Gå til innhold

2800 kroner for 19mB i utlandet, hvordan forholde seg til dette kravet?


storken

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

i sommer var jeg i Tyrkia og mobilen var naturligvis med (x10 xperia). Jeg hadde  lest en  link på tele2 sine sider som førte til at jeg trodde at det ikke skulle bli noe problem mtp datatrafikk. 

 

Bruk av Mobilt Internett i utlandet. Ditt abonnement for Mobilt Internett er stengt for tilkobling i utlandet for å beskytte deg mot overraskende høye regninger.

 

Dette gjelder for alle land unntatt i Sverige. Her fungerer det som i Norge – du behøver ikke gjøre noen endringer og du surfer for samme pris. 

 

Kan sperren mot utlandsbruk fjernes?

Ja, men vi ber deg være oppmerksom på at prisene da vil være varierende ut fra hvilken pris den lokale nettleverandøren i det landet du besøker har. EU har kun fast pris for mobile tellerskritt innen EU - dette gjelder ikke surfing/MMS. 

 

For å heve sperren mot bruk av modemet i utlandet må du ta kontakt med vår kundeservice via dette kontaktskjemaet.

 

Etter å ha kikket raskt over det dro jeg til Tyrkia uten å ofre en tanke på mobilen og roaming. Jeg kan heller ikke huske at jeg fikk noen indikasjoner på at mobilen drev å roama, vanligvis har jeg epost som sms-meldinger. Jeg mottok noen slike, men da alltid på hotellet tilkoblet deres trådløse nett.

 

For litt siden fikk jeg et krav på 2800 kroner for 19,xx mB datatrafikk i utlandet. Jeg benektet dette kravet og er nå i dialog med tele2.

 

Tele2 viderefakturerer forbruket fra den utenlandske operatøren, og vi kan fortsatt ikke se at det er feil ved fakturaen. Som en minnelig løsning kan vi allikevel strekke oss til å redusere fakturaen med kr 1000,-. Vi ber om en tilbakemelding på om løsningen godtas.

 

Om de bare videreformidler fra den utenlandske operatøren må det da være mulig for dem å benekte kravet videre. Om de bare videreformidler vil jeg også si 1000 kroner er ytterst generøst... 

 

Jeg fikk ingen varsler av noe slag på at jeg var tilkoblet noe som var så dyrt.

 

Hvordan trår jeg videre?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Mobilt internett" og "datatrafikk" er vel to ganske forskjellige ting? Ja, så bruker "Mobilt internett" datatrafikk for å fungere, men det at mobilt internett er sperret, betyr ikke at datatrafikk er sperret.

 

Det er flere funksjoner som ligger i din telefon som kan (og vil) bruke datatrafikk til å fungere om du ikke aktivt slår de av. Dette er noe du selv er pliktig å gjøre deg kjent med. Tele 2 har, så vidt jeg kan forstå, begrenset ansvar i et slikt tilfelle. Det er derfor generøst av de å tilby deg en avkorting av fakturaen på 1000 kroner, og jeg mener du bør godta det tilbudet.

 

Om jeg har misforstått noe grunnleggende her, er jeg 100% sikker på at noen korrigerer meg :)

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

"Mobilt internett" og "datatrafikk" er vel to ganske forskjellige ting? Ja, så bruker "Mobilt internett" datatrafikk for å fungere, men det at mobilt internett er sperret, betyr ikke at datatrafikk er sperret.

 

Det er flere funksjoner som ligger i din telefon som kan (og vil) bruke datatrafikk til å fungere om du ikke aktivt slår de av. Dette er noe du selv er pliktig å gjøre deg kjent med. Tele 2 har, så vidt jeg kan forstå, begrenset ansvar i et slikt tilfelle. Det er derfor generøst av de å tilby deg en avkorting av fakturaen på 1000 kroner, og jeg mener du bør godta det tilbudet.

 

Om jeg har misforstått noe grunnleggende her, er jeg 100% sikker på at noen korrigerer meg :)

 

Ser ut som du kan ha rett - linken på siden fører til mobilt bredbåndsprodukter, noe som kan gi en indikasjon at det er kun det som er tiltenkt sperret. Mobilt bredbånd er i følge den kveld og helg bruk, hele dagen bruk, det typisk - ikke vanlig datatrafikk.

Lenke til kommentar

Problemet her er nok at Tyrkia ikke er med i EU (enda) og at de dermed ikke faller inn under disse EU/EØS reglene som ble innført i april og juli og som regulerer priser på mobilbruk. Tele 2 har nok sitt på det rene når det gjelder kravet ovenfor deg, men de har generøst nok gått med på en deling av dette, sikkert pga mye rot rundt nye regler for kundene deres.

 

BTW: Breaking Bad ruler :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...