Gå til innhold

Leter etter en god men stille CPU-vifte!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på om det er noen her med noen anbefalinger angående CPU-vifter. Den jeg har nå er ganske så bråkete når den spinner på fullt, dessuten tror jeg den begynner å bli sliten :p

 

Jeg er keen på en som er greit stille, men ikke på bekostning av kjøling! Vel heller ikke ha en veldig stor en. Men heller ikke en veldig liten :p Hehe skal ikke være for kravstor, så om det er noen som har en vifte og anbefale som kanskje ikke møter disse kravene så skriv uansett :) Viktigste er i alle fall at den ikke bråker veldig mye og at den gir grei++ kjøling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha ny cpu kjøle vifte ?

 

 

 

Neeeeei... Ikke i det hele tatt. Lager bare en tråd hvor jeg spør etter råd til å kjøpe en ny CPU-vifte, for den jeg har er bråkete og muligens snart gåen. Men nei da, skal selvfølgelig ikke har en CPU-vifte.

 

 

Til dere andre. Takk for svar. Tar en titt.

Endret av NinjaPiraten
Lenke til kommentar

NH-D14 kan anbefales, har den selv og den kjøler veldig bra! Stillegående er den også! Den er derimot jævlig stor, og mine Dominator RAM brikker må kjøres i single channel for å få plass. NH-U12 er også et godt valg som noen her nevnte. Kan også sjekke ut Cooler Master V8, mye kjøling for pengene der! H50 eller H70 fra Corsair er også fint!

Lenke til kommentar

Personlig anbefaler jeg gjerne Cooler Master V10 hvis du har plass. Den er relativt stor og tung, men sitter godt alikevel.

V10 er en hybrid kjøler på to områder hvor at den kjøler CPU og gir lett airflow til rambrikkene dine. (Merk, er designet med Corsair Dominator i bakhode og har plass til disse brikkene)

og, en hybrid i den forstand at den bruker TEC, en slags vannkjølingsteknologi for å si det enkelt.

 

Det er vel ingen luftkjøler på markedet som kjøler bedre enn V10 under load, selv om den kanskje blir passert på idle temperaturer av noen produkter. V10 trives best når det er varmt og den gjør det utrolig bra.

 

I rake motsettning til hva Hardware syntes er dette IKKE en bråkete kjøler, HVIS du har en vifteprofil på den. Viften utgjør et par grader i forskjell mellom 20 og 100% vifte hastighet, og med en stillegående vifteprofil vil det hele holde seg nesten lydløst selv under relativt kraftig load.

 

Noctua NH-D14 er også nevnt. Knallkjøler der og, men jeg syntes V10 har overtaket.

 

Ulempen her er jo at begge er svært store, og også relativt dyre.

 

Billigere og gode alternativer inkludere Zalman CNPS10x Extreme, eller Corsair A70. Denne er billig i den forstand at den koster rundt 400kr, er relativt stillegående og kjøler passe bra. Vil holde fint til en middels høy klokk.

Zalman er litt dyrere, og kjøler bedre. Samtidig har den også muligheten for en fjernstyrt viftehastighet som er kjekt hvis du spør meg.

 

Disse er også betydlig lettere, som kan være en fordel hvis du skal på lan osv.

 

Ang. V8 er det en kjempefin kjøler som gir mye for pengene, men jeg syntes ikke den er så stillegående av seg. Ikke det at den bråker forferdelig mye heller om ikke viften er på 100%, men det finnes bedre i disse dager.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...