Gå til innhold

lereren sier RedHat koster, men gratis aa laste ned-Help me


Anbefalte innlegg

Jeg har en lerer som sier, Linux er gratis, men Red Hat koster penger.

 

Jeg provde aa forklare for lereren at RedHat er gratis hvis du laster det ned. De eneste gangene du trenger aa betale for RedHat er naar du onsker aa ha en orginal CD med RedHat, du onsker en profesjonell utgave eller du onsker en "Enterprise" utgave som gir deg visse service rettigheter osv.

 

Men neida, det gikk hun ikke med paa, er det noen her som kan gi meg gode argumenter for at RH er gratis.

 

Hun nevnte ogsaa at grunnen tril at RedHat koster penger er pga all den shellprogrammeringen, jeg syntes det hores ut som noe tull for min del. Jeg har altid trodd at RH kostet pga av RPM, og andre verktoyer utviklet av RH, pluss at de har satt isammen en "fin pakke"

 

Noen innspill som jeg kan bruke?

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe, morsomt lærer du har :lol:

 

Gi hun denne og denne linken så har du egentlig bevist alt sammen.

 

For å klare opp litt i tingene:

- Linux er egentlig bare kjerna til operativsystemet, den som håndterer alt inputt og outputt.Denne er åpen kildekode og er fritt tilgjengelig på nettet.

- Gratisdistribusjoner som RH samler kjerna med andre åpenkildekodeprogrammer (som X og Gnome) og får alt til å fungere i harmoni. Siden alt er åpen kildekode må det være fritt tilgjengelig på nettet i følge GPL...

- Men distributørene som RH (som jo er bedrifter) må jo tjene penger på et vis. Derfor lager de ferdige CD-sets med manualer, og yter support mot en liten kostnad.

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Errr... det er ikke slik det funker.

 

RedHat koster, men de er under GPL. dvs. at straks RedHat gir ut noe så har han som kjøpte "pakka" lov til å legge den ut på nett.

 

BitTorrent folket brukte RedHat som lokkemiddel for å få folk til å bruke programmet.

Lenke til kommentar

Skal bare kverulere litt, ikke ta det personlig. :)

 

Siden alt er åpen kildekode må det være fritt tilgjengelig på nettet i følge GPL...

 

GPL sier bare at dersom lisensen er GPL og du distribuerer binærversjoner, må kildekoden gjøres tilgjengelig dersom den som mottar binærversjonen spør om det. Dette trenger ikke være på nettet, og man kan godt ta seg betalt for det, men ikke mer enn for å dekke egne kostnader f.eks. til båndbredde eller til å brenne kildekoden på CD osv.

 

- Men distributørene som RH (som jo er bedrifter) må jo tjene penger på et vis. Derfor lager de ferdige CD-sets med manualer, og yter support mot en liten kostnad.

 

Det er også fullt mulig å utvikle fri programvare og ta seg betalt for det. Dette er blitt ganske vanlig. Om du ønsker en bestemt feature i et GPL-program utviklet av et bestemt firma, kan du ofte betale firmaet for å få dem til å utvikle for deg - det er tross alt de som vet mest om kildekoden. Men det fine med fri programvare er jo at du også kan betale helt andre for å gjøre det, f.eks. et uavhengig konsulentselskap.

Lenke til kommentar
Må bare spørre;

Hva er hun lærer i?

 

Kan du f.eks få en annen lærer ellerta faget som privatist etc eller noe slikt? For slike lærere som ikke har snøring på sånt er ikke noe å ta vare på ;P

 

Ler, hun er lerer i nettverk' ing

 

JEg maa si jeg ble veldig paff, da hun saa at RH koster saa mye penger. Den maaten hun saa det paa, saaa hortes det ut som om at Windows 2000 Pro er gratis (nesten).

 

Vel vel...

