Gå til innhold

vordende foreldre trenger videokamera


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Som vordende far er jeg ute etter et videokamera som kan forevige minnene fra ungens tidlige liv.

Hva anbefales til slikt bruk? Det vil si at vi skal ta video av bursdager, hendelser og hverdagslige ting, overføre til PC og se på det derifra (hjemmekino system).

 

Ser for meg et lite kamera med enkelt lagringsmedium - som er kjapt og enkelt å overføre til PC.

 

Pris? 2-6.000 kroner alt etter hva jeg bør satse på tenker jeg?

 

Veldig lite spesifisert ønske, men finner ikke ut så mye av å lese akam.no på dette området.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg har svart i en annen tråd ang videokamera: Da ville jeg ha sett på ett av kameraene i Canons Legria-serie. Canon Legria FS306 får du nå i nettbutikk for under 2000 :thumbup:

Du får veldig mye for pengene. Kameraet er lite og lett, har god zoom (x41), lagrer rett på minnekort, og batteriet varer i ca 3t.

Vil du ha enda bedre bildekvalitet kan du titte på Canon Legria HS-serien.

 

Lykke til! :cool:

Endret av Heaven
Lenke til kommentar

Hvis du kan strekke deg til 6000 kr så får du et godt HD-kamera. Skal du filme bursdager og innendørs med dempet belysning må du ha et kamera med god lysfølsomhet. Ellers vil videoene dine bli kornete hvis du satser på et billig kamera. Jo mer penger du legger i et kamera, jo bedre blir kvaliteten.

 

Jeg personlig synes det er viktig å satse nok på et kamera fordi dette er minnene som blir foreviget. Da kan du om 10 år glede deg over god kvalitet. Hvis du kjøper deg noe billig i dag vil du kanskje angre på det senere.

 

Når det gjelder lagringsmedium så tror jeg nok at kamera som bruker minnekort er enklest for deg. Bare merk deg at disse kameraene krever en rask PC for redigering.

 

Er det noen spesielle merker du foretrekker? Canon, Panasonic, Sony, JVC?

Lenke til kommentar

Som vordende far er jeg ute etter et videokamera som kan forevige minnene fra ungens tidlige liv.

...

Ser for meg et lite kamera med enkelt lagringsmedium - som er kjapt og enkelt å overføre til PC.

et alternativ til rene videokamera jeg også ville sett på er Sony's NEX5.

du får dette med kitlinse for rundt 5000. NEX5 er et minikamera med utskiftbar optikk, aps-c sensor og full hd video med autofokus under filming. med en stødig hånd kan det gi fantastiske bilder og video, og er samtidig lett å ta med på tur. god lysfølsomhet og mulighet for å ekspandere med sony optikk, elektronisk søker mm. les mer om vido i NEX5 feks her

http://dpreview.com/reviews/sonynex5nex3/page12.asp

http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-NEX-5-DSLR-Camera-Review-37807.htm

Lenke til kommentar

stemplar: Tror du en lekmann skjønner halvparten av hva du skriver om? Om du skal selge inn et kamera må du forklare fordelene med all specen ;).

 

Om det skal være et rent videokamera vil jeg iallefall anbefale at det er et HD-kamera, da disse er vesentlig bedre til innendørsfilming enn de billige SD-kameraene. Da får man også en bildeoppløsning tilpasset flat-tv, mye mye finere å vise fram rett på tven! :)

 

I tillegg så er det lurt å velge et kamera som tar opp på minnekort, men det gjør heldigvis de aller aller fleste kameraer nå.

 

Når det gjelder hvilket kamera som er best, så vet jeg ikke. Har bare disse grunnleggende rådene :).

Lenke til kommentar

Hva med et Canon HF M36 full HD-kamera til 4995 kr på Fotovideo? Kameraet har innebygget 8 GB minne og kan i tillegg bruke SDHC-brikker.

 

- Betjeningen er enkelt med touch screen.

- 25p-modus gir gode bilder selv i dempet belysning innendørs.

