Gå til innhold

Pentax K-X ISO-problemer


Anbefalte innlegg

Hei, på dere.

 

Har vært i Nice og fotografert en hel haug med bilder. Sjokket var da stort når jeg vel hjemme begynte å gå igjennom bildene. Alle sammen er kornete! Det er tydelig at bildene er tatt med høye ISO-verdier, men jeg skjønner ikke helt hvordan dette er mulig. Jeg testet litt i går kveld på samme motiv i auto-landskap-portrett osv. Jeg driver og lærer med å kjøre Pentaxen delvis manuelt. Vel,vel. Det jeg så i søkeren var at ISO-verdien var nesten fastlåst i landskaps-modus, mens i auto varierte den mye mer. Jeg tok faktisk de aller fleste bildene i landskapsmodus i Nice. Det forklarer nok kvaliteten på bildene. Er det bare i veldig gode lysforhold denne modusen kan brukes? Skyggepartier blir helt forferdelig. Jeg trodde denne moudusen sørget for at bildene skulle bli ekstra fine. Det endte opp med "tilbakestilling" av Pentaxen, litt kjeft fra kona og håp om gode råd fra dere der ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hele dette med "landskapsmodus", "portrettmodus" og annet er bare noe som velger for deg om du skal ha stor eller liten blender, lang eller kort lukkertid.

 

Foreslår å lese guiden blender, lukker(tid), ISO og litt til, og gjerne akams Grunnleggende fototeknikk-guide, så du forstår konseptene.

 

Greia er at "landskapsmodus" setter liten blender, så du får så høy dybdeskarphet som mulig, så så mye som mulig er i fokus. Liten blender gjør at det kommer mindre lys inn på sensoren. Så kan du kompansere for den mindre mengden lys på to måter - du kan sette opp lukkertiden, og/eller du kan sette opp ISO.

 

-Setter du opp lukkertid, så skal kameraet holdes helt stødig - helst på stativ eller i alle fall satt fra deg på et stabilt underlag - ellers får du utydelige bilder på grunn av ristelser i kameraet, på grunn av lang lukkertid.

-Setter du opp ISO, så får du mer støy.

 

Så - for fine landskapsbilder, så ganske mye er i fokus, så vil du ha liten blender. For å samtidig få lav ISO, så du ikke har så mye støy, spesielt når det ikke er i fullt dagslys, så skal du opp i lukkertid. Best lys er det ofte rett før/under soloppgang eller rett etter/under solnedgang. Og så er det ikke nok lys til å håndholde på liten blender og lav ISO.

 

Vil anbefale å bruke ISO, lukkertid og blender litt mer aktivt - så du har kontroll på det.

Hvis du hadde låst ISO til å ikke være auto ISO, og så satt i landskapsmodus, så hadde kameraet selv satt opp lukkertiden, og så kunne du satt kameraet på stativ, på en sten, bord eller lignende (en ertepose er et glimrende provisorisk stativ!) og fått flotte landskapsbilder på lav ISO og liten blender - selv i dårlig lys.

 

Å håndholde på liten blender i dårlig lys? Så blir det enten kamerashake av for lang blender, støy på grunn av høy ISO eller en kombinasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hele dette med "landskapsmodus", "portrettmodus" og annet er bare noe som velger for deg om du skal ha stor eller liten blender, lang eller kort lukkertid.

 

Foreslår å lese guiden blender, lukker(tid), ISO og litt til, og gjerne akams Grunnleggende fototeknikk-guide, så du forstår konseptene.

 

Greia er at "landskapsmodus" setter liten blender, så du får så høy dybdeskarphet som mulig, så så mye som mulig er i fokus. Liten blender gjør at det kommer mindre lys inn på sensoren. Så kan du kompansere for den mindre mengden lys på to måter - du kan sette opp lukkertiden, og/eller du kan sette opp ISO.

 

-Setter du opp lukkertid, så skal kameraet holdes helt stødig - helst på stativ eller i alle fall satt fra deg på et stabilt underlag - ellers får du utydelige bilder på grunn av ristelser i kameraet, på grunn av lang lukkertid.

-Setter du opp ISO, så får du mer støy.

 

Så - for fine landskapsbilder, så ganske mye er i fokus, så vil du ha liten blender. For å samtidig få lav ISO, så du ikke har så mye støy, spesielt når det ikke er i fullt dagslys, så skal du opp i lukkertid. Best lys er det ofte rett før/under soloppgang eller rett etter/under solnedgang. Og så er det ikke nok lys til å håndholde på liten blender og lav ISO.

