Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Videregående miljo, spm. og slikt


Anbefalte innlegg

Masse spørsmål :) yey!

 

 

Hvordan blir miljøet på videregående med disse kriteriene;

 

Realfag

2000 andre elever

Brun hud (lurer på med rasisme og slikt..bare for å vere sikker)

 

Er det vanlig å ha jobb mens du går i videregående isåfall

 

Hvilken lønn?

Hvilket "nivå"?

 

Hvis vanlig å ha jobb, hvis du ikke bor hjemme hos foreldrene dine, hva vil inntektene vere

 

Med stipend

Med jobb

Bor med kamerater (billigere å holde hus?)

 

Er det vanlig/ ikke uvanlig å bo med kamerater?

 

Hva med drikking, trenger litt informasjon, så vet eg hvilke fester eg bør gå på og slikt :)

 

 

Gabbe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som det ble nevnt i media forleden, så velger flere og flere studenter å jobbe itillegg med å studere. Selvfølgelig, hvis du ønsker det, å ha litt ekstra penger, er det jo mulig å jobbe ved siden av.

 

Men det vil da være jobber som å jobbe i kassa på butikken, til å vaske toaletter. Jobber som det egentlig ikke kreves noe utdannelse for å jobbe. Spørs hvordan du bor, på landet, i by?

 

 

 

Faktisk litt vanskelig å si på resten av det du lurer på, dette er egentlig noe som man kommer seg inn i, man blir som oftest en del av gjengen med det første.

Lenke til kommentar

Det går fint å jobbe ved siden av vgs. Selv jobbet jeg bare tredjeåret, men hadde hest de to første årene og det tar MYE mer tid enn en vanlig deltidsjobb, og jeg gikk de tyngste realfagene. Så.

Tarifflønn i de fleste aktuelle bransjer er 129 kr i timen når du er over atten, ikke sikker på hva du får før det. Men før du er 18 kan det være vanskelig å finne jobb, slik var det ihvertfall her jeg bor.

 

Hvor mye du evt. får i stipend kommer helt an på hva foreldrene dine tjener. Hvis du bor langt nok unna skolen og flytter på hybel kan du få borteboerstipend i tillegg.

 

Realfag på min skole hadde et bra miljø, til slutt stod vi igjen med bare to klasser i matte og kjemi, og kun én i fysikk, så det ble et bra samhold mellom oss. Vi dro på ekskursjoner og på todagerstur til Trondheim for å besøke NTNU osv. Men nå var skolen min under halvparten av din mtp. elevtall.

Miljøet var i hvert fall mer voksent og seriøst i realfagsblokken enn i media og samfunnsfag-blokken.

Lenke til kommentar

Det virker som du skal på en stor skole, altså regner jeg med at du bor i nærheten av en by eller omegn. Jeg har inntrykk av rasisme ikke er et problem i storbyene, de mindre stedene vet jeg ikke så mye om. Ellers varierer det jo helt fra sted til sted, skole til skole, klasse til klasse. Du kan bli uheldig og havne i klasse med en gjeng erkerasister, og du kan havne i en klasse hvor du blir behandlet likt som alle andre. Dette er ikke noe du trenger å tenke på nå i forveien, det er ikke noe du kan gjøre med det uansett. Høyst sannsynlig vil du ikke få problemer pga hudfargen din.

 

Jeg hadde jobb omtrent gjennom hele videregående, deltidsjobb 10% stilling. Dette er utrolig lite jobbing faktisk, og det går helt fint. Tjente rundt frikortgrensen hvert år (40 tusen +/- 10 tusen). Det er mye penger å hente rundt høytider og lignende om du jobber i butikk (som er det mest vanlige har jeg inntrykk av, dette pga hektiste tider, søndagsjobbing osv). De fleste jobber vil følge tariff, dette innebærer rundt 80kr i timen (skal ikke si sikkert) i restaurantbransjen (peppes, dolly, mcdonalds) og ca. 100kr i timen for butikkjobb. Dog kan du forvente å få betalt alt mellom 80-120kr i timen, noen jobber betaler bedre enn andre. Hva foreldrene dine tjener har ingen påvirkning på hva du vil tjene i en deltidsjobb. Men det vil påvirke stipend. Du har rett på utstyrsstipend på ca. 850,- hvert år på VGS, og så et utvidet stipend om du har skilte foreldre, du har mange søsken, du har ekstremt lang skolevei eller foreldrene dine tjener lite. Om du har rett på stipend kan du sjekke selv på www.lanekassen.no.

 

Jobben bør ikke gå i veien for realfagsleksene. Realfagsleksene kan imidlertid gå i veien for det sosiale livet, men det trenger ikke gjøre det. Det handler egentlig kun om viljestyrke og selvdisiplin tror jeg. En time hver dag er sikkert nok, men selv dette ble litt for mye for meg. Jeg jobbet ikke særlig mye hjemme på VGS, noe jeg angrer på i ettertid. Om du bare prøver vil du sikkert fort oppdage at man kan få tid til både en liten deltidsjobb, lekser og venner/andre hobbyer. Kommer så klart helt an på mange ting.

 

Hvordan miljøet blir er umulig for oss å si, selv om vi visste nøyaktig hvilken skole du skulle begynne på og kjente deg ut og inn. Det er opp til deg selv og alle de andre elevene (samt lærere) å skape et godt miljø. Uansett hvilket potensiale miljøet har kan du selv gjøre det ganske mye bedre, så ikke gi opp om du møter motbør. Det blir som oftest bedre etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...