nattfisk_net Skrevet 4. oktober 2010 Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Tittelen seier vel allereie det meste, eg er nemleg på jakt etter ein bærbar PC som min mann kan bruke til sine studier som dataingenør, samt vanleg internettbruk og slike kjekke småting på fritida og. Han har vel spelt litt på sin gamle og snart øydelagde pc, men det er ikkje mykje, men greit om den kan tåle det og. Det han treng er ein Windows-maskin, då dei programma han køyrer programmeringa på er nettopp for windows. Det bør være rimeleg til svært god batterilevetid, skjermstorleiken bør ikkje overstige 15 tommar, då det blir stort å dra med seg. Eg har ein Mac 13,3 tommer og han seier han er svært nøgd med den storleiken. Når den gjeld andre slike tekniske spesifikasjonar har eg ingen aning, men han er over gjennomsnittet interessert i dette her med å lese kva maskina inneheldt, så den billigaste ( eller dårlegaste ) på marknaden blir han berre skuffa for. Budsjettet vonar at dette er mogleg å få tak til under 6000kroner, då me begge er nettopp studenter og slik. Men, sjølvsagt, budsjettet er ikkje heilt låst. Supert om de som har peiling på slik kunne ha hjelpt meg her, for google er alt for svært. Endret 5. oktober 2010 av nattfisk_net
lperik Skrevet 5. oktober 2010 Skrevet 5. oktober 2010 Flott initiativ! Dette kommer han nok til å bli kjempeglad for! Tittet litt rundt og fant noen alternativer du kan vurdere. Pcene er alle i samme størrelse som din mac, og alle er under budskjett (såvidt). PC1: Acer Aspire TimelineX 3820T 13.3" HD LED Positivt: * Meget pent utseende * God byggekvalitet * God batterikapasitet * Relativt rask prosessor * Windows7 følger med Negativt: * Mangler DVD-drev (må koble til eskternt via USB om det behøves) * Skjermkort ikke beregnet til spill PC2: ASUS U35Jc 13,3" HD LED Positivt: * Rask prosessor * Stor harddisk * Skjermkort som kan brukes til lettere spilling * God batterikapasitet * Windows7 følger med * På tilbud, orginalpris er 6995,- Negativt: * Utseende. Ikke så pen maskin i mine øyne. * Vet ikke kvaliteten på Asus-maskinene.
The Avatar Skrevet 5. oktober 2010 Skrevet 5. oktober 2010 Eg har sjølv ein ASUS 1005HA 10,1" som eg er godt fornøgd med, men dette er då ein PC som kun er til surfing, mulitimedia og lett kontor arbeid. Ein større skjerm er å anbefale dersom han berre skal ha ein PC. Men ein miniPC som kjøyrer linux trur eg treffer ein dataingeniør rett i hjertet (sjølv om den kanskje ikkje kan brukast så effektiv til skulearbeid). Slike PCar er også forholdsvis billege.
kjetilkl Skrevet 5. oktober 2010 Skrevet 5. oktober 2010 men han er over gjennomsnittet interessert i dette her med å lese kva maskina inneheldt, så den billigaste ( eller dårlegaste ) på marknaden blir han berre skuffa for. For å være helt ærlig, med tanke på dette så er det nærmest umulig å "treffe" 100% - jeg skjønner greia med overraskelse og slikt, men ta han heller med på shoppingen. Jeg er sikker på at 98,7% av alle som er noenlunde interessert i hva som er inne i pc'en ville foretrukket sterkt å være med på valget selv. Asus er gode og kraftige pc'er, og mange av modellene deres ser veldig bra ut også. - Ref det du skriver bør du også passe på at maskinen du evt. velger har dedikert grafikkort av type Nvidia eller ATI. 2
RRhoads Skrevet 5. oktober 2010 Skrevet 5. oktober 2010 men han er over gjennomsnittet interessert i dette her med å lese kva maskina inneheldt, så den billigaste ( eller dårlegaste ) på marknaden blir han berre skuffa for. For å være helt ærlig, med tanke på dette så er det nærmest umulig å "treffe" 100% - jeg skjønner greia med overraskelse og slikt, men ta han heller med på shoppingen. Jeg er sikker på at 98,7% av alle som er noenlunde interessert i hva som er inne i pc'en ville foretrukket sterkt å være med på valget selv. Asus er gode og kraftige pc'er, og mange av modellene deres ser veldig bra ut også. - Ref det du skriver bør du også passe på at maskinen du evt. velger har dedikert grafikkort av type Nvidia eller ATI. Jeg støtter denne posten fullt ut. Men pent tenkt av trådstarter. 1
The Avatar Skrevet 5. oktober 2010 Skrevet 5. oktober 2010 Anbefaler å appelere meir til dingse-faktoren ved det du kjøper en bruks verdien. Noke av det kjekkaste å få er jo totalt ubrukelige tingester som du kan fikkle med sjølv.
