langt over middels kompetansenivå. Dette er en BRA ting for forbrukeren, fordi det betyr at han ikke får middelmådige produkter men gode produkter til gode priser.

 

Vil Høyre påstå at middelmådighet er "optimalt"?

Høyre:

Hvorfor kan ingen ha spesialkunnskap, og hvorfor må alle være middelmådige?

 

DLF:

Dersom det finnes mange markedsaktører med noen lunde lik markedsandel, så betyr det at ingen er spesielt flinke til å tilfredsstille kundenes ønsker, eller det betyr at det som produseres ikke er spesielt vanskelig å produsere.

 

Et perfekt eksempel på en markedsaktør som skiller seg ut, er Standard Oil. Bavianene har selvfølgelig utskjelt SO for å være monopolist, men vi liberalister velger i stedet å berømme SO for å være et av de mest innovative selskapene i USAs historie. I en periode på bare 10 år klarte Rockefeller og hans selskap å senke prisen på kerosin med 90% som følge av ekstrem effektivisering, overlegen organisering og storskalafordeler. I denne perioden skjøv Standard Oil ut alle sine middelmådige konkurrenter, og de fikk over 90% markedsandel, til forbrukerens store glede.

 

Det er en skam at den enorme verdiskapningen og innovasjonen Rockefeller og hans menn gjorde for oss forbrukere er blitt utsatt for en hetse- og løgnkampanje av ondskapsfulle bavianer som har klart å snu virkeligheten fullstendig på hodet.

 

Høyre:

Mange markedsaktører kan bety at de er like flinke.

 

Hvem lager best gpuer, AMD eller Nvidia?

Hvem lager best cpuer, AMD eller Intel?

Hvem lager best minnebrikker, Corsair, Kingston, Crucial/Micron, OCZ, Geil?

Hvem lager best ferdigpcer, Dell, HP, Acer, IBM/Lenovo, Packard Bell, Fujitsu, Toshiba?

Hvem lager best forsterkere, Yamaha, Pioneer, Sony, Harman/Kardon, Panasonic, Technics, Arcam, Crown, LAB, XTZ, Electrocompaniet, eller noe helt annet?

Hvem lager best høyttalere, Jamo, Dali, Klipsch, Mission, B&W, Bose, KEF?

 

Hvordan kan det være så mange som produserer disse forskjellige varene: Slik du presanterer så er det

 

1. En produsent er bedre enn alle andre og de andre vil dø ut.

2. De lager alle dårlige produkter.

 

Eller

 

3. De lager alle gode produkter.

Eller vil du påstå at ingen av disse kan lage gode produkter?

 

DLF:

Hvorvidt et produkt er dårlig eller ikke, må ses i forhold til produktet konkurrentene leverer. Dersom ingen leverer produkter som skiller seg ut, er alle produsentene middelmådige. Dette skyldes sannsynligvis at det ikke er spesielt vanskelig å produsere varen.

 

I et fritt og dynamisk marked vil det imidlertid stadig vekk være produsenter som får et forsprang på de andre, med økt markedsandel som resultat.

 

Nå vil Høyre påstå at så snart noen aktører har blitt store, så kan de rotte seg sammen i et kunstig kartell og skvise ut de mindre konkurrentene. Men stemmer dette? :hmm:

 

Svaret er nei, og det er enkelt å vise hvorfor. Kapitalister samarbeider kun når det lønner seg for dem. I et kunstig kartell for å heve prisene vil det lønne seg å være på utsiden av samarbeidet fordi man kan vinne store markedsandeler ved å prise seg litt under kartellet. Jo mindre aktøren er, jo mer lønner det seg for han å stå utenfor prissamarbeidet for jo større markedsandel har han å vinne. I praksis saboteres derfor alle forsøk på kartellvirksomhet for å heve prisene kunstig.

 

 

Hvem er dere mest enige med, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...