Gå til innhold

kjøpe våpen som 16åring?


Anbefalte innlegg

Hjortejakt har jeg ikke mye erfaring med, men har familie som bedriver dette på vestlandet.

Remington 700 passer vel bra for dette.

Hvilken versjon av 700 er det du titter på?

På hjortejakt så går man jo oftesest i bratt skrånende terreng og det kan også være vanskelig å bedømme avstand. Et lett våpen er å fåretrekke når man skal gå mye.

Men med din kroppsbygning(kjempe :-))så spiller sikkert ikke 1 kg mer noen rolle.

Remington har også Model Seven i cal. 260 Rem. den er ganske lett, men kansje ikke letteste kaliber å skaffe ammo til?

Skaff deg et bra kikkertsikte!! Legg penger i dette også.

Men 700 i 308 eller 30.06 er gode allround våpen.

 

Når det gjeller pris på ammunusjon så er kr 10,- pr skudd rimelig i de fleste kaliber,prosjektil for storvilt ligger mye høyere i butikk ca 25 pr skudd.

Det er derfor de som skyter mye lader selv.

Når du går på jakt så går det ikke mye ammunusjon, da vil 100 skudd vare i mange mange år.

Skyter du på bane og for morro går det jo langt flere skudd og da blir det dyrt uansett.

Er du medlem i et skytterlag så kan de som regel skaffe rimelig ammunusjon for trening.

 

Budsjett :

 

870 koster ca 4500,-

Våpenskap ca 3000,- avhengig av størrelse.

Jegerprøven ca 2000,-

 

Du har da ca 15.500,- igjen til rifle med kikkersikte.

Remington 700 i cal 308 / 3006 koster ca 7500,-

Da har du 8000,- igjen til kikkertsikte, våpenfuteral, pussesett, ammo, våpensøknad osv. osv

 

 

 

ok takk for et så bra svar :) har sett litt på denne http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10101&prodid=5858

 

og denne http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=24585&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Remington%20700%20SPS%20riflepakke%20med%20Nikon

 

er siktet bra eller dårlig? tror jeg ikke må gå så langt da det er så mye hjort hær at du kan ikke gå 200 uten å se en :)

 

 

ps. Det er derfor de som skyter mye lader selv.

vilket utstyr er nødvendig for å kunne lade selv? pris på alt som er nødvendig? :)

Endret av joakim95
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk Weatherby Vanguard 30-06 pakka til XXL 5990,-

Kansje den faller i smak? Utrolig billig. Kansje ikke beste rifle???

Kansje noen har erfaring med den?

 

Tror jeg hadde gått for et bedre kikkertsikte enn det som er med i pakka, men best å prøve i butikk. Virker som noe lite zoom på 100 m, men det står ikke så mye i annonsen.

 

Ladeutstyr kan du se på f.eks. HER

Lenke til kommentar

Den børsa har fått god kritikk og gir nok ganske mye for pengene.

Men i likhet med deg, ville jeg ha byttet ut kikkerten. XXL hadde tidligere samme pakken men med Zeiss Classix 1,5-6x42 til ca 10k og har man råd er nok det ett bedre valg.

 

 

Dog skjønner jeg ikke helt hva du mener med "Virker som noe lite zoom på 100 m"....

Står jo en 3-9x40 og det er iallefall nok.

På Praktisk-børsa står det en 1-4x og på EM hadde vi stålplater på 20x25cm på 300+- meter og det var ikke noe problem...

Lenke til kommentar

Sjekk Weatherby Vanguard 30-06 pakka til XXL 5990,-

Kansje den faller i smak? Utrolig billig. Kansje ikke beste rifle???

Kansje noen har erfaring med den?

 

Tror jeg hadde gått for et bedre kikkertsikte enn det som er med i pakka, men best å prøve i butikk. Virker som noe lite zoom på 100 m, men det står ikke så mye i annonsen.

 

Ladeutstyr kan du se på f.eks. HER

 

 

den rifla er vist veldig bra men det er ikke en remington :) remington har litt mere muligheter en den rifla. men vilke sikter er å anbefale til ca 3-5k og va er nødvendig ladeutstyr og va er unødvendig? :)

Endret av joakim95
Lenke til kommentar

Den børsa har fått god kritikk og gir nok ganske mye for pengene.

Men i likhet med deg, ville jeg ha byttet ut kikkerten. XXL hadde tidligere samme pakken men med Zeiss Classix 1,5-6x42 til ca 10k og har man råd er nok det ett bedre valg.

 

 

Dog skjønner jeg ikke helt hva du mener med "Virker som noe lite zoom på 100 m"....

Står jo en 3-9x40 og det er iallefall nok.

På Praktisk-børsa står det en 1-4x og på EM hadde vi stålplater på 20x25cm på 300+- meter og det var ikke noe problem...

 

Mente kikersikte som fulgte med Remingtonen, litt difust skrivd kansje.

1,5-6x42 er muligens bra nok zoom, men syntes et synsfelt på 21,6 meter på 100 meters hold virker mye? Mulig litt feil skrivd i annonsen?

Kommer ann på hva man er vandt til kansje. Mitt har 2-10x40 og et synfelt 3,2-16m/100m.

Ikke at jeg har målt om det stemmer, men syntes mitt er normalt ikke mye zoom.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...