Storebj0rn Skrevet 5. oktober 2010 Skrevet 5. oktober 2010 For å være helt ærlig, med tanke på dette så er det nærmest umulig å "treffe" 100% - jeg skjønner greia med overraskelse og slikt, men ta han heller med på shoppingen. Jeg er sikker på at 98,7% av alle som er noenlunde interessert i hva som er inne i pc'en ville foretrukket sterkt å være med på valget selv. Jeg støtter denne posten fullt ut. Men pent tenkt av trådstarter. Enig. to ting som taler for at han bør være med å specce selv: 1: At i datagutter som er interessert i specs syns at jakten er halve moroa. 2: til den prisen må det nødvendigivs gjøres noen kompromisser og da bør han selv få prioritere. Hadde budsjettet vært på feks 12000 kunne forumet sikkert hjulpet deg med et "monster" som han garantert ville blitt fornøyd med. Prøv heller å lage et slags gavekort der han selv får velge innenfor budsjettet og du blir med på shopping (enten i fysisk butikk eller på nett). min kone tør ikke kjøpe gadgets på måfå(dvs uten presis spesifikasjkon/modellbetegnelse) til meg og jeg tør ikke kjøpe klær til henne på måfå for å si det slik... 1
vebbiii Skrevet 5. oktober 2010 Skrevet 5. oktober 2010 Flere gode poenger her, men ville dog ikke kjøpt Acer, da jeg har mye dårlig erfaring med de. Asus er dog bra merke
-alias- Skrevet 5. oktober 2010 Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Jeg vil tro at denne er et godt kjøp akkurat nå! Den har den rette størrelsen, god batteritid og et bra skjermkort. Koster opprinnelig 7000, selges nå for 6000 hos komplett http://www.komplett....BE-D2583A1CB52E Bedre maskin med 13,3" skjerm til under 6000 finner man ikke i dag! Edit: Så først senere at det faktisk er samme maskin som lperik alt har foreslått i post 2. Kan i den forbindelse bare gjenta samme som en annen sa, Asus er veldig bra kvalitet også. Endret 5. oktober 2010 av -alias-
srbz Skrevet 5. oktober 2010 Skrevet 5. oktober 2010 Støtter forslaget om ASUS U35Jc. Den har tilstrekkelig minne (for de aller fleste), relativt stor harddisk, fysisk størrelse tatt i betraktning, ikke så halvgale skjermkort og genial batteritid. Ypperlig skolemaskin på alle måter. Til tyngre dataspill kommer den nok til kort, men jeg fikk ikke inntrykk av at det var en vesentlig faktor heller.
Gjest Slettet+3165 Skrevet 5. oktober 2010 Skrevet 5. oktober 2010 Er IT-konsulent selv, hadde satt pris på tanken at kåna hadde hatt lyst til og kjøpe en ny maskin. Men jeg hadde likt best om jeg kunne valgt selv, det er tross alt en del penger, derfor leit og velge feil. Utover det er Asus kjempe maskiner som anbefales
Horrorbyte Skrevet 5. oktober 2010 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg studerer data selv, og kjøpte meg nylig en Acer 3820TG. Den er liten og lett, har god batterilevetid, i5-prosessor og et skikkelig skjermkort. Rett og slett en veldig god maskin, så lenge man klarer seg uten optisk drev.
-alias- Skrevet 5. oktober 2010 Skrevet 5. oktober 2010 Acer er et merke jeg personlig holder meg langt unna. Erfaringen går i hovedsak ut på at de ikke er av solid byggekvalitet. I flere undersøkelser jeg har sett kommer Acer ikke heldig ut. Det gjorde riktignok ikke Asus heller i den ene av dem, men det tror jeg må være en glipp. Har god erfaring med en rekke komponenter fra Asus, også med bærbar PC som jeg kjøpte i 2005 og bruker daglig ennå.
Horrorbyte Skrevet 5. oktober 2010 Skrevet 5. oktober 2010 Denne maskinen virker i hvert fall en del mer solid enn min nå tre år gamle Acer. Sistnevnte er forresten i god stand, men batterilevetiden ble etter hvert relativt ikke-eksisterende. Det er dog mest min egen skyld, selv om den ikke varte mer enn en times tid da den var ny og derfor aldri var spesielt sterk på det området.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå