Gå til innhold

PSU skyld i bluescreen?


lperik

Anbefalte innlegg

Hei.

 

PCen til søsteren min består av følgende komponenter:

 

CPU: AMD ATHLON 64 LE-1620 2.4GHZ PIB SKT AM2 1MB FSB1000 65W

CPUVIFTE: Scythe CPU-kjøler Katana 2

HK: ASUS M2A-VM, AMD 690G+SB600, Socket-AM2, m-ATX, DVI, DDR2, PCI-Ex16 (M2A-VM)

GPU: PointOfView nVidia 7600GT 256MB PCIE

RAM: TRANSCEND 2GB Kit DDR2 800MHz (JM2GDDR2-8K)

HDD: 80GB IDE

PSU/KABINETT: PointOfView V55 Micro ATX kabinett 350W svart/ sølv (R-CASE656179)

DVD: IDE Dvdbrenner

 

I det siste har hun slitt veldig med bluescreens etterfulgt av omstarter. Dette forekommer alt fra rett etter oppstart, til etter 15-20min når hun surfer/chatter på msn.. Har forsøkt reinstall av win7, samt bytte av ram og harddisk, men fortsatt får hun bluescreen. Har og tatt ut skjermkort og benyttet det interne i hovedkort med samme resultat. CPU er kald (30c) så kan ikke se at dette er noe varmeproblem heller.

 

Sitter da igjen med hovedkort eller strømforsyning som mulig synder. (cpu ser jeg på som heller usannsynlig at feiler) Strømforsyningen er av den billige sorten (kabinett+strømforsyning kostet tilsammen 235kr) så lurer på om problemet kan ligge her. Har ingen ekstra strømforsyning å teste med for å være sikker, så må da evt kjøpe ny. Vil være sikker på hva som feiler før jeg går til innkjøp. Har ikke somlet meg til å se stoppkoden på bsod`en ennå, men tror dere det er stor sannsynlighet for at psu er synderen her?

 

Vet dere forresten om en måte å finne stoppkoden på utenom akkurat når bsoden kommer opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen på din feilsøking er svært enkel, ta alt ut av kassa og benkkjør den.

Det vil si legg hovedkortet på ett trebord og koble til komponenter, så kjører du den til du får BSOD, om nødvendig kan du kjøre Prime95 da burde du greie å fremprovosere den.

Deretter forsøker du med en annen PSU, når den ligger løst på bordet spiller ikke den fysiske størrelsen på PSUen noen rolle og du kan lett komme til komponenter.

 

Om du ikke klarer å fremprovosere BSODen, så har du funnet synderen, og da vet du hva som må byttes.

Lenke til kommentar

Trykk F8 under oppstart og deaktiver automatisk omstart. Da er det enklere å få med seg blåskjermen.

Fulgte rådet ditt i dagtidlig:

 

Stoppkoder:

0x0000008e

0x00000019

0x0000001a

 

Rakk bare å starte om pc 3ganger før jobb, men nå får jeg bsod etter max 1min i win. Ser ut som det kommer random stoppkoder så noe er iallefall alvorlig feil her! Det jeg ikke skjønner er at pc har kjørt helt fint i 1,5år uten noe feil, men nå plutselig er alt riv ruskende galt. Dere tror fortsatt det er PSU som har gått amok, og ikke hovedkort?

 

Får som sagt ikke testet psu da jeg ikke har noen annen å teste med :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...