Gå til innhold

Bibelen om psykisk lidelse.


Anbefalte innlegg

Mennesket jeg refererer til i dette tilfelle likte seg på troens ord(han jeg ble kjent med som trodde han var jesus osv.)

Mener du han ikke var god nok for gud?siden han ble innlagt?Siden denne historien har det med å gjennta seg for denne personen ,men ikke for meg-er jeg et bedre menneske i guds øyne?

 

Jeg tror ikke han var utvalgt av Gud, nei. Når Gud bruker makten sin til å snakke til visse mennesker, beskytter han dem også sånn at de ikke havner på galehus.

Slik han har besyttet meg de siste 8 årene?Kan jeg regne med mine ideer om at jeg skulle prøve å knekke en gåte i bibelen da jeg var manisk (for 8 år siden)var gud som prøvde å si meg noe?

ps:galhuset er ikke det verste som kan skje meg i norge i 2010

Endret av Sarah78
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg tror ikke han var utvalgt av Gud, nei. Når Gud bruker makten sin til å snakke til visse mennesker, beskytter han dem også sånn at de ikke havner på galehus.

Du er meg en merkelig skrue og jeg må bare si at jeg syntes du jammen lever på mange antagelser grepet ut av løse lufte...

 

Gjelder det for resten av livet ditt også disse antagelsene eller er det bar det som støtter det du tror på?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Edit: Dere ser vel at dette henger sammen? Guds vilje blir oppfyllt. Amen.

Du vet at livet er nesten som en test, hvor gud tester vår tro? Om noen må igjennom ekstrem rikdom, psykose, eller familietrøbbel, er disse bare prøvelser. Det er hva jeg tror.

Hva da med lars som ikke har opplevd en eneste ting ,men lever i en liten boble-hvordan sette troen hans på prøve?Er dette fordi han er ung?

edit:er ikke ment som trakkasering av lars. Man lærer av livet,men hadde også trodd man kansje kunne lære litt av andres erfaringer.

Endret av Sarah78
Lenke til kommentar

Edit: Dere ser vel at dette henger sammen? Guds vilje blir oppfyllt. Amen.

Du vet at livet er nesten som en test, hvor gud tester vår tro? Om noen må igjennom ekstrem rikdom, psykose, eller familietrøbbel, er disse bare prøvelser. Det er hva jeg tror.

Hva da med lars som ikke har opplevd en eneste ting ,men lever i en liten boble-hvordan sette troen hans på prøve?Er dette fordi han er ung?

edit:er ikke ment som trakkasering av lars. Man lærer av livet,men hadde også trodd man kansje kunne lære litt av andres erfaringer.

 

Jeg skal ikke gå løs å si at han ikke blir testet, for alt vi vet kan det mest utrolige skje, selv har jeg noen utrolige opplevelser fra når jeg var på hans alder. Lars er også i den alderen hvor de aller fleste velger sin tro, og derfor blir jo han testet på sin tro hele tiden.

 

At han ikke opplever problemer på lik linje med meg og deg vet jeg ikke, at han ikke har opplevd mye kan være sant, men det gjør jo ikke oss noen bedre kristen enn han, og vice versa.

 

Jeg vil konkludere med at Lars som er yngre enn oss, muligens har mer å lære om sin tro, jeg ser at enkelte ting han nevner ikke stemmer 100% i takt med bibelen, selv om jeg skal si at han virker sikker i sin tro, og derfor så gjør han en bra jobb.

 

Vi utvider jo troen vår hver gang vi leser i bibelen, jeg trodde i lange tider i livet mitt at å gi litt penger (lomme-rusk) i kollekten i kirken var det rette, dessverre er dette regnet nesten som en fornærmelse, du skal gi 10% av alt du tjener. Nå, dette lærte jeg etter å ha vært troende i en lang stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: Dere ser vel at dette henger sammen? Guds vilje blir oppfyllt. Amen.

Du vet at livet er nesten som en test, hvor gud tester vår tro? Om noen må igjennom ekstrem rikdom, psykose, eller familietrøbbel, er disse bare prøvelser. Det er hva jeg tror.

Hva da med lars som ikke har opplevd en eneste ting ,men lever i en liten boble-hvordan sette troen hans på prøve?Er dette fordi han er ung?

edit:er ikke ment som trakkasering av lars. Man lærer av livet,men hadde også trodd man kansje kunne lære litt av andres erfaringer.

 

Jeg skal ikke gå løs å si at han ikke blir testet, for alt vi vet kan det mest utrolige skje, selv har jeg noen utrolige opplevelser fra når jeg var på hans alder. Lars er også i den alderen hvor de aller fleste velger sin tro, og derfor blir jo han testet på sin tro hele tiden.

 

At han ikke opplever problemer på lik linje med meg og deg vet jeg ikke, at han ikke har opplevd mye kan være sant, men det gjør jo ikke oss noen bedre kristen enn han, og vice versa.

 

Jeg vil konkludere med at Lars som er yngre enn oss, muligens har mer å lære om sin tro, jeg ser at enkelte ting han nevner ikke stemmer 100% i takt med bibelen, selv om jeg skal si at han virker sikker i sin tro, og derfor så gjør han en bra jobb.

 

Vi utvider jo troen vår hver gang vi leser i bibelen, jeg trodde i lange tider i livet mitt at å gi litt penger (lomme-rusk) i kollekten i kirken var det rette, dessverre er dette regnet nesten som en fornærmelse, du skal gi 10% av alt du tjener. Nå, dette lærte jeg etter å ha vært troende i en lang stund.

å gi tiende nottelitten?seriøst-er ikke dette en katolsk sak?

Lenke til kommentar

 

Edit: Dere ser vel at dette henger sammen? Guds vilje blir oppfyllt. Amen.

Du vet at livet er nesten som en test, hvor gud tester vår tro? Om noen må igjennom ekstrem rikdom, psykose, eller familietrøbbel, er disse bare prøvelser. Det er hva jeg tror.

Hva da med lars som ikke har opplevd en eneste ting ,men lever i en liten boble-hvordan sette troen hans på prøve?Er dette fordi han er ung?

edit:er ikke ment som trakkasering av lars. Man lærer av livet,men hadde også trodd man kansje kunne lære litt av andres erfaringer.

 

Jeg skal ikke gå løs å si at han ikke blir testet, for alt vi vet kan det mest utrolige skje, selv har jeg noen utrolige opplevelser fra når jeg var på hans alder. Lars er også i den alderen hvor de aller fleste velger sin tro, og derfor blir jo han testet på sin tro hele tiden.

 

At han ikke opplever problemer på lik linje med meg og deg vet jeg ikke, at han ikke har opplevd mye kan være sant, men det gjør jo ikke oss noen bedre kristen enn han, og vice versa.

 

Jeg vil konkludere med at Lars som er yngre enn oss, muligens har mer å lære om sin tro, jeg ser at enkelte ting han nevner ikke stemmer 100% i takt med bibelen, selv om jeg skal si at han virker sikker i sin tro, og derfor så gjør han en bra jobb.

 

Vi utvider jo troen vår hver gang vi leser i bibelen, jeg trodde i lange tider i livet mitt at å gi litt penger (lomme-rusk) i kollekten i kirken var det rette, dessverre er dette regnet nesten som en fornærmelse, du skal gi 10% av alt du tjener. Nå, dette lærte jeg etter å ha vært troende i en lang stund.

 

å gi tiende nottelitten?seriøst-er ikke dette en katolsk sak?

Ikke bare katolikker gir tiden. Som sagt, dette er igjen min forståelse, og den var ment som et eksempel.

Lenke til kommentar

"At han ikke opplever problemer på lik linje med meg og deg vet jeg ikke, at han ikke har opplevd mye kan være sant, men det gjør jo ikke oss noen bedre kristen enn han, og vice versa."

 

Jeg dømmer ikke lars som et dårlig menneske-da vi ser mindre av en tusendedel av et menneske -og han har jeg ikke en gang møtt.

Men jeg dømmer meningene hans om homofile og psykisk sjuke-som er to seperate saker som han har et svært forvridd syn på.

Lenke til kommentar

"At han ikke opplever problemer på lik linje med meg og deg vet jeg ikke, at han ikke har opplevd mye kan være sant, men det gjør jo ikke oss noen bedre kristen enn han, og vice versa."

 

Jeg dømmer ikke lars som et dårlig menneske-da vi ser mindre av en tusendedel av et menneske -og han har jeg ikke en gang møtt.

Men jeg dømmer meningene hans om homofile og psykisk sjuke-som er to seperate saker som han har et svært forvridd syn på.

Lenke til kommentar

"At han ikke opplever problemer på lik linje med meg og deg vet jeg ikke, at han ikke har opplevd mye kan være sant, men det gjør jo ikke oss noen bedre kristen enn han, og vice versa."

 

Jeg dømmer ikke lars som et dårlig menneske-da vi ser mindre av en tusendedel av et menneske -og han har jeg ikke en gang møtt.

Men jeg dømmer meningene hans om homofile og psykisk sjuke-som er to seperate saker som han har et svært forvridd syn på.

 

Hva er tankene hans om homofili? Selv mener jeg jo at det er en synd, og at det er umoralsk, eneste jeg ikke vil godta er at de gifter seg i en kirke, ettersom at dette er blasfemi. Jeg kunne gjerne tenkt meg litt input fra Lars her.

 

PS; jeg er heller ikke enig med Lars angående psykisk syke.

Lenke til kommentar

"At han ikke opplever problemer på lik linje med meg og deg vet jeg ikke, at han ikke har opplevd mye kan være sant, men det gjør jo ikke oss noen bedre kristen enn han, og vice versa."

 

Jeg dømmer ikke lars som et dårlig menneske-da vi ser mindre av en tusendedel av et menneske -og han har jeg ikke en gang møtt.

Men jeg dømmer meningene hans om homofile og psykisk sjuke-som er to seperate saker som han har et svært forvridd syn på.

 

Hva er tankene hans om homofili? Selv mener jeg jo at det er en synd, og at det er umoralsk, eneste jeg ikke vil godta er at de gifter seg i en kirke, ettersom at dette er blasfemi. Jeg kunne gjerne tenkt meg litt input fra Lars her.

 

PS; jeg er heller ikke enig med Lars angående psykisk syke.

Kan du ta dette i tråden "bibelen om sexualitet?"

ps:les gjerne hele tråden viss du gidder:D

Endret av Sarah78
Lenke til kommentar

"At han ikke opplever problemer på lik linje med meg og deg vet jeg ikke, at han ikke har opplevd mye kan være sant, men det gjør jo ikke oss noen bedre kristen enn han, og vice versa."

 

Jeg dømmer ikke lars som et dårlig menneske-da vi ser mindre av en tusendedel av et menneske -og han har jeg ikke en gang møtt.

Men jeg dømmer meningene hans om homofile og psykisk sjuke-som er to seperate saker som han har et svært forvridd syn på.

 

Nå må du bremse litt. Jeg skjønner ikke måten du tenker på. Bibelen fordømmer homofili. Og du - som kaller deg kristen - dømmer min holdning til homofile fordi jeg baserer min kristne tro på Bibelen?

 

Jeg er ikke gamle karen, men har opplevd nok av fristelser. Å gå igjennom hele barne -og ungdomskolen som kristen er ikke bare-bare. Jeg har alltid holdt meg så rolig som mulig i alle situasjoner, har aldri bannet, har aldri benektet troen på Gud, har fått kallenavnet "Jæ*la jøde" fordi jeg støtter jødene osv osv osv osv. I dagens offentlige skoler er det ikke populært å være religiøs generelt. Så vet du det.

Lenke til kommentar

"At han ikke opplever problemer på lik linje med meg og deg vet jeg ikke, at han ikke har opplevd mye kan være sant, men det gjør jo ikke oss noen bedre kristen enn han, og vice versa."

 

Jeg dømmer ikke lars som et dårlig menneske-da vi ser mindre av en tusendedel av et menneske -og han har jeg ikke en gang møtt.

Men jeg dømmer meningene hans om homofile og psykisk sjuke-som er to seperate saker som han har et svært forvridd syn på.

 

Nå må du bremse litt. Jeg skjønner ikke måten du tenker på. Bibelen fordømmer homofili. Og du - som kaller deg kristen - dømmer min holdning til homofile fordi jeg baserer min kristne tro på Bibelen?

 

Jeg er ikke gamle karen, men har opplevd nok av fristelser. Å gå igjennom hele barne -og ungdomskolen som kristen er ikke bare-bare. Jeg har alltid holdt meg så rolig som mulig i alle situasjoner, har aldri bannet, har aldri benektet troen på Gud, har fått kallenavnet "Jæ*la jøde" fordi jeg støtter jødene osv osv osv osv. I dagens offentlige skoler er det ikke populært å være religiøs generelt. Så vet du det.

Hehe,viss du sammenligner det helvete det er å gå på ungdomskolen for flertallet av befolkningen,med livets store påkjenninger kommer du til å få deg noen overaskelser på veien-men jeg dømmer ikke deg-jeg er bare imot meningene dine-og skulle ønske du var i stand til å forandre på disse,da resten av deg sikkert er en ok person.

Og jeg håper du har lest hele tråden om bibelen om sexualitet-da jeg regner med den kan være nyttig for deg i fremtiden.

Lenke til kommentar

Hehe,viss du sammenligner det helvete det er å gå på ungdomskolen for flertallet av befolkningen,med livets store påkjenninger kommer du til å få deg noen overaskelser på veien-men jeg dømmer ikke deg-jeg er bare imot meningene dine-og skulle ønske du var i stand til å forandre på disse,da resten av deg sikkert er en ok person.

Og jeg håper du har lest hele tråden om bibelen om sexualitet-da jeg regner med den kan være nyttig for deg i fremtiden.

 

Med andre ord er du for å FJERNE ditten og datten fra Bibelen? Alt som er endret på i GT, står i NT, hvilken rett har du til å endre på Guds Ord?

Lenke til kommentar

Hehe,viss du sammenligner det helvete det er å gå på ungdomskolen for flertallet av befolkningen,med livets store påkjenninger kommer du til å få deg noen overaskelser på veien-men jeg dømmer ikke deg-jeg er bare imot meningene dine-og skulle ønske du var i stand til å forandre på disse,da resten av deg sikkert er en ok person.

Og jeg håper du har lest hele tråden om bibelen om sexualitet-da jeg regner med den kan være nyttig for deg i fremtiden.

 

Med andre ord er du for å FJERNE ditten og datten fra Bibelen? Alt som er endret på i GT, står i NT, hvilken rett har du til å endre på Guds Ord?

Ta dette i den andre tråden.

Lenke til kommentar

Det er nok Jesus Kristus som er veien ut av dette, ikke tabletter.

Ja, for Jesus har jo en sånn fantastisk score på å behandle nevropsykologiske lidelser i forhold til "tabletter".

 

Pell deg tilbake til bronsealdern hvor gifta di hører hjemme.

Jesus Kristus har bragt millioner av mennesker ut av helt unødvendige psykiske lidelser

de er blitt påført av andre psykisk syke mennesker.

Lenke til kommentar

Hva angår Johannes' åpenbaring, finnes det de som har antydet at Johannes kan ha vært rusa når han skrev det. Dette er imidlertid nokså sensjasonalistisk, og er ikke noe annerkjente forskere vil hevde. Riktignok er skriftet ganske så snålt å lese på norsk i vår tid, men hadde du vært en jøde-kristen lilleasiater med greie greskkunnskaper i det andre århundre, ville du lest det helt anderledes. Skriftet har over 500 allusjoner til det gamle testamentet over sine 400 vers, i tillegg til alle hentydningene til personer og steder fra samtida.

 

 

Ps:tror du gud har problemer med at jeg også plukker fra bibelen der det passer meg så lenge jeg leser det jeg selv(det som baserer seg på å være snill)tror er viktig.

 

Jeg står ikke for en holdning der man kan 'plukke' fra bibelen. Men som en del av å ta bibelen på alvor, må man forstå hvor, når, av hvem og til hvem bøkene er skrevet. Det fjerner ikke alle problemer, men bidrar til å sette mange tekster i et annet mer forståelig lys.

 

Jesus koker selv loven ned til å elske Gud av hele sitt hjerte, og å elske sin neste som seg selv. (Merk at det ikke nødvendigvis er det samme som å 'være snill' ;) ) Jeg vil si at det er et godt utgangspunkt både i livet og i bibellesning, men det må ikke føre til en holdning der 'alt er greit så lenge jeg føler for det'!

 

Jeg er litt nysgjerrig på hvor det er du føler du plukker, hva er det du eventuelt utelukker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...