Gå til innhold

Må man betale moms på ebay ?


spetwols

Anbefalte innlegg

Hei. Når man kjøper varer av privat personer på ebay, må man ta betale moms ?

 

Har handlet en del lp plater der osv, og det går jo greit. Men tenkte å skaffe en nintendo 8 bit maskin, og lurer på om jeg må betale 25 % moms da ? den koster ca 180 kroner + frakt på 140 kroner. Er jeg nøtt til å betale moms da ? Leste at så lenge varen koster unner 200 kroner trenger den ikke momses. Men det kan jo ikke noen andre en selger og jeg vite ? De som momser inn her i norge, vet jo ikke hvor mye jeg betalte for denne varen ?

 

Skjønner ikke helt, fint om noen kan forklare meg! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Senderen må skrive verdien på pakken når det er utenlandspakker.

Om de tviler på at verdien stemmer får du et brev i posten der de ber deg fremskaffe dokumentasjon på verdi.

 

de som selger mye bruker legge ved en kopi av kvittering/faktura i plastlomme på utsiden.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Den som selger deg varen er nødt til å fylle ut en tolldeklarasjon når han sender varen, og oppgi salgsprisen der. Nå sier du at du skal betale 180 kroner for den (30 dollar?) så da er den jo under det momsfrie beløpet i alle fall. Men ellers er dette altså basert på selgers egen verdiangivelse.

 

Han kan selvsagt i teorien sette 0 kroner (dollar/euro/whatever) på deklarasjonen, eller oppgi det som en gave (da er grensen 1000 kroner), men det er straffbart. (For ham og, når du har mottatt pakken, for deg.) Og hvorfor skulle noen sende deg noe helt gratis dersom det ikke var en gave...

 

Husk at tollerne ikke er helt blanke på hva ting koster. Kommer det en splitter ny Playstation 3 i posten og fakturaen sier 100 kroner så vil de nok mistenke svindel. Men en gammel Nintendo er nok greit.

 

Portoen er det postvesenet (fraktselskapet) som setter, og den skal også regnes med i det momspliktige beløpet dersom varens verdi er over grensen.

 

Så er det slik at bankene er pliktige til å raportere overføringer til utlandet til myndighetene. Om de vile reagere på ditt tilfelle (hvis det var over tollgrensen) skal jeg ikke spå noe om.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...