Gå til innhold

Bryr nordmenn flest seg om evolusjonen?


Anbefalte innlegg

Nå skal jeg være forsiktig med å konkludere med nordmenns mangel på interesse av evolusjonen, med at det som topper youtube når du søker på "evolusjonen" er en spillomtale, samt mange versjoner av Dagfinn Lyngbøs humorshow. Og på google.no topper også spillomtaler og kreasjonister som vil bestride evolusjonen uten Gud..

 

Men.. tror nordmenn flest på evolusjonen? Når jeg en sjelden gang finner det naturlig å ta opp emnet med nordmenn, så vifter de tanken bort, og virker som de helst ikke vil tenke på det. De kristne har jo en oppfattning selvsagt, men "vanlige" ikke-kristne nordmenn også?

 

Er vi ikke så opptatt av vårt opphav her i landet?

 

Hvilke inntrykk har dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk flest tenker nok veldig sjeldent på dette, men likevel har jeg inntrykk av at de fleste i Norge godtar evolusjonsteorien, inkludert de fleste av de som regner seg som kristne.

 

Historien om en tryllekunstnerskapelse i løpet av seks døgn er jo langt vanskeligere å tro på. Spesielt tanken om at den første kvinnen bare var laget av et ribbein plukket fra en mann blir nok dårlig likt av minst halvparten av befolkningen.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg om evolusjonsteorien. :new_woot:

Jeg tenker stundom på den, og fryder meg over hvordan man lett kan bruke den til å komme med sannsynlige forklaringer på hvorfor mennesker og dyr har utviklet egenskaper (f.eks. sinne, hevngjerrighet, sympati, fingre, lange nebb, osv.)

Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar

Tror du virkelig det er der problemet ligger? Jeg forstod at evolusjon var en mye mer sannsynlig forklaring på livet kontra den bibelske versjonen allerede på barneskolen (for 30 år siden). Nå nei, dette har med det faktum at kristne fundamentalister forsøpler sinnene til folk i USA med sine kreasjonist-løgner. Søkke ta for en verden vi lever i :nei:

Lenke til kommentar

I løpet av mine 22 leveår har jeg vel egentlig kun deltatt, sett eller overhørt omtrent tre-fire diskusjoner om evolusjon hvis man ser bort i fra de utallige diskusjonene her inne. Så min konklusjon er at folk flest i Norge ikke bryr seg nevneverdig om sitt opphav. Om de gjør det så gidder de vel ikke å bruke krefter på å vifte rundt med det. Jeg føler egentlig ikke for å fly rundt å fortelle at jeg ikke tror på et eller flere allmektige vesen som skapte alt vi vet om og mer til. At Jehovas vitne flyr fra dør til dør og forkynner blir deres sak og jeg forklarer dem hver gang, at tro/livssyn er noe man selv tilegner seg og ikke er noe man trenger å fortelle folk om.

 

Slik jeg ser det er folk flest av denne oppfattingen, ergo vi bryr oss, men vi gidder ikke å gjøre noe mer ut av det.

 

 

@SeaLion:

Utrolig nok er min kristne søster helt enig i at et allmektig vesen godt kunne ha skapt en kvinne av et ribbein. Men hun sier også at de seks dagene kan være meget relative. Det kunne for alt vi vet være Guds tidsregning, og kan like godt ha vært seks milliarder "menneske år" men fortsatt seks dager for gud. Men det er vel også grunnen til at det kalles tro og ikke viten.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Jeg sitter også med oppfatningen om at folk flest ikke bryr seg, eller tenker over dette. Jeg har tatt opp emnet med flere ikke-kristne, og det virker som de ikke helt har interesse av å drøfte det i det hele tatt, totalt uinteressant. men en Gud tror de ikke på heller...

 

Er vi virkelig ikke interessert i vårt opphav her i Norge? :) Selv om jeg registrerer noen unntak her og der fra folk som har kommentert tråden.

Lenke til kommentar

Big bang har jo fint lite med evolusjonsteorien å gjøre, men fant nettopp ett tips på twitter: Søk på "Big bang theory" på google.com - du får opp komiserien først.. ikke teorien om opphavet til alt.

 

Kanskje flesteparten av oss egentlig ikke bryr oss? Kanskje er det bra? Så lenge livet fylles med glede og mening, så trenger vel flesteparten av oss ikke sitte å fundere på vårt opphav?

Lenke til kommentar

Men.. tror nordmenn flest på evolusjonen? Når jeg en sjelden gang finner det naturlig å ta opp emnet med nordmenn, så vifter de tanken bort, og virker som de helst ikke vil tenke på det. De kristne har jo en oppfattning selvsagt, men "vanlige" ikke-kristne nordmenn også?

 

Er vi ikke så opptatt av vårt opphav her i landet?

 

Hvilke inntrykk har dere?

Nordmenn flest er nok klar over at evolusjon er et faktum. Enkelte personer i bibelbeltet har muligens ikke fått det med seg, men det er vel unntakene. Kanskje folk ikke er så gira på å diskutere evolusjon som sådan fordi det ikke er et tema mange har så veldig god greie på. Men jeg har også lagt merke til at det ikke er veldig stor debatt om tyngdekraften ute i de brede lag. Er folk virkelig ikke mer opptatt av hvorfor de ikke faller av jordkloden? ;)

Lenke til kommentar

Big bang har jo fint lite med evolusjonsteorien å gjøre, men fant nettopp ett tips på twitter: Søk på "Big bang theory" på google.com - du får opp komiserien først.. ikke teorien om opphavet til alt.

 

Kanskje flesteparten av oss egentlig ikke bryr oss? Kanskje er det bra? Så lenge livet fylles med glede og mening, så trenger vel flesteparten av oss ikke sitte å fundere på vårt opphav?

 

Jeg fikk faktist tv-serien på 3de plass. Men jeg tror google har nok data på meg til å vite at jeg er mer interessert i teorien enn den utrolig elendige tv serien. Google plasserer vel også søkeresultater basert på antall treff for å øke sannsynligheten for at man treffer det man søker på. Da er det ikke så rart at mtv generasjonen vår er mer interessert i en tv serie enn kosmos.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...