Gå til innhold

Har skaffet meg standard linse (18-55) på kameraet, hva slags betydning har dette for bildet?


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig skaffet meg et speilreflekskamera (Canon EOS 550D) og den standard linsen (18-55)

 

Men det står også f/3.5-5.6 IS

 

Hva står dette for, og hva slags betydning har dette for bildet?

 

Et problem jeg har hatt med noen av bildene er at det blir mye støy i bildet. Jeg har hørt at linsen kan forhindre dette, men hvordan? Hva bør jeg i så fall se etter?

 

Jeg lurer også på hva som egentlig er forskjellen mellom lukkertid blender og ISO. For handler ikke alle om å slippe inn lys?

 

Jeg setter veldig stor pris om noen kan svare disse spørsmålene?

 

Mvh. amatørfotograf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grovt sett: Bruk blits eller lang lukkertid og stativ hvis du skal ta bilder i innelys.

 

Les guiden Blender, lukker(tid), ISO og litt til, som er sticky tråd her i forumet hvor du poster. Les også guiden grunnleggende fototeknikk.

 

Tallene 18-55 er brennvidde - jo lavere, jo "videre". Jo høyere tall, jo "trangere" - ca. 30mm er "normal" på ditt kamera, - høyere enn dette er "tele", og lavere er "vidvinkel".

 

Tallene 3.5-5.6 er blendertall - tallet for størst mulig blender. Jo lavere tall, jo større blender. 18-55/3.5-5.6 betyr at største blender er f/3.5 på 18mm og f/5.6 på 55mm.

 

Lukkertid er hvor lenge du slipper inn lys - jo lenger, jo mer lys, men jo mer uklart blir bildet hvis motivet eller kameraet ikke er perfekt stille.

Blender er hvor stor åpning du slipper inn lys med. Jo større åpning, jo mer lys, men jo mindre dybdeskarphet blir det.

ISO er følsomhet på sensoren - jo høyere ISO jo mindre lys trenger du for å få tatt bilde, men jo høyere ISO, jo mer støy.

Lenke til kommentar

Så kan du kjøpe lyssterk fastoptikk; et objektiv som for eksempel Sigma 30/1.4, men problemet er at dybdeskarpheten blir veldig liten - enormt liten - og så blir det et spesielt uttrykk og veldig vanskelig å treffe med fokus. Skal du fokusere presist under filming med dagens speilrefleks, så skal du fokusere manuelt.

 

Filme der det er dårlig lys, og du vil ha noe særlig dybdeskarphet? Enten akseptere støy eller ta med lys selv. ;)

 

Tips til lukkertid for film - det dobbelte av bilder i sekundet. Tar du 30fps - 1/60s. Tar du 24 eller 25fps - 1/50s.

Dette er en god tommelfingerregel for jevne og fine bevegelser.

Lenke til kommentar

Om video er hovedbruksområdet, ville jeg ha sett meg om etter gode manuelfokusobjektiver - autofokus er useless til video uansett.

 

Nye objektiver med manuelfokus som ikke koster så alt for mye:

Samyang 14mm f/2.8 (2795 kr)

Voigtländer 20mm f/3.5 (4495 kr)

Carl Zeiss 50mm f/1.4 (4999 kr)

Samyang 85mm f/1.4 (2495 kr)

 

Samyang har også en 35mm f/1.4 på tur, men den har det ikke kommet noe pris på enda.

 

Carl Zeiss har en hel serie fra 18mm til 100mm med manuelfokusobjektiver som er ypperlige til video, men de koster en og en halv formue. Minst.

 

Om du er villig til å kjøpe brukt er det massevis av godsaker der ute som fungerer fint til video. Olympus OM, Nikon, Pentax, M42-mount og særere objektiver kan uten problemer festes på Canon EOS, ved hjelp av et enkelt adapter. Selv har jeg en OM 50mm som fungere fintfint, er ca. like bra som Canon sin - men har mye bedre fokusring, og koster ikke stort mer enn 20 dollar på ebay.

 

Ellers vil jeg påstå at lyd er nesten like viktig som bilde. JEg bruker en Røde Videomic, som plugges inn i kamera, noe som er like greit til mitt bruk. Ellers bruker mange opptakere som Zoom h4n eller lignende, gjerne sammen med ekstern mikrofon.

 

Edit:

 

Så kan du kjøpe lyssterk fastoptikk; et objektiv som for eksempel Sigma 30/1.4, men problemet er at dybdeskarpheten blir veldig liten - enormt liten - og så blir det et spesielt uttrykk og veldig vanskelig å treffe med fokus.

Et annet moment er at om man vil bruke liten dybdeskarphet som effekt, og det er for mye lys (som etter min erfaring kan være et problem ute om dagen) trenger man et gårfilter. Personlig sikler jeg etter et Singh-ray Vari ND.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Utrolig bra jobba Filosof. Ikke minst har du fått med deg det viktigste når du driver med video, fotografens bevegelse og panoreringsmønster og hvordan du splitter opp scenene. Det er neste viktigere enn akkurat den eller den optikken. På video inne gjør det heller ikke noe om man har litt støy - det er liksom slik det skal være.

 

Som Trondster så fint peker på, lyssterk optikk gir helt andre utfordinger i forhold til dybdeskarphet. Derfor velger jeg selv med lyssterk optikk å legge med blender mellom f/4 og f/8. Bare i særlige tilfeller vil jeg bruke f/2,8 eller større blender - f.eks når man skal fokusere på en person og de andre skal være klart utydelige. Som Trondster anbefaler jeg også manuell fokusering og samme lukkertider som han.

 

Egen erfaring gjør at jeg også støtter Ole_Gunnar, gode fastobjektiver med manuell fokus er glimrende. Han ahr en fin lsite med alternativer. Lang fokusgang gjør at de er svært presise å fokusere med - med de krever trening. Liten brennvidde er faktisk en fordel, 14 og 20mm er ypperlig. Samme gjelder 35 mm (venter selv på Samyang 35mm f/1,4). Gråfilter er også et must, særlig på lyssterk optikk. Vario ND er topp, men et ND4 + ND8 gjør også susen. Røde er glimrende mikrofoner, jeg har en Video Stereomic.

 

Når det gjelder IS er jeg delvis uenig med fuck_it. IS er ikke så viktig. De problematiske bevegelse ved video er av en type som IS ikke korrigerer uansett. Så om jeg måtte bruke 2 000 kr ekstra for IS på et objektiv hadde jeg heller brukt det til å finansiere en enkel steadicam. Det finnes løsninger til rundt 2 000 kr som er akseptable.

 

http://www.youtube.com/watch?v=igu0WfuXbgM, er tatt opp med Samyang 85mm f/1,4 med blender 2,8 håndholdt. Dvs. jeg bruker en monopod med kulehode som steadicam ved å henge litt ekstra vekt nederst. Fungerer helt som skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...