Gå til innhold

program som fjerner dritt på dataen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows Defender; trykk Start - Control Panel - System and Security - Administrative Tools - Services ... finn Windows Defender på listen. Dobbelklikk på den. Sett Oppstart til Automatisk, trykk Start, trykk OK.

Igjen, ettersom jeg har engelskspråklig Windows 7, kan det hende de forskjellige snarveiene heter noe annet på Vista og på norsk.

 

En ting til; Microsofts eget nye antivirus-/antimalwareprogram heter Microsoft Security Essentials (MSE). Det inkluderer og erstatter Windows Defender, og setter faktisk Windows Defender ut av funksjon (eller skal gjøre det) når man installerer MSE og har Windows Defender fra før. I tillegg har den altså antivirus-funksjon, noe Windows Defender ikke har. Det er gratis, og har fått gode tilbakemeldinger fra de som driver og tester denslags programmer. Den erstatter altså både Windows Defender og det antivirusprogrammet man har fra før, og gjør det uten å belaste maskinresursene for mye. Jeg har selv erstattet mitt ESET NOD32 antivirusprogram med MSE, og er godt fornøyd, selv om det langt i fra har like mange og detaljerte innstillingsmuligheter som Nod32 har. Kan lastes ned her. Velg riktig Windowsversjon (Vista/7 eller XP, 32 eller 64 bit), og last ned. Det er ikke frigitt for norske brukere ennå, så det er engelskspråklig versjon - og forsøker man å laste ned gjennom offisielle Microsoftsider fra norske IP-adresser, får man beskjed om at det dessverre ikke går. Men denne siden er trygg, og man får akkurat samme program som amerikanske og canadiske brukere har tilgang til.

Bare husk å avinstallere ditt nåværende antivirusprogram før du installerer MSE.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Kjør en grundig (full scan) med Malwarebytes ... det finner og renser det meste. Gratis. Mange som sverger til det. Etterpå kan du bare kjøre en quick scan 1 gang i uken f.eks. Tar bare et par minutter. Hvor gammelt er Norton'et ditt? De nyeste versjonene har blitt mye bedre til ikke å bruke unødvendig mye datakraft, men eldre versjoner bruker mye av prosessor og minne bare på å holde seg i gang.

 

MBAM er ikke til og stole på helt og holdent, om du leser mine inlegg er jeg fan av MBAM.

 

Supplementer MBAM med SAS.

 

Så en test med en rouge og dette er produktene som ikke fant rougen

- Ad-Aware

- G-Data

- MBAM

- Hitman Pro

- Norton power eraser

- Super anti spyware

 

Angående tune-up så har jeg prøvd speedupmypc og registry booster fra uniblu. Funket fint, dems driver scanner er noe RÆL men dem har noen gode tune - up løsninger. Skal ta og prøve ut noe fra tune-up utilitiez i dag. :)

Endret av cocopara
Lenke til kommentar

Windows Defender; trykk Start - Control Panel - System and Security - Administrative Tools - Services ... finn Windows Defender på listen. Dobbelklikk på den. Sett Oppstart til Automatisk, trykk Start, trykk OK.

Igjen, ettersom jeg har engelskspråklig Windows 7, kan det hende de forskjellige snarveiene heter noe annet på Vista og på norsk.

 

En ting til; Microsofts eget nye antivirus-/antimalwareprogram heter Microsoft Security Essentials (MSE). Det inkluderer og erstatter Windows Defender, og setter faktisk Windows Defender ut av funksjon (eller skal gjøre det) når man installerer MSE og har Windows Defender fra før. I tillegg har den altså antivirus-funksjon, noe Windows Defender ikke har. Det er gratis, og har fått gode tilbakemeldinger fra de som driver og tester denslags programmer. Den erstatter altså både Windows Defender og det antivirusprogrammet man har fra før, og gjør det uten å belaste maskinresursene for mye. Jeg har selv erstattet mitt ESET NOD32 antivirusprogram med MSE, og er godt fornøyd, selv om det langt i fra har like mange og detaljerte innstillingsmuligheter som Nod32 har. Kan lastes ned her. Velg riktig Windowsversjon (Vista/7 eller XP, 32 eller 64 bit), og last ned. Det er ikke frigitt for norske brukere ennå, så det er engelskspråklig versjon - og forsøker man å laste ned gjennom offisielle Microsoftsider fra norske IP-adresser, får man beskjed om at det dessverre ikke går. Men denne siden er trygg, og man får akkurat samme program som amerikanske og canadiske brukere har tilgang til.

