Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

random bsod, hva er galt?


Anbefalte innlegg

Har en tråd om dette tidligere i PSU-delenav forumet, men tråden stoppet opp og feilen er der fremdelses så prøver igjen:

 

PCen til søsteren min består av følgende komponenter:

 

CPU: AMD ATHLON 64 LE-1620 2.4GHZ PIB SKT AM2 1MB FSB1000 65W

CPUVIFTE: Scythe CPU-kjøler Katana 2

HK: ASUS M2A-VM, AMD 690G+SB600, Socket-AM2, m-ATX, DVI, DDR2, PCI-Ex16 (M2A-VM)

GPU: PointOfView nVidia 7600GT 256MB PCIE

RAM: TRANSCEND 2GB Kit DDR2 800MHz (JM2GDDR2-8K)

HDD: 80GB IDE

PSU/KABINETT: PointOfView V55 Micro ATX kabinett 350W svart/ sølv (R-CASE656179)

DVD: IDE Dvdbrenner

WLAN: Abit PCIe

 

I det siste har hun slitt veldig med bluescreens etterfulgt av omstarter. Dette forekommer alt fra rett etter oppstart, til etter 15-20min når hun surfer/chatter på msn.. Har forsøkt reinstall av win7, samt bytte av ram og harddisk, men fortsatt får hun bluescreen. Har og tatt ut skjermkort og benyttet det interne i hovedkort med samme resultat. CPU er kald (30c) så kan ikke se at dette er noe varmeproblem heller.

 

Sitter da igjen med hovedkort eller strømforsyning som mulig synder. (cpu ser jeg på som heller usannsynlig at feiler) Strømforsyningen er av den billige sorten (kabinett+strømforsyning kostet tilsammen 235kr) så lurer på om problemet kan ligge her.

 

Etter litt frem og tilbake i gamletråden fikk jeg opp noen bsod-stoppkoder:

 

Stoppkoder:

0x0000008e

0x00000019

0x0000001a

0x000000ce

 

Har forsøkt med bytte av PSU men får fortsatt opp bsod. Dersom det er en enkel komponent som feiler ville vel ikke stoppkodene vært random? Tyder dette på at hovedkort har gått bananas og my erstattes?

 

Setter pris på all hjelp!

Endret av lperik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket RAM?

Kjør en memtest eller test en og en/to og to minnebrikker.

Har testet med 3 forskjellige rambrikker, i begge sporene på hovedkortet. Går ut ifra at minst en av brikkene fungerer, så antar at ram ikke er problemet her.

 

Både dvdrom og trådløstkort har stått i under hele testingen, men om en av de komponenetene hadde vært defekt hadde det vel kommet en spesifikk stoppkode, og ikke forskjellig hver gang?

Lenke til kommentar

Har du sjekket RAM?

Kjør en memtest eller test en og en/to og to minnebrikker.

Har testet med 3 forskjellige rambrikker, i begge sporene på hovedkortet. Går ut ifra at minst en av brikkene fungerer, så antar at ram ikke er problemet her.

 

Både dvdrom og trådløstkort har stått i under hele testingen, men om en av de komponenetene hadde vært defekt hadde det vel kommet en spesifikk stoppkode, og ikke forskjellig hver gang?

 

Du antar, men har du kjørt memtest.org fra oppstart?

Lenke til kommentar

Har testet med 3 forskjellige rambrikker, i begge sporene på hovedkortet. Går ut ifra at minst en av brikkene fungerer, så antar at ram ikke er problemet her.

Kjører du brikkene på 1.8V som anbefalt?

JM2GDDR2-8K

 

 

Hei!

Du har vel ikke zonealarm installert sammen med win7?

 

Hadde selv random bsod i flere måneder. Sjekket ram og hardware uten at det ble noe bedre før jeg tilfeldigvis kom over et forum hvor dette var tema.

Der var det link til en godt gjemt patch fra Microsoft og det løste problemet.

Lenke til kommentar

bsod kommer nå innen 30sec etter oppstart av win7 (nyinstallering), så ingen andre programmer/oppdateringer av noe slag er installert. Installerer windows på ny for hver gang jeg gjør en hardware-endring. Rekker ikke å installere noen form for software/patch på maskin da den feiler før det hadde blitt ferdig installert.