 

Vil anbefale å bruke ISO, lukkertid og blender litt mer aktivt - så du har kontroll på det.

Hvis du hadde låst ISO til å ikke være auto ISO, og så satt i landskapsmodus, så hadde kameraet selv satt opp lukkertiden, og så kunne du satt kameraet på stativ, på en sten, bord eller lignende (en ertepose er et glimrende provisorisk stativ!) og fått flotte landskapsbilder på lav ISO og liten blender - selv i dårlig lys.

 

Å håndholde på liten blender i dårlig lys? Så blir det enten kamerashake av for lang blender, støy på grunn av høy ISO eller en kombinasjon.

Takk for bra svar. Har lest en del teori i det siste (vel, siden jeg kjøpte Pentaxen). Må prøve å få brukt dette praktisk riktig. Blir nok mye bilder fremover med programhjulet på grønt symbol.

Lenke til kommentar
Takk for bra svar. Har lest en del teori i det siste (vel, siden jeg kjøpte Pentaxen). Må prøve å få brukt dette praktisk riktig. Blir nok mye bilder fremover med programhjulet på grønt symbol.

 

Hvis du vil ha det lett og samtidig ha kontroll så sett kamera i Av-modus og velg Auto-ISO til å gå fra 200-3200.

 

Å styre blenderåpning er det som normalt gir mest kreative muligheter. Lukkertid og forsterkning (ISO) kan du overlate til kamera.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar. Har lest en del teori i det siste (vel, siden jeg kjøpte Pentaxen). Må prøve å få brukt dette praktisk riktig. Blir nok mye bilder fremover med programhjulet på grønt symbol.

Anbefaler å gjøre som FOTORALF sier - å parkere programhjulet på Av - så har du kontroll over blenderen, og så kan kameraet finne ut resten.

Stor blender til portretter, dårlig lys og/eller at du generelt vil ha bakgrunnen ute av fokus.

Liten blender til der du vil ha mye i fokus.

 

Mitt programhjul står stort sett fast på Av - jeg har fast ISO og kikker på lukkertiden kameraet foreslår - og justerer opp ISO hvis det er for lang lukkertid.

Lenke til kommentar

Det er ikke mange som vet dette, men A'en i Av står faktisk for "alltid". :thumbup: Blenderprioritet med auto-ISO er ganske enkelt, samtidig som det gir stor kreativ kontroll.

 

Og i tillegg passer den settinga til alt man eventuelt måtte ha av manuelle objektiv. Vi som fotograferte da blender- og lukkertidsprioritering kom på 70-tallet var mest opptatt av blenderprioritet. Lukkertidsprioritet var primært for de som drev med "action shooting".

Lenke til kommentar

Det er ikke mange som vet dette, men A'en i Av står faktisk for "alltid". :thumbup: Blenderprioritet med auto-ISO er ganske enkelt, samtidig som det gir stor kreativ kontroll.

 

Det kommer vel litt an på hvilket motiv man skal fotografere, om det står i ro eller om det beveger på seg. Kameraet kan velge for lav ISO og dermed for lang lukkertid, og så blir bildet uskarpt, hvis ikke kameraet har et godt antishakesystem.

Lenke til kommentar
Mitt programhjul står stort sett fast på Av - jeg har fast ISO og kikker på lukkertiden kameraet foreslår - og justerer opp ISO hvis det er for lang lukkertid.

Samme her.

 

Trådstarter: En tommelfingerregel for lukkertid ved håndholdt foto er kortere enn 1/brennvidden. F.eks 50mm -> 1/50 sekund eller kortere. Når du får litt erfaring med regelen finner du også ut når det er ok å tøye den og når det bør være ennå kortere lukkertid.

Lenke til kommentar

Ulike objektiv gir ulike typer og mengde strekking av bildet, mørkere hjørner enn midten og fargefeilbrytning. Disse feilene kan korrigeres av kameraet, hvis objektivet er av en type som støttes. (Stort sett bare Pentax-objektiver som er i salg nå). Ulempen er at korreksjonen tar litt tid (brøkdelen av et sekund) sånn at seriebildehastigheten reduseres. Korreksjonen gjelder kun for jpeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...