Bare husk å avinstallere ditt nåværende antivirusprogram før du installerer MSE.

 

1. MSE er ikke bedre enn NOD

2. MSE er tyngre enn NOD

3. MSE er et fantastisk Program

4. MSE mangler en god brannmur (nei windows brannmur er for dårlig)

5. En funksjon som hindrer systemet i og faile den gang MSE ikke finner det ene viruset.

 

Skal man ha MSE så anbefaler jeg en god brannmur, for eksempel Zone alarm eller Comodo sin. + et HIPS program noe du kan søke på nettet. Tror defencewall gir ut egen HIPS men kan hende de bare gir ut hele pakken, er usikker.

Endret av cocopara
Lenke til kommentar

Til cocopara: Jeg er nok ikke like paranoid som deg :p.

 

Jeg har ikke påstått at MSE er bedre enn Nod32, men jeg betalte for Nod, noe jeg slipper med MSE, og i følge de fleste seriøse tester så er det omtrent like godt til å ta virus og malware - det er bare de egendefinerte oppsettene som er litt mangelfulle i forhold til nod. Jeg kan ikke se at MSE er noe vesentlig tyngre enn nod, og uansett er det en ikkesak - jeg har maskin som er kraftig nok til å dra det uten å bekymre meg for sånt. Noe merkbart fartstap har jeg ikke med eller uten - det skal jeg nok takke SSD'en for.

 

Brannmur; jeg anser den innebygde i Win 7 for å være bra nok, siden jeg likevel sitter bak en router med innebygd brannmur. Og det gjør vel de fleste i dag. Zonealarm har jeg brukt for noen år siden, men anser det for å være unødvendig. De har også utviklet seg til å bli et suspekt selskap, noe forbanna mannsjit, som vi sier nordafor - det siste stuntet de gjorde for å få folk til å kjøpe fullversjonen, er bare helt håpløst.

 

Når jeg i tillegg har MBAM, Spywareblaster og SpyBot Search n Destroy (passive filtre), samt kjører Firefox med NoScript-tillegget og AdBlock, føler jeg meg temmelig trygg og veltilpasset :w00t: - og har faktisk ikke hatt problemer med malware eller virus de siste 10 årene. Det meste dreier seg om sunt nettvett, vet du.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

1. Da beklager jeg for min påstand

 

2. Brannmuren til Windows er ekstremt dårlig om du blir infisert, jeg vet ikke om dette tilfaller Ruter brannmurer også ettersom jeg har lite kjennskap til det

 

3. MBAM og addonsene er fine. Spywareblaster og S&D derimot, jeg forstår ikke hvorfor du ikke skaffer deg Hitmanpro, og SAS isteden. Men om du ikke har hatt virus / malware de siste 10 årene så trenger du ikke ta starten av punkt 3. Seriøst.

 

4. Nettvett er bra. Men når jeg er nysjerrig, så bare tar jeg sjansen og da kan jeg stadig bli utsatt.

 

Må bare legge til dette og,

 

Brukte Clear Cloud sin DNS service. Gikk på Malwaredomainlist.com og testen den mot 10 linker og den tok 7, syntes dette var skjempeflott for en applikasjon som tar rundt 0.1 sekunder av min boot-up time og aldri plager meg I det hele tatt. Dette er kansje ikke noe for deg, men syntes det er litt viktig og fremheve at en DNS som ikke har noen form for scan, faktisk kan holde Pcen din langt vekk fra malware :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...