Gå til innhold

Ingeniørutdannelse innen forsvaret


Anbefalte innlegg

Hei, jeg går på videregående skole, 2 klasse, med full pakke realfag (kjemi1, r1, fysikk1 og bio1). Jeg har lenge ønsket å utdanne med som ingeniør innen IT og data.

Jeg har lest om utdanning innen forsvaret, og kunne tenkt meg å ta ingeniørutdannelse der. Men jeg har vanskeligheter med å skjønne hvilke opptakskrav det er. Må jeg velge førstegangstjeneste sammen med å utdanne med der?

Hva er kravene etter utdannelse? Hvor lenge må jeg jobbe der?

 

Hadde vært veldig fint om noen kunne hjulpet meg. Jeg har svart på sesjon 1, og der svarte jeg at jeg vil ha ingeniørutdannelse i forsvaret. Men hvordan går jeg frem til å få dette?

 

Tusen takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, problemet med utdanning i forsvaret er at forsvaret bestemmer hva du skal drive med i pliktperioden din. Sjangsen for å ende opp med å jobbe som avdelingsbefal fremfor ingeniør er dessverre stor. Om du vil bli ingeniør anbefaler jeg deg å ta utdannelsen ved en høyskole/universitet. Ønsker du å bli yrkesmilitær kan utdanningsløpene til krigskolen være noe.

 

For å svare på noen spørsmål.

 

Pliktår: Like mange som utdannelsen. 3 år utdannelse betyr 3 pliktår.

Opptaktskrav: Det eneste kravet er å komme seg igjennom FOS-opptaket og ha (de fleste) fagene som er nødvendig. Skal du utdanne deg via krigskolen (som er mye gunstigere enn forsvarets ingeniørhøyskole) må du etter opptaket gjennom et år med "grunnutdanning", det vil si soldatutdanning i frimark før du så kan velge "linje".

 

Men som sagt, er det ingeniør du vil bli; utdann deg på en høyskole/universitet.

Endret av mjskovly
Lenke til kommentar

Hvor har du dette fra mjskovly? Selvfølgelig er en befal når en går befalsskole, men de som går på FIH ender nesten uten unntak opp i tekniske stillinger, hvor de får brukt sin kompetanse. Kanskje ikke på samme måte som en bruker en ingeniørutdannelsen sin i det sivile, men ingeniørutdannslsen ved FIH er solid, og

 

Ellers har også krigsskolen ingeniørutdannelser, både sjø og hær. Da har du betraktelig bedre lønnsforhold både under og etter utdanningen, men utdanningen er 4 år, og plikttiden tilsvarende lengre (kontra 3,5 på FIH).

Lenke til kommentar

Du må dedikere deg innen forsvaret for at du skal kunne få ta utdanningen der.

Som mjskovly sier så er det beste å gå for høyskole eller universitet. Du kan søke deg til ingeniørbataljonen (var der selv) og du får da et minstekompetansenivå i generell ingeniørfaglighet. Resten er militærrelatert ingeniørtjeneste. (Stillingsgraving, minelegging/rydding, piggtrådlegging etc)

Lenke til kommentar

Du må dedikere deg innen forsvaret for at du skal kunne få ta utdanningen der.

Som mjskovly sier så er det beste å gå for høyskole eller universitet. Du kan søke deg til ingeniørbataljonen (var der selv) og du får da et minstekompetansenivå i generell ingeniørfaglighet. Resten er militærrelatert ingeniørtjeneste. (Stillingsgraving, minelegging/rydding, piggtrådlegging etc)

Førstegangstjeneste i ingeniørbataljonen har ingenting med "sivilt ingeniørfag" å gjøre.

 

Ellers så er det helt på trynet av dere å si at "det beste er å gjøre X/Y", hva som er best å gjøre er individuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...