Gå til innhold

Guide: Guide til filtre


Gjest Slettet-IogKviHt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Allikevel er UV-filteret fortsatt mye brukt, i all hovedsak som et rent beskyttelsesfilter. Tankegangen er at et filter koster mindre enn et objektiv, og skulle det oppstå en ulykke, så er det billigere å bytte ut filteret enn objektivet.

Dere glemmer et viktig element i debatten. Beskyttelse mot fallskader. Den ene siden hevder nettopp dette med pris på filteret vs objektivet og at filteret vil ta av for skader som ellers kunne rammet objektivet. Den andre siden hevder at man bør bruke solblender som beskyttelse mot fallskader fordi UV-filter er så skjøre at de lett knuser og lager riper opp frontglasset på objektivet i tillegg til at de lett setter seg fast i filtergjengene og reduserer bildekvaliteten. Solblender bedrer bildekvaliteten.

 

For fotografering i mer kontrollerte omgivelser, slik som innendørs, må du selv vurdere hva som er best.

Kontrollerte og kontrollerte. Det kan være nyttig innendørs ved fotografering av barn ved matbordet, i badekaret og generelt mot klissete barnefingre og matos (matfotografer).

 

Ellers så savner jeg IR-filter i guiden. Det gir en del kule effekter. IR-filter (som slipper gjennom IR) kan brukes uten noe videre om og men, men det fungerer bedre dersom man modifiserer kamerasensoren. Dvs. fjerner det innebygde IR-filteret (som fjerner IR). IR-filtre finnes i mange forskjellige utgaver med ulike cut-off bølgelengder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Du snakker ikke tull - ikke så mye hvert fall...

ND filter finnes i forskjellige graderinger som "stjeler" mer eller mindre lys og dermed gir lengre lukkertider. Siden eksponering er en funksjon av blender, iso og lukkertid, kan man ved bruk av ND-filter øke lukkertiden samtidig som blender beholdes.

Men det samme ND-filteret kan brukes til å øke lukkertiden akkurat sp mye eller lite man vil så lenge blender (og iso) justeres riktig.

Lenke til kommentar

ND-filtre kan senke eksponeringen med opptil flere blendertrinn. For hvert blendertrinn kan du doble eksponeringen. Et mørkt tre-trinns ND-filter (et tre-trinns filter kalles ofte "ND 8" eller "ND 0.9") slipper kun åttendedelen av lyset igjennom, og gjør at du kan ha åtte ganger så lang lukkertid. Setter du på både et tre-trinns og et to-trinns ND-filter samtidig, vil det bli fem trinn mørkere - så du kan ha 32 ganger så lang lukkertid med samme eksponeringen.

 

Du kan altså ikke si at et ND-filter alltid kan gi deg "30s lukkertid", men du kan si at et tre-stopps filter vil kunne gi deg åtte ganger så lang lukkertid som ellers ville vært "passe" i det lyset du tar bilder i.

Lenke til kommentar

Man kan også vurdere et filtersystem - en holder til firkantede filtre - så kan man kjøpe mange forskjellige filtre som passer holderen, og så kjøpe adapterringer, så holderen kan festes på mange forskjellige objektiver. Dermed slipper du å kjøpe de samme filtrene i flere forskjellige filterdiametre til de forskjellige objektivene dine. Har selv nettopp kjøpt Cokin Z-Pro (kom i dag! bilde i oktoberfest her) - et relativt stort filtersystem, som tar 100mm brede filtre. Her kjøpte jeg så ringer til 58mm, 67mm og 77mm, og så kan jeg feste filterholderen på de fleste objektivene mine - her festet på Zeiss 2/50, som tar 67mm filtergjenger. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Egentlig synes jeg det burde vært kameraer med innebygget gråfilter. Gjerne 2-3 gråfilter med ulik styrke. Det hadde vært et glimrende redskap for å styre ISO, lukker og blender litt friere enn vi gjør nå, uten å måtte balle med eksternt filter. (Eksternt har man nok å styre med: polariseringsfilteret.) Jeg har hørt om et par objektiver med innebygget gråfilter, men ikke kamera.

Lenke til kommentar

takk for guiden! :D men ang. nd-filter, fins det ingen tips til hvilke nd-filter som passer bra til hvilke eksponeringstid? Eller snakker jeg bare tull nå? :D

 

Så vidt jeg finnes det mange tips på nettet, men hovedsaken er at man må kjenne sin egen optikk og forholdene og vite hvor mye lys man dempe. Til svært lyssterke objektiver som f/1,4 eller f/1,8 er et ND4 eller ND8 filter nesten et must. Ikke bare for å få bevegelsesuskarphet som vist i artikkelen, men fordi det faktisk kan være for mye lys for kameraet i gitt tilfeller. Jeg har selv opplevd å få overeksponering på 1/4000 i lukkertid på mitt Samyang 85mm f/1,4. Og det i tilfeller der blender er det man ikke vil korrigere med.

 

Filmen man en del med dSLR og lyssterk optikk, så man ha gråfilter. Jeg sier faktisk må - fordi hele hensikten er jo å kunne bruke stor blenderåpning og korrekt lukkertid, som for 25 fps er 1/50 sekund.

 

Gråfiltere er heller ikke håpløst dyre, man får faktisk Hoya sine HMC fra ca 200 kr og oppover.

 

De fleste bildene i min oktoberfesttråd er tatt med ND8 filter.

 

@Trondster:

 

Prisene på Cokin P-systemet er jo langt fra ille, og det holder jo for det fleste. Z-Pro koster som alt annet egentlig laget for mellomformat hakket mer, men heller ikke der synes jeg prisen er avskrekkende. Fleksibiliteten veier godt opp for prisen. Cokin Z-Pro kan også bruke Tiffen filtere om jeg ikke tar feil, og der er i alle fall ikke utvalget av ulike filtere særlig beskjedent. Tror de har en nærmere 20 stk ulike ND filtere i formatet 4'' x 4''

Lenke til kommentar

Det dyrere Cokin Z-Pro kan også ta 100mm Lee-filtre - selv om de er dyre..

 

Kjøp av Cokin Z-Pro eller Cokin P - kjøp et grad kit - så får du med tre graduerte gråfiltre sammen med holderen - til Z-Pro kittet får du også med en snasen filterveske.

 

Det er litt penger å spare på å kjøpe fra utlandet - ofte halv pris av norske aktører - både på kit med graduerte ND-filtre og ND-filtre ved siden av. Pluss frakt og moms, da. ;)

Lenke til kommentar

Hvilket filter anbefales til bruk av stjernehimmelfotografering? Da med tanke på lang eksponering, både til planetfotografering og deep sky fotografering med inntil noen timer eksponering.

Har lenge vært usikker, og er det fremdeles, men bildene mine blir i allefall ikke bra uten filter, så Noe må gjøres, men er usikker på hvilket filter som passer best til dette bruket.

sliter med å få fremhevet farger, og å få redusert mengden lysforrurensning (om dette er mulig ved bruk av vanlig filter) uten å måtte kjøre mange timer for å komme opp på toppen av et fjell langt ute i ubebodde strøk...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...