- 3-sekunders pre rec-funksjon som er perfekt for å filme barn; kameraet tar kontinuerlig opp 3 sekunder. Når noe spennende skjer trykker på på record. Da har de første tre sekundene blitt tatt opp før du trykket på knappen.

- Videoene overføres enkelt til PCen ved å ta minnekortet ut og putte det direkte i PCen eller via minnekortleser.

- HDMI-utgang slik at du kan vise opptak direkte på TVen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er i samme situasjon som trådstarter. Var og så på et HD kamera i dag, og selgeren mente at et 8gb minnekort skulle være nok. Finnes det noen tommelfingerregel for hvor mye filmtid man får pressa inn på de forsjellige størrelsene minnekort?

 

Har et ganske pressa budsjett nemlig..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ville ha sett på Panasonics 600/700-serie. De later til å gi den beste tilgjengelige bilde-kvaliteten i dette segmentet, og brukervennlighet/ergonomi passer meg godt.

 

http://www.camcorderinfo.com/content/Panasonic-HDC-TM700-Camcorder-Review-37681/Conclusion.htm

We are very impressed with the Panasonic HDC-TM700 (MSRP $999), and the camcorder appears to be in prime position to capture our coveted year-end awards—although we do still have a lot of 2010 camcorders to test from other manufacturers. So far, however, the HDC-TM700 has blown everything else out of the water in terms of video performance, and the camcorder showed significant improvement over last year's exceptional HDC-TM300.

http://www.pixmania.com/no/no/4885173/art/panasonic/hd-videokamera-hdc-sd700.html

http://www.pixmania.com/no/no/4885171/art/panasonic/hd-videokamera-hdc-tm700.html?srcid=1911&Partenaire=Prisguide&CodePromo=oui

 

-k

 

Kameraet er lite og lett, har god zoom (x41),

Hva skal man med 41x zoom?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Kameraet er lite og lett, har god zoom (x41),

Hva skal man med 41x zoom?

Absolutt ingenting. Alt over 10-15x zoom blir så ustødig at man er nødt til å ha stativ. Og selv da blir bildekvaliteten ganske dårlig når man har zoomet helt inn.

 

Zoom på billigkamera, da gjerne 30-40-50x zoom, er et salgstall, intet mer, ettersom de ikke kan selge på selve bildekvaliteten.

 

Zoom er også en ulempe med tanke på bildekvalitet. Jo mer zoom et kamera har, jo flere linseelementer må lyset gå gjennom før det treffer sensoren... selv om du ikke bruker selve zoomen. Det vil føre til mer uskarpt bilde, dårligere lysfølsomhet og flere forstyrrelse og fordreininger i bildet. Og ettersom du sjelden kommer til å bruke mer enn 10x zoom uansett... hva er da poenget?

 

De dyrere kameraene har sjelden mer enn 10-15x zoom. Ikke fordi de ikke klarer å lager mer zoom, men fordi de ønsker at kameraet skal beholde best mulig bildekvalitet til fordel for totalt ubrukelige salgstall.

 

Nå har sikkert TS kjøpt seg kamera allerede, men skriver dette som info til alle andre som skal ha videokamera: Jo mindre zoom, jo bedre ;)

 

Selv om Videokameraguiden (som ligger øverst i dette forumet) er noe utdatert, så inneholder den en del ting som kan være greit å tenke på.

Lenke til kommentar

Hva skal man med 41x zoom?

Absolutt ingenting. Alt over 10-15x zoom blir så ustødig at man er nødt til å ha stativ. Og selv da blir bildekvaliteten ganske dårlig når man har zoomet helt inn.

Som også var poenget mitt. Tenk igjennom hva kameraet skal brukes til, og prøv å få noe som passer til ditt bruksområde, ikke velg det som har de største, irrelevante skryte-tallene.

 

Endel tele kan kanskje være nyttig dersom man skal filme junior på skole-forestilling, må sitte bakerst og vil at hele ansiktet skal fylle skjermen. Vær forberedt på å ha med rikelig med lys, godt stativ etc. På speilrefleksen min så dekker jeg området 17mm-85mm, altså "5x zoom" fordelt på 3 objektiver.

 

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...