Simen1 Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Takk! Skremmende beskrivelse av hvor mye følelser og fordommer som styrer vanlige folk i samfunnet i dag. I motsetning til fakta, lov og rett. Dette synes jeg går igjen i alt for stor del av samfunnet og jeg har mine misstanker til hvordan folk har blitt så følelsesstyrte og impulsive, på bekostning av skikkelighet. Ytterligere skremmende at NRK gjør dette til en uskyldig lek og underholdning, framfor å sette søkelys på hvor alvorlig galt dette er og heller vri det over på voksenopplæring og det å lære av egne feil. Jeg antar det må ha vært flaut for fagfolkene å være med på det tragikomiske sirkuset. 1
Zork Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 1 hour ago, Simen1 said: Ytterligere skremmende at NRK gjør dette til en uskyldig lek og underholdning, framfor å sette søkelys på hvor alvorlig galt dette er og heller vri det over på voksenopplæring og det å lære av egne feil. Jeg antar det må ha vært flaut for fagfolkene å være med på det tragikomiske sirkuset. NRK har sagt at de ikke gjorde dette primært for å skape underholdning men for å sette lys på meddommerordningen og selv om jeg i utgangspunktet trodde det var tøv, så må jeg si at resultatet her gir grunn til ettertanke. Fagfolkene som var med har også forsvart programmet da det fikk sterk kritikk. NRK sier at det vi har sett i serien også er det 'meddommerene' fikk med seg - de gjorde ikke ekstra opptak om aktørene rotet til replikker eller denslags. Tiltalte og vitnene var skuespillere - aktor, forsvarer og dommer er det også i det virkelige liv (men spilte naturligvis en rolle i programmet her). Selve saken virker skrevet nettopp for å frifinne tiltalte - de kunne knapt ha gått noe lenger for å hamre hjem at dette er en person som ikke bør dømmes basert på det som fremlegges. De har ikke bare svake beviser mot den tiltalte, men de legger frem en ekstremt sannsynlig alternativ gjerningsmann og dokumenterer at politiet har gjort en elendig etterforskningsjobb. At 4 av 5 likevel finner ham skyldig er helt ufattelig. Enda mer skremmende siden vi nylig har hatt en rekke eldre saker hvor det nå er bevist justismord mye på grunn av at politiet har låst seg på en gjerningsmann og konstruert saken sin basert på det, akkurat slik denne saken legger det opp. Uten å kjenne konklusjonen, så ville jeg jo trodd at hovedkritikken mot dette programmet ville vært at NRK har lagt opp et ekstremt kjedelig program siden konklusjonen gir seg selv og de styrer deltagerene mot en gitt avgjørelse. Men det endrer seg jo når 4 av 5 faktisk stemmer mot den helt åpenbare konklusjonen - da blir det straks interessant og tankevekkende likevel. https://www.nrk.no/dokumentar/kva-er-fakta-og-fiksjon-i-_tiltalt__-1.17651520 https://www.dagbladet.no/kjendis/nrk-program-slaktes-arets-verste/83877977 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå