Gå til innhold

Får ikke åpnet RAW-bilder (.CR2) i PS CS5.


Anbefalte innlegg

Halloen!

Nettopp kjøpt meg speilreflekskamera, et Canon EOS 550D. Men jeg får ikke åpnet RAW-bildene i Photoshop CS5. RAW-filene er .CR2-filer, og når jeg drar disse inn i PS, får jeg meldingen

 

"Could not complete your request because the file appears to be from a camera model witch is not supported by the installed version of Camera Raw. Please visit the Camera Raw help documentation for additional information.".

 

I Help-menyen går jeg på About plugins ---> Camera Raw, og da får jeg opp et 'bilde' hvor det står at jeg har Camera Raw Version 6.0.0.205.

 

Har googlet litt rund, lett på Adobe-forumer og slikt. Fant en liste over hvilke kamera-Raw-filer som støttes av hvilken plug-in-versjon, men Canon EOS 550D finnes ikke på noen av disse listene som jeg har funnet.

 

denne siden, fant jeg en link til denne siden, hvor det står at plugin versjon 6.1, kommer til å ha støtte for 550D, og så står det at i mellomtiden kan man bruke noen andre programmer.... Jeg har nå tydeligvis funnet løsningen på det jeg egentli trenger hjelp til...

 

Hmmm, noen som har linker og/eller tips til andre løsninger?

 

- Hilsen aspirerende fotograf. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@RandiA - Jeg har ikke testet den medfølgende programmvaren. Har brukt PS CS3 mye før, så derfor har jeg lysst å bruke CS5....

 

@Trondster - Teoretisk sett, viss jeg har en cracka versjon av CS5, kan jeg da oppdatere direkte fra Adobe? Jeg tørr ikke. Har erfaring fra tidligere at når jeg oppdaterter ting som er piratkopier, så klikker hele programmet..... :S

Lenke til kommentar

@RandiA - Jeg har ikke testet den medfølgende programmvaren. Har brukt PS CS3 mye før, så derfor har jeg lysst å bruke CS5....

 

@Trondster - Teoretisk sett, viss jeg har en cracka versjon av CS5, kan jeg da oppdatere direkte fra Adobe? Jeg tørr ikke. Har erfaring fra tidligere at når jeg oppdaterter ting som er piratkopier, så klikker hele programmet..... :S

Camera Raw kan man trygt oppdatere, men anbefaler på det sterkeste å kjøpe software man bruker. At halve verden benytter piratkopi betyr at prisene også settes unødvendig høyt (Adobe skal leve og ha økonomi til videreutvikling).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...