Gå til innhold

Har funnet ut hva jeg trenger, hjelp med å fylle behov?


Anbefalte innlegg

Jeg har da vært i nok et bryllup og tatt endel middels gode bilder og har prøvd å være veldig obs på hva jeg trenger nå som kamera skal inn. Jeg skjøt med Nikon sitt gamle D40 med 18-55 og 55-200 (Nikkor begge). Jeg syntes zoomen var veldig kjekk i kirka og 55 - 135 mm brennvidde var det som ble brukt der.

 

Jeg irriterte meg inne over at jeg ikke hadde en blitz som kunne skyte oppover istedet for rett på. Alternativene bildemessig blir jo da å kjøre høy ISO og fått bilde med svært varm kvalitet i fargene, eller likbleke greier meg blitz og svært ujevnt lyd.

 

Tredje ting jeg bet meg merke i var at D40 ble for tregt når jeg ønsket å fyre i vei en serie bilder (også uten blitz)

 

Jeg har kommet til at jeg kunne tenke meg å booste budsjettet for å få et virkelig godt kamera, med et budsjett på ca 8 laken, hva får man hvis man skal ha et godt objektiv, ekstern bltz og hus i prisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kommet til at jeg kunne tenke meg å booste budsjettet for å få et virkelig godt kamera, med et budsjett på ca 8 laken, hva får man hvis man skal ha et godt objektiv, ekstern bltz og hus i prisen?

Veldig vanskelig å få alt det for 8000,- selv om du handler brukt, men du kan jo gå på jakt etter D90 (eller D80), et brukt SB600 og et 85mm f/1.8

 

Ellers kan et strålende alternativ være å beholde kamera, glemme blits og teste et AF-S 85mm f/1.4 - det ser ekstremt lovende ut! Desverre tar det hele budsjettet. Sleng med en SB400 dersom du vil ha blitsmulighet til zoomene.

Lenke til kommentar

Hadde faktisk vurdert en D7000,da kan du kjøre opp iso endel og fortsatt få gode bilder i forhold til D40.Men det kommer litt an på hvor fort du har tenkt og bytte,D7000 koster endel nå når det blir lansert men vil falle noen tusen etter et par/tre måneder.

 

Skal du ha en ekstern blits ville jeg anbefale og ikke kjøpe noe dårligere/mindre en SB600.

 

Edit.Ser at du har et nytt innlegg,ville fortsatt hold en finger på Nikon,da du sikkert får lånt objektiver og kan samarbeide om ny-inviteringer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hadde faktisk vurdert en D7000,da kan du kjøre opp iso endel og fortsatt få gode bilder i forhold til D40.Men det kommer litt an på hvor fort du har tenkt og bytte,D7000 koster endel nå når det blir lansert men vil falle noen tusen etter et par/tre måneder.

 

Skal du ha en ekstern blits ville jeg anbefale og ikke kjøpe noe dårligere/mindre en SB600.

 

Edit.Ser at du har et nytt innlegg,ville fortsatt hold en finger på Nikon,da du sikkert får lånt objektiver og kan samarbeide om ny-inviteringer.

 

Sant nok, men de skal nok ikke ha noe nytt så tror ikke du trenger ta hensyn der.

 

Jeg har vurder som sagt Pentax K-r, eventuelt finne et godt hus til ca 5 laken og kjøpe ei god linse til.

 

Jeg kunne godt tenkt meg en linse med brenvidde på 18-135, men det koster vel fort endel vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Hvis du vil svi av de pengene så er nok K-r et meget bra valg i sin prisklasse. Om du vil strekke økonomien lengre er D7000 og K-5 ennå bedre. Men det er ikke sikkert du trenger å betale så mye for det er flere av punktene du nevner som kan bedres betydelig uten bruk av penger.

 

Retting av blitslys oppover kan gjøres med aluminiumsfolie, strikk og litt knoting. Bare monter folien sånn at den reflekterer blitslyset oppover.

 

Den varme fargen du får uten blits og kalde fargen med blits kommer av hvitbalansen. Det går an å justere hvitbalansen på jpeg i kameraet til glødelampelys eller blitslys, men det mest praktiske er å ta bildene i råformat og finjustere hvitbalansen på PCen i ettertid. Et nytt kamera vil gi de samme problemene med fargen dersom du bare bruker jpeg og ikke stiller inn hvitbalansen hver gang det er nødvendig.

 

PS. Både din 18-55 og 55-200 er zoomer. Den ene er normalzoom og den andre telezoom. ;)

 

Hastighetsproblemet kan delvis skyldes autofokusmodus. Hvis den står på AF Single så vil den fokusere og låse fokus før den tar bildet. Sett den til AF Continous så vil den skyte i vei uten å ta hensyn til om autofokusen treffer. Autofokusen jobber hele tiden, men den vil ikke forsinke bildetakingen. En annen mulighet er å sette fokusen manuelt. Da bruker den heller ikke noe tid på å fokusere før bildet blir tatt. D40 skal være god for 2,5 bilder per sekund med manuellfokus.

 

Noe av hastighetsproblemene kan skyldes objektivene. En Nikon 35mm f/1,8 til 1500 kr kan hjelpe en god del fordi den fokuserer langt raskere. I tillegg er den såpass lyssterk at den gir mindre behov for høy ISO. Det eneste problemet er at den ikke har zoom så den vil f.eks ikke egne seg når brudeparet går mot deg eller fra deg.

 

Prøv deg uansett litt frem med folie, råformat, AF-C og manuellfokus før du bruker mange tusen på nytt utstyr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...