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

læreren din? har hun brukt linux noen gang? hvis læreren din ikke har det så har jo ikke læreren din noe hun skulle sagt. hvis du går på div FTP servere f. eks sunet.se eller linuxiso.org så finner du de aller fleste linux distroene gratis for nedlasting. må bare spørre har ikke datalærerene peiling på hva de holder på med? vet bare om et par datalærere som virkelig har peil på det de holder på med. red hat er like gratis som å klippe gress. men seff man kan få lov til å kjøpe det også :D men siden at det er gratis så er det vel ikke alle som bruker penger på det tenker jeg. OPEN SOURCE er jo hele greia å det er jo det som gjør at det er gratis, blir litt oppgitt når jeg hører sånne ting, at det går an tenker jeg. jeg liker bedre de som ikke har peil å som sier at de kan ting, enn de som tror at de kan noe å som snakker om noe som de ikke har peiling på. nei be hun læreren din om å se seg litt om på de forskjellige nettsidene til linux, å prøve å laste ned Linux selv så for hun se selv. be henne om å laste ned red hat 9 tror hun blir overrasket :D jeg skjønner at folk er opphengt i Windows å sånne ting, å at det koster penger med det betyr ikke at linux må koste penger av den grunn. neste gang hun læreren din begynner å snakke om linux å sånn så kan du jo også be henne om å se litt på hardware.no sine forum så for hun se hvilke erfaringer andre folk har med linux, å kanskje hun for noen tips.

Lenke til kommentar

in reply to Wil:

 

Vel jeg tviler sterkt paa at hun har brukt Linux i det hele tatt hun er sikkert en Windows bruker som resten av bunsja, vel de for kose seg med Windows. Men jeg syntes det er veeldig irriterende naar endel av lererene er saa lite oppdatert paa teknologi fronten, det er saa mange av lererene som vet at det faktisk finnes Intel P4 som er raskere enn 2,4Ghz :lol: Vel de skal gjerne faa lov til aa tro det, men det er litt synd aa komme med feil informasjon eller informasjon som er utgaatt paa dato.

 

Jeg har provd flere ganger aa si det til de forskjellige lererene at det de sier er galt, men neida, de har saa rett saa rett. Saa jeg har gitt opp...Nesten.

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

hehe, mange som ikke har peil på det de snakker om ja, men hvis de ikke har peil så trenger de jo ikke snakke som om de har sikkelig peil heller. ikke mange som bruker Linux har lærerene nei, var en skole som kanskje skulle begynne å bruke Linux å jeg synes det høres OK ut, det er jo en sikkerhetsmessig grunn også at folk går over til linux, men det man kan stille spørsmålstegn ved er: skjønner lærerene det de holder på med? som dere vet så er ikke alt man gjør i linux gjort via musa, noe må faktisk gjøres via tastaturet å via terminalen i Linux, ikke alle som skjønner det. nesten ingen skoler som bruker Windows XP en gang, de fleste bruker Windows 95, 98, tilogmed bedre hvis de hadde brukt Windows 2000, men neida, her skal vi gå for steinaldern, rart de ikke holdt seg til 3.11 eller 3.1 også, neida, skjønner at skolene ikke har så mye penger, det skjønner jeg, men hørte også fra en annen skole at de ikke skulle gå over til Linux isåfall så skjønner jeg ikke hva de klager på når de sier at de har så lite penger. tenke så mye bedre det hadde vært hvis de hadde gått over til linux :roll: jeg skal rope 3 ganger HURRA FOR den skolen som begynner å bruke Linux i hverdagen, og ikke bare på servere, men også på Desktopen. var en kamerat av meg som også prøvde å få en skole til å prøve linux litt, læreren skulle tenke over det tror jeg, men det er ingen som tørr å slippe Windows tror jeg. for å si det sånn, hvem trenger vel NORMAN og MCAFEE virus program, når Norton Ruler gata liksom, men de bruker jo ikke Norton en gang. ikke er det programvare oppdatert heller, og heller ikke hardware oppdatert. blir oppgitt av skolene og datalærerne. jeg går ikke til angrep på alle lærne her, men noen datalærere kunne faktisk gjort det skarpere i Matte eller å vært Engelsk lærer, for data har de iallefall ikke peil på. NOEN AV DEM JA.

Lenke til kommentar
hehe, mange som ikke har peil på det de snakker om ja, men hvis de ikke har peil så trenger de jo ikke snakke som om de har sikkelig peil heller. ikke mange som bruker Linux har lærerene nei, var en skole som kanskje skulle begynne å bruke Linux å jeg synes det høres OK ut, det er jo en sikkerhetsmessig grunn også at folk går over til linux, men det man kan stille spørsmålstegn ved er: skjønner lærerene det de holder på med? som dere vet så er ikke alt man gjør i linux gjort via musa, noe må faktisk gjøres via tastaturet å via terminalen i Linux, ikke alle som skjønner det. nesten ingen skoler som bruker Windows XP en gang, de fleste bruker Windows 95, 98, tilogmed bedre hvis de hadde brukt Windows 2000, men neida, her skal vi gå for steinaldern, rart de ikke holdt seg til 3.11 eller 3.1 også, neida, skjønner at skolene ikke har så mye penger, det skjønner jeg, men hørte også fra en annen skole at de ikke skulle gå over til Linux isåfall så skjønner jeg ikke hva de klager på når de sier at de har så lite penger. tenke så mye bedre det hadde vært hvis de hadde gått over til linux :roll: jeg skal rope 3 ganger HURRA FOR den skolen som begynner å bruke Linux i hverdagen, og ikke bare på servere, men også på Desktopen. var en kamerat av meg som også prøvde å få en skole til å prøve linux litt, læreren skulle tenke over det tror jeg, men det er ingen som tørr å slippe Windows tror jeg. for å si det sånn, hvem trenger vel NORMAN og MCAFEE virus program, når Norton Ruler gata liksom, men de bruker jo ikke Norton en gang. ikke er det programvare oppdatert heller, og heller ikke hardware oppdatert. blir oppgitt av skolene og datalærerne. jeg går ikke til angrep på alle lærne her, men noen datalærere kunne faktisk gjort det skarpere i Matte eller å vært Engelsk lærer, for data har de iallefall ikke peil på. NOEN AV DEM JA.

 

Den lokale ungdomskolen her bruker skole linux. Men tror ikke det har fått det helt til å virke enda

Lenke til kommentar

hehe understand. hehe det er litt slit å installere veit du :D å ikke minst å bruke det, neida, når du først har fått installert linux å man skal bruke det til skole bruk så er det ikke noe vits i å stresse med noen flere program, for med de nyeste linux versjonene så følger jo open office med, og der ligger alt som MS office har. det er ganske enkelt å konfiguere ADSL også på de nyeste linuxene som blir levert i dag. men det er jo frekskritt å begynne med Linux på iallefall noen ungdomsskoler da. å jeg sa at jeg skulle si hurra. hurra, hurra hurra. nei det er vel noen skoler som har bestemt seg for at de skal være MS slaver i hundre år også tenker jeg :D ikke skjønner jeg vitsen pga at det er dyrt å dårlig, ganske mye av hele Windows greiene. Linux og UNIX er vel det eneste OS`et som ikke går ut på dato, pga at det oppdateres hele tiden, det kommer nye distroer hver måned iallefall, å det gjør ikke Windows iallefall. men det kommer jo oppdateringer til windows å det KAN jo gjøre susen nnoen ganger. det som mangler til de fleste skolene er at de bare kommer i gang med Linux. ja det har jeg forresten lurt litt på. om noen på de forskjellige skolene laster ned distroene å brenner de ut på cd eller om de kjøper distroene på nett. noen av skolene er sikkert så rar at de kjøper f. eks hele red hat til full pris. hehe, da er man smart. *NOT* :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...