 

Bios står på default, som den har gjort i hele pcen levetid, så raminstillinger/volt står på auto.

 

Har ikke kjørt memtest til nå da jeg har sett på det som unødig ettersom en av brikkene jeg har testet med er fra min egen, fungerende pc. Denne har vært testet alene i maskin i begge spor. Dersom memtest ser etter feil på minnesporene på hovedkort kan jeg sikkert kjøre igang å se.

Lenke til kommentar

 

Har ikke kjørt memtest til nå da jeg har sett på det som unødig ettersom en av brikkene jeg har testet med er fra min egen, fungerende pc. Denne har vært testet alene i maskin i begge spor. Dersom memtest ser etter feil på minnesporene på hovedkort kan jeg sikkert kjøre igang å se.

 

/FACEPALM.

 

Memtest kjøres ikke kun for å utelukke feil på minnet, men også for å sjekke at minnet fungerer som det skal i det hovedkortet du har...

 

Si ifra når du har fårt kjørt en memtest på alle brikkene samtidlig.

Lenke til kommentar

Si ifra når du har fårt kjørt en memtest på alle brikkene samtidlig.

Kjørte memtest86 v4.10 i litt over 1,5t igår med begge transcend brikkene ståendes i med alle minneninstillinger i bios på auto. Ingen feil ble rapportert.

 

*Er dette korrekt test?

*Det stod at test var ferdig og at man kunne trykke esc for å boote om, men testen stod alikevel å kjørte når jeg da trykket esc etter 1,5t. Burde den stått lenger?

 

EDIT:

kan legge til at da jeg bootet om fikk jeg bsod etter 10sec i win, med stoppkode 0x0000001a. Men igjen så kommer det jo random stoppkoder hver gang ny bsod kommer opp så blir ikke mye klok på dette :/

Endret av lperik
Lenke til kommentar

Tja, litt avhengig av minnemengden faktisk.

Jeg bruker glatt å kjøre 8 timer når jeg feilsøker minnet.

 

For å feilsøke Psu må man drastisk til vers, du kan laste ned occt perestroika og kjøre psu testen, får du bsod med en gang så er det vel en god indikasjon på problemer.

 

Alternativt kan du laste ned LinX og kjøre denne på maks mens du eventuelt stresstester gpu'en med et annet program (Furmark feks).

Lenke til kommentar

Skudd i mørket.

 

Har du prøvd å oppdatere bios samt kjøre en reset på den etterpå?

 

Dette er jo ganske "gammel" hardware og en del trengte en biosupdate for å være kompatibel med win7.

 

Har du prøvd winxp i stedet og sett om du får de samme feilmeldingene? En ting til du kan prøve er en såkalt "live" DVD av et linux OS og se om den klikker da. Du installerer ingenting men booter fra en linux dvd.

 

Ikke heng deg helt opp i at det kan være ram. Om du har prøvd 3 brikker og alle er like "ille" ser det ikke ut som om det er brikkene?

Lenke til kommentar

Skudd i mørket.

 

Har du prøvd å oppdatere bios samt kjøre en reset på den etterpå?

Hah! Oppdatert bios nå, og dermed står pcen nå på i sin 2.time med Orthos kjørende! Flotte saker, takk for godt tips! :)

 

Takk til alle andre som og har kommet med forslag til hva som kan gjøres :)

 

 

Men har noen svar på hvorfor pcen plutselig trengte biosoppdatering etter 1,5år? Den har jo fungert med win7 lenge nå uten problem før den plutselig krøllet seg helt i sommer.

 

 

EDIT:

 

Heheh! var nok for rask ute med konklusjon alikevel. Ny bsod etter 3timer med orthos samtidig ved installering av antivirus og annet. Godt jeg skal innom fyllinga etterpå for å kaste andre ting, denne pcen går LETT med på lasset. Takk igjen for all hjelp, ny pc blir kjøpt inn snart.

Endret av lperik
Lenke til kommentar

Huffda.

Er nok minneproblemer, uten at det nødvendig vis har med minnebrikkene å gjøre, kan godt være psu, hk eller cpu som skaper problemene.

to timer per gig en og en minnebrikke med memtest så får du nok noe opp.

God tur

Endret av Adjin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...