Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbosvikt Passat


Aaland

Anbefalte innlegg

Hei,

har en vw passat 98 modell som har hatt endel tull med turboen. Hadde et problem i sommer med at turboen "kuttet" trykket og ikke fungerte om jeg passerte ca. 3000 omdreininger/ 105 km/t. Men turboen fungerte igjen om jeg skrudde av tenningen og startet på ny.

 

Jeg fikk da byttet en sensor som registrerte trykk og problemet ble litt mindre, og den kuttet ikke like lett, men det var likevell noe feil.

 

Idag når jeg kjørte oppdaget jeg at det ikke var noe trykk fra turboen i det hele tatt, kan ta gassen i bunn i 2. gir og det skjer ikke noenting. Så jeg lurte på om noen her vet hva som kan være feil?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for det. :)

 

Her er litt info jeg kommer på:

VW Passat 1998

1,9 Tdi 110 hk motor

Kjørelengde på 330.000 (Registerreim byttet ved 315.000)

Nylig byttet Turbotrykksmåler (det har fungert bra etter det byttet)

Bilen er ellers i tipptopp stand tatt i betrakning av kjørelengden.

 

Noe mer som er nødvendig og vite?

Har søkt litt på google og svarene jeg har funnet er følgende:

 

At bilen går i nødmodus (som jeg ikke vet hva betyr eller hvordan fikse)

At Wastegateklokka har tatt kveld (noe jeg heller ikke vet hva er)

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar

Hei, høres ut som at dette er mat for versted. Er ikke ekspert på denne motoren. Den ene Audi 1.9 Tdi motoren jeg har hørt om vært i nødmodus, gikk ikke ut av modus ved å skru av / på tenning. Den måtte på verksted.

 

Når bilen er i nødmodus, så drar motoren dårlig + at bilen lager synlig sort eksos. (Samme symptom som når turboen er gåen).

Lenke til kommentar

det er en vakuumklokke på turbuen.. sjekk at den tynne slangen som sitter der er hel..

 

ellers så kan du lese her :)

http://www.myturbodiesel.com/1000q/a4/VNT-wastegate-adjust.htm

 

Hei, tenkte på slangene jeg også! Koster en 50 lapp å fikse og motoren blir garantert ikke verre. Denne operasjonen gjorde susen på min VW.

 

Men siden problemet forsvinner ved å skru av / på motoren, så tror jeg ikke det er utette slanger som er problemet.

 

-BTW, takk for nyttig link joka! 1+ :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk så mye for svar!

Er vell like greit å bare levere bilen på VW forhandler og få en diagnose på drittet.

Håper det ikke blir for dyrt, da får jeg demontere den og selge hele bilen i deler!

 

Kan også oppdatere og si at nå fungerer ikke turboen i det hele tatt. Altså ikke noe kraft idet jeg tar gasspedalen mer enn halvveis ned (der turboen vanligvis kobler til).

 

Har dere et godt svar på det også? Og såfall er det noe vits å fikse det på bilen? Den er gått utrolig langt men ellers fungerer alt kjempe og det er ingen bulker/rust..

Lenke til kommentar

Jeg ville levert den inn. 1000-lappene ryker fort når man har bil. Det du egentlig spør om er om du har råd til å ha bil eller ikke. Og det sier du sikkert ja til. Da er det bare til å grave dypt i lommeboken og levere den inn.

 

Bare omregistreringsavgift på en nyere bil koster mer enn det som diagnosen og sikkert reparasjonen koster.

Lenke til kommentar

Det jeg egentlig lurer på er om det i det heletatt er vits å legge så altformye penger på den. Har fått tilbud om en Polo til 20.000 som fungerer helt greit, så vurderer å gå for det.

Se om jeg finner en som er glad i å mekke som kan kjøpe bilen min såfall.

 

Fant noen linker til hva problemet kan være. Og nesten alle har forskjellige grunner, så er vell bare å gi opp, hehe. Takker så mye for hjelpen gutter!

 

LINKER:

http://www.dinside.no/356264/vw-passat-19-tdi-1998-turbo-virker-ikke

http://www.bilforumet.no/a6-s6-rs6-a8-s8-1996/247151-1-9-tdi-plutselig-drar-darlig-omstart.html

Lenke til kommentar

wastegateklokka er ikke så stor jobb å fikse, men sannsynligvis er det turboen som er utslitt. det du beskriver skjedde med foreldrene mine sin passat på 210.000km, og med mindre turboen på din er byttet tidligere, så er det nok den som er utslitt. en ny koster vel rundt 10.000kr, men det går nok an å bytte den inn mot en som er overhalt til en mindre penge.

Lenke til kommentar

wastegateklokka er ikke så stor jobb å fikse, men sannsynligvis er det turboen som er utslitt. det du beskriver skjedde med foreldrene mine sin passat på 210.000km, og med mindre turboen på din er byttet tidligere, så er det nok den som er utslitt. en ny koster vel rundt 10.000kr, men det går nok an å bytte den inn mot en som er overhalt til en mindre penge.

 

det er ikke wastegate på den turboen.

Lenke til kommentar

Kjøper da ikke ny turbo om den er gåen. Er mest sannsynlig lagre som er gåene. De fleste trimmefirma overhaler turboer av alle slag til ca 3lapper (kommer litt an på hva slags det er selvfølgelig). Er turbinen skadd eller noe mer vitalt, så blir det en annen sak derimot, men ganske ofte er det lagre.

Lenke til kommentar

det er nok wastegate på den, men den er interegert i turboen og ikke ekstern.

 

 

her tar du feil...

 

The VNT actuator looks like a wastegate can and uses a lever to move the VNT vanes inside the turbo. VNT actuator and wastegates are similar in location and appearance so don't get confused if you see the term wastegate used instead of VNT actuator. The biggest difference between them is that a wastegate can uses pressure to move its rod and is found only on non-VNT turbos.

 

KILDE:

linken jeg postet tidligere i tråden...

 

link til produsenten av Garret turboer..

http://www.honeywell.com/sites/ts/tt/

Lenke til kommentar

Hadde samme problem på en 1.9 TDI på Golf 96 modell. Mistet turbotrykket hvis man prøvde å gi på ekstra, mens den kom tilbake når motoren ble startet på nytt.

 

Mulig jeg husker feil, men feilen var luftmengdemåleren / lambdasonda. Skiftet dette og bilen var som før igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må ikke henge deg sånn opp i turboen. Denne drives mekanisk av avgassene fra motoren. Når du mister effekt, kan det tyde på feil med innsprøytningen. Om motorstyreenheten registrerer feil fra en av følerne, gis motoren begrenset drivstoffmengde. Lite drivstoff=lite avgasser=lite drivkraft til turbo. I og med at systemet nullstilles ved å stoppe/starte motoren, så er det mest sannsynlig lagret enn feilkode.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei,

har en vw passat 98 modell som har hatt endel tull med turboen. Hadde et problem i sommer med at turboen "kuttet" trykket og ikke fungerte om jeg passerte ca. 3000 omdreininger/ 105 km/t. Men turboen fungerte igjen om jeg skrudde av tenningen og startet på ny.

 

Jeg fikk da byttet en sensor som registrerte trykk og problemet ble litt mindre, og den kuttet ikke like lett, men det var likevell noe feil.

 

Idag når jeg kjørte oppdaget jeg at det ikke var noe trykk fra turboen i det hele tatt, kan ta gassen i bunn i 2. gir og det skjer ikke noenting. Så jeg lurte på om noen her vet hva som kan være feil?

 

På forhånd takk!

 

 

koks, eller et lager som er gåent, lekasje fra slange. en sensor som